תפריט

מקרים נפוצים של סכסוכי שכנים

לרובנו יש שכנים, בין אם שכנים בבית משותף ובין עם שכנים אשר גרים בבית סמוך. בשל המגורים הצמודים, לעתים, עשויות להתגלות מחלוקות בין השכנים אשר עשויות להוליד, בבוא היום, סכסוכי שכנים. סכסוכים מעין אלו אינם סכסוכים נעימים, שכן הינם מערבים אמוציות רבות עקב המועקה שמרגישים השכנים באשר למגוריהם.

לעתים, ניתן לפתור סכסוכי שכנים באמצעות הבנה הדדית ובדרכי נועם, אך לא תמיד כך הדבר – ולעתים, עולה הצורך לפנות אל אמצעים משפטיים. במידה והנכם מוטרדים משכניכם או חווים סכסוך שכנים פעיל עמם – כדאי שתקראו.

 

סכסוכי שכנים – מקרה לא פשוט

סכסוכי שכנים, משום שמערבים את מקום המגורים, הינם, לרוב, סכסוכים להוטים ומלאים באמוציות וכעס. סכסוכי שכנים הינם כאובים וניכרים, על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר בסכסוכי שכנים בבתים משותפים; שם, סמיכות המגורים היא קרובה והיתקלות בשכנים היא בלתי נמנעת. יתרה מכך, אורח החיים של דייר בבית משותף עשוי באופן ישיר להשפיע על אורח החיים של שכניו.

לצורך העניין, שכן אשר גורם לרעש לא סביר עשוי להוות עבור שכניו מטרד גדול.

 

סכסוכי שכנים בבית משותף

הלכה למעשה, ניתן לומר שמרבית סכסוכי השכנים הינם סכסוכי שכנים בבתים משותפים – זאת, עקב הסמיכות במגורי השכנים והחיים המשותפים באותו הבניין. סכסוכים בין שכנים בבתים משותפים עשויים לעלות בשלל מקרים מגוונים שקצרה היריעה מלציין את כולם, אך להלן נעמוד על העיקריים שבהם.

 

סכסוכי שכנים בבתים משותפים בשל רעש

סכסוכי שכנים בבתים משותפים עשויים, לעתים קרובות, להיגרם בשל רעש אשר גורם שכן אחד למשנהו. רעש עשוי להוות גורם מטריד ביותר עבור השכן הנפגע, שכן פוגע באיכות חייו וביכולתו לחיות את חייו במשקנו בשלוות נפש. רעש עשוי להיגרם בשל גרירת חפצים, ילדים משתוללים, מוזיקה רועשת וכיוצא באלו.

מה מומלץ לעשות

במקרה של רעש שיוצר השכן, מומלץ, ראשית כל, לפנות אל השכן ולהפנות את תשומת ליבו, בנימוס, אל הבעיה שאתם חווים בעקבות הרעש שהוא מפיק. במידה והשכן אינו מיישם את בקשתכם, תוכלו לפנות למשטרת ישראל וכן, לבית המשפט.

 

סכסוכי שכנים בבתים משותפים – רעש מהמזגן

מגורים בבתים משותפים, ובייחוד כאשר מדובר בבתים משותפים ישנים, עשויים להוביל לכך שחלונו של שכן יהיה סמוך למדחס המזגן של שכן אחר. לעתים, הרעש ממדחס המזגן עשוי להטריד את מנוחתו של השכן. ראשית, ניתן להגיע להסדר עם השכן. אולם, במידה ואין זה מסתייע, ניתן לפנות לערכאות

 

סכסוכי שכנים בבתים משותפים – ועד

בבתים משותפים, במרבית המקרים, קיים ועד אשר מטרתו היא לשמור על תחזוקת הבניין – ניקיונו, תחזוקת המעליות, תחזוקת חצר הבניין, תחזוקת לובי הכניסה, טיפול בצמחיה, מזיקים וכיוצא באלו. אולם, לעתים, עשויות להתגלות מחלוקות בין דיירי הבניין באשר לסוגיה זו – לדוגמא, ייתכן כי דייר יחליט שאינו מעוניין לשלם את תשלומי הועד, משלם את התשלומים באיחור או שהינו בעל השגות באשר לגובה התשלום וכיוצא באלו.

 

סכסוכי שכנים בבתים משותפים – תחזוקה

תחזוקת הבית המשותף היא מנת חלקם של כלל הדיירים המתגוררים בו. לרוב, נטל התחזוקה מתחלק שווה בשווה, באופן יחסי, בין דיירי הבית על פי גודל דירתם על מנת לממן את הוצאות התחזוקה השונות. אולם, לעתים, ייתכן כי דיירים מסוימים אינם מסכימים לתחזוקה של דבר מה מהרכוש המשותף כפי שהינה מתבצעת בהווה – מעלית, לובי וכיוצא באלו.

 

סכסוכי שכנים בבתים משותפים – חניה

חניה היא סוגיה כאובה ומלאה באמוציות במדינת ישראל בכלל ובערים הגדולות בפרט – שכן, לעתים, מדובר במצרך נדיר. על כן, חניה בקרבת הבית המשותף עשויה להיות בעלת חשיבות רבה עבור דיירי הבניין. אולם, לעתים, עשויים להתגלות סכסוכים בנושאי חניה – בעיקר כאשר החניה אינה מוסדרת כראוי בטאבו.

למעשה, בבתים משותפים ישנים רבים, החניה אינה מוסדרת בטאבו ולמעשה, התבצעה השתלטות על חלקים מן הרכוש המשותף מטעם הדיירים הוותיקים – זאת, למרות שאינם בעלי החניה בפועל.

 

סכסוכי שכנים בבתים משותפים – חצר בבית משותף

באופן דומה לסוגיית החניה, לעתים, עשויים דיירים בבית המשותף לעשות שימוש לא ראוי ולא מוסכם בחצר הבית המשותף. בין אם מדובר בהשחתת החצר, הדלקת מנגל ובין אם מדובר בסיפוח החצר בבית המשותף לאחד מבתי הדיירים באופן שאינו חוקי. החצר בבית המשותף שייכת לכלל הדיירים בבית המשותף, וכלל, אלא אם מדובר בנסיבות מיוחדות, אין לאף שכן זכות להשתלט ולספח את חצר הבית המשותף לביתו.

סכסוכי שכנים בבתים משותפים – פרויקט תמ"א 38

פרויקט תמ"א 38 הוא פרויקט התחדשות עירונית שמטרתו היא לחזק בתים ישנים כדי שיוכלו להתמודד עם סיטואציות של אסונות טבע כמו רעידות אדמה. פרויקט תמ"א 38 הוא פרויקט, שבדרך כלל, מבשר טובות לדיירי הבניין, שכן מקנה להם הזדמנות להעלות את ערך הנכס שברשותם.

אולם, מדובר בפרויקט תובעני, שעשוי לפגוע באיכות חייהם של הדיירים בבית המשותף ועל כן, עשויים חלק מן הדיירים שלא להסכים לביצועו. למעשה, משום שיש צורך ברוב של 80% מבעלי הדירות בבית המשותף לצורך ביצוע הפרויקט – עשויים להתגלות סביבו ויכוחים וחיכוכים.

 

סכסוכי שכנים בבתים משותפים – שימוש במנגל

סכסוך שכנים דיי שכיח הוא סוגיית השימוש במנגלים על בסיס פחם במפרסות הבתים המשותפים – כידוע, מנגל על בסיס פחם מייצר ריחות חזקים מאוד אשר עשויים להאפיל על מנוחתם של השכנים וכך, לייצר סכסוכים בין הדיירים בבית המשותף.

 

סכסוכי שכנים – בית פרטי

סכסוכי שכנים בבתים פרטיים הם, בדרך כלל, יותר נדירים או לכל הפחות, בדרך כלל, פחות עוצמתיים מאשר סכוסכים בבתים משותפים – זאת, משום תלות פחותה בין השכנים ביצירת שקט ושלווה הנובעת ממרחק יחסי גדול יותר בין בת אב למשנהו.

 

סכסוכי שכנים בבית פרטי – חניה

סוגיה שמשותפת לבתים משותפים ובתים פרטיים היא סוגיית החניה – לעתים, עשוי שכן מן הבית הפרטי הסמוך להשתמש בחניה של שכנו ולהפך. כמו כן, עשויות להיות חוסר הסכמות באשר לחלוקת החניה באזור.

 

סכסוכי שכנים בבית פרטי – נזילות מים

נזילות מים, שהינן מנת חלקן הידועה של הבתים המשותפים, אינן פוסחות גם על בתים פרטיים – לעתים, ובהתאם לנסיבות האירוע, נזילה אצל שכן מן הבית הסמוך עשויה להשפיע ולפגוע בתשתיות הבית של שכניו.

 

סכסוכי שכנים בבית פרטי – רעש

רעש הוא אחד ממוקדי סכסוכי השכנים הנפוצים ביותר כאשר מדובר בבתים פרטיים. לעתים קרובות, עשויים דיירים בבתים פרטיים לעשות שימוש בחצר הבית שלהם לצורך אירוח וקיום מסיבות ולעתים, אף אירוח ערבי קריוקי.

הלכה למעשה, כאשר מדובר במקרה חד פעמי שנעשה בהסכמת השכנים, נדיר שמתגלה סכסכוך – אולם, כאשר רעשים מסוג זה מתבצעים באופן קבוע ובלתי מתחשב עשויות, לעתים קרובות להתעורר מחלוקות וכן, סכסוכים בין השכנים שאינם נהנים מן הרעש ובין אלו שיוצרים אותו.

 

סכסוכי שכנים – לא דבר נדיר

סכסוכי שכנים אינם דבר נדיר בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט. למעשה, בכל מקום בו גרים אנשים בסמיכות עשויים להתגלות סכסוכי שכנים כאלה ואחרים. במקרה הפשוט, נראה כי ניתן לפתור את הסכסוך תוך הבנה הדדית ורצון טוב – אולם, לעתים, לא כך הדבר ובשל כך, נצרכת נקיטת אמצעים משפטיים באמצעות פניה לבתי המשפט. 

מקרים נפוצים של סכסוכי שכנים
מקרים נפוצים של סכסוכי שכנים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader