תפריט

סכסוכי שכנים רעש מזגן

היכן עובר הקו בין זכותו של האחד לנהל חיים פרטיים ללא הפרעות, לבין זכותו-הזהה בדיוק של השכן שלו? חשוב שתכירו: במקרי סכסוכי שכנים רעש מזגן, ניתן לפנות למפקח על בתים משותפים, המוסמך על ידי חוק המקרקעין להכריע בסכסוכי שכנים בבתים משותפים. 

הקדמה

לכל השכנים יש את אותה הזכות לעשות שימוש ברכוש המשותף של הבניין. בית המשפט בבואו לדון בסכסוכי שכנים על רעש, יבדוק ראשית את הנתונים הכללים (עוצמת הרעש, כמות הרעש, תדירות, סוג ועוד) ואם יגיע למסקנה כי שימוש במזגן הרועש אינו סביר ויוצר הפרעה משמעותית וממשית, אזי מסוגל בית המשפט לתת צו מניעה או פיצוי.

ככל ויגיע בית המשפט למסקנה כי מדובר ברעש סביר והפגיעה אינה ממשית אזי סביר להניח שיסיימו הצדדים את ההליך בפשרה.

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

התקנת המזגן

שימו לב שאם המזגן הותקן בקיר החיצוני של הבניין, עולה שאלה של חוקיות ההתקנה: פגיעה בחזית הבניין, כיעור הבניין. במקרים אלו יש לבחון מתי נבנה הבניין ואלו תקנות העירייה התקינה בנושא ומה המדיניות באותה עיר.

לעתים קרובות קיים תא מסתור בבית משותף (מאפיין בעיקר בנייה חדשה), בו מוצבים המזגנים על מנת לשמור על מראה נקי ואסתטי של הבניין בחזית החיצונית. טרם התקנת מזגן בחזית הבניין, שעשויה לשנות אותה או לפגום בה, יש לבדוק את תקנון הבית המשותף המצוי בלשכות רישום המקרקעין. התקנון מסדיר את היחסים המשפטיים בין בעלי הדירות בכל הקשור לזכויותיהם וחובותיהם בבית המשותף וברכוש המשותף.

מספר רב של בניינים בחר לאמץ את התקנון המצוי בחוק המקרקעין. סעיף 2 לתקנון קובע כי דייר אינו רשאי לעשות בדירתו שינויים או תיקונים הפוגעים ברכוש המשותף או משנים את ערכו. גם פגיעה בחזותו החיצונית התקינה והאחידה מהווה פגיעה ברכוש המשותף. קיר חיצוני הוא רכוש משותף לכל דבר ועניין.

 

הפעלת מזגן הגורם לרעש חזק או בלתי סביר

עקרונית אסור להפעיל מזגן באופן הגורם לרעש חזק או בלתי סביר. בשעות היום (06:00 עד 22:00) התקנות מדברות על מפלס רעש בגובה של 50 דציבלים למשך יותר מ- 9 שעות, ובשעות הלילה, מדובר על 40 דציבלים למשך זמן העולה על 30 דקות בלבד. כדאי לדעת שגם רעש נמוך יותר מזה שקבוע בתקנות יכול להיחשב כמטרד, ומה שקובע בסופו של יום היא רמת ההפרעה שנגרמת למתלונן הספציפי אל מול מפלס רעש המזגן.

 

לאיזה ערכאה פונים במקרה של רעש מזגן מהשכן?

מחוץ לכתליו של בית המשפט, ניתן לפנות למפקח על בתים משותפים, אותו מסמיך חוק המקרקעין, להכריע בסכסוכי שכנים בבתים משותפים. למפקח סמכות לדון בהליך מהיר יחסית בהתקנה חיצונית ללא הסכמת השכנים. מלבד זאת, במקרים מסוימים ניתן אף לפנות למשטרה, שכן חלק מעבירות הרעש נקבעו בצו סדר הדין הפלילי (עבירות קנס – מניעת רעש).

 

עורך דין סכסוכי שכנים רעש מזגן

בתור עורך דין סכסוכי שכנים אני יכול להעיד כי סכסוך בין שכנים בבית משותף לצערנו הוא נפוץ. החיים בבית משותף מייצרים אינטראקציות בין השכנים בשלל סוגיות. הקרבה והצורך בשיתוף פעולה במקרים רבים מביאה את הסיטואציה של החיים בבית המשותף לחוויה שלעתים עשויה להיות לא פשוטה ולעיתים על אף הרצון לחיות בנועם ובשלווה מגיעים הצדדים לסכסוך בין שכנים בבית משותף.

סכסוכים אלה עשויים לבוא לידי ביטוי במגוון תחומים כמו לדוגמא: נזילות מדירה אל דירה, צו הטרדה מאיימת, מטרדי רעש, סכסוך על תשלומי ועד, סכסוך על השימוש בחצר המשותפת, סכסוך שכנים ביחס לתמ”א 38, ועוד.

  • משרד עו"ד שי סולטן מנוסה במשפט מסחרי ובדיני ביטוח ונזיקין.
  • האמור לעיל הינו בגדר טור אישי, ואינו מהווה עצה כזו או אחרת לקוראים. הפועל על סמך האמור בטור, עושה זאת על אחריותו בלבד.
  • האמור לעיל כתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים.
  • אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף ליעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

 

שאלות ותשובות

עקרונית, כן. אמנם לכל אדם יש את הזכות לעשות כרצונו בשטחי הבית שלו, ובתי המשפט ממעטים להתערב במרחב הפרטי של כל אדם, אך במידה וישנן הוכחות כי מזגן של שכן עושה רעש בלתי סביר שמפריע לאיכות החיים של שאר דיירי הבניין, ניתן להגיש תביעה.

עקרונית, כן. כל עוד לא נקבע אחרת בתקנון שערך כל בניין לעצמו, בחוק המקרקעין קיים תקנון מצוי שמהווה את ברירת המחדל בהסדרת היחסים בין שכנים בבית משותף. בתקנון המצוי נקבע כי דייר לא רשאי לעשות שינויים בדירתו הפוגעים ברכוש המשותף – וחזית הבניין אכן נחשבת לרכוש משותף.

את התביעה בשל הרעש היוצא מהמזגן, כמו גם כל תביעה בתחום סכסוכי שכנים בבתים משותפים, יש להגיש אל לשכת המפקחת על המקרקעין. למפקחת יש סמכות ייחודית לדון ולפסוק בכל התחום של סכסוכי השכנים, וסמכותה מקבילה לסמכות של שופט בבית משפט השלום.

עורך דין סכסוכי שכנים הוא איש המקצוע המומחה בייעוץ וליווי תביעות שמוגשות בגין סכסוכי שכנים, והוא בעל הידע הרחב ביותר בכל הקשור לתביעות אלו ולהוכחות הנדרשות. בזכות הייעוץ המקיף של עורך הדין והייצוג שלו אתכם בערכאות, תוכלו לקבל את התוצאה הרצויה לכם.

 

סכסוכי שכנים רעש מזגן

 

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader