תפריט

תביעה בגין נזקי הצפה בדירה

כאשר דירה ניזוקה בעקבות הצפה שהתרחשה בה או רטיבות שהגיעה אליה, בעל הדירה נדרש לבדוק מה מקורה של אותה הצפה או רטיבות ומיהו הגורם האחראי לתיקון המפגע שהוביל להצפה ולכיסוי הנזקים והעלויות הכרוכות בהשבת המצב לקדמותו. במקרים שבהם מתברר שמקורם של נזקי המים הוא למעשה ברכוש שבאחריותו של צד שלישי, ניתן להיפרע מגורם זה על הנזק שנגרם למבנה ולתכולתו, על ידי הגשת תביעה בגין נזקי הצפה בדירה.

 

באילו מקרים קיימת עילה להגשת תביעה בגין נזקי הצפה בדירה כנגד צד שלישי?

במצב בו נזקי מים פוגעים בדירה בעקבות דליפה או פיצוץ בצנרת הנמצאת בדירתו הוא, עליו לבדוק מה הוביל לפיצוץ זה, והאם הדבר אירע בעקבות התקנה בלתי תקינה של הצנרת. זאת בהנחה שמדובר בדירה חדשה מקבלן אשר עדיין נמצאת בתקופת הבדק שבמסגרתה מוטלת אחריות לנזקים על הקבלן.

כך גם במקרה בו מדובר בדירה שבוצע בה שיפוץ בידי איש מקצוע שלא ביצע את העבודה שהייתה מוטלת עליו כהלכה, מה שהוביל לאותו פיצוץ בצנרת. אולם ככל שההצפה בדירה התרחשה בשל פיצוץ בצנרת שנגרם בעקבות בלאי טבעי, לא יהיה לניזוק בסיס להגשת תביעה בגין נזקי הצפה בדירה כנגד הקבלן או בעל המקצוע. במצב כזה יוכל להיפרע מנזקיו רק באמצעות חברת הביטוח שאצלה רכש את פוליסת ביטוח המבנה והתכולה.

מנגד, ישנם לא מעט מקרים שבהם מתברר כי מקור ההצפה בנזילה בדירת השכנים. במצב כזה בהחלט יש מקום לשקול להגיש תביעה בגין נזקי הצפה בדירה כנגד אותם שכנים, שאם לא היו מתרשלים בתחזוקת הצנרת בדירתם, סביר שהרטיבות לא הייתה מגיעה לדירת שכניהם ומותירה בה נזקים. כך גם כאשר ההצפה מקורה בצנרת המשותפת של הבניין, שאז תהיה האחריות לכיסוי נזקיהם של הניזוקים, מוטלת על ועד הבית.

יתרה מכך, ישנו גם המקרה של נזילות שמקורן מחוץ לבניין, הנגרמות בשל תקלות במערכת הניקוז האזורית. במצב כזה תיתכן הגשת תביעה בגין נזקי הצפה בדירה, כנגד הרשות המקומית.

כיצד ניתן לקבל פיצוי בגין נזקי הצפה בדירה שמקורם בדירת השכנים?

כאשר הצפה בדירה גורמת לנזקי מבנה ו/או רכוש, ומקורה מסומן סביב צנרת הדירה של השכנים מעל או לצד הדירה הניזוקה, רשאי בעל הדירה שנפגעה להגיש תביעה בגין נזקי הצפה בדירה, נגד בעליה של דירת השכנים הרלוונטית.זאת למטרת קבלת פיצוי כספי בגין הנזקים שההצפה הסבה לדירתו ולתכולתה.

אולם בחלק מהמקרים, בעלי דירות שניזוקו בהצפות אינם מעוניינים להכנס להליך משפטי מול שכניהם, ולכן קיימת האפשרות להגיש את התביעה כתביעת ביטוח שתוגש לחברת הביטוח שדירתו של הניזוק מבוטחת דרכה בביטוח מבנה ותכולה.

תביעה מסוג זה ידועה כ"תביעת שיבוב" ובמסגרתה, המבטחת משלמת לתובעים על נזקיהם ולאחר מכן, מגישה בעצמה תביעה כנגד בעלי הדירה שההצפה החלה בה או חברת הביטוח שלהם, בגין התשלומים שהעבירה למבוטח.

 

האם ניתן להגיש תביעה בגין נזקי מים בדירה שמקורם בתשתיות שלהרשות המקומית?

לא אחת, דירות קרקע, דירות פרטר או דירות גן, כמו גם בתים פרטיים, נפגעים מהצפות המתרחשות ברחובות העיר או היישוב. במרבית המקרים, מקור ההצפות הוא תקלה במערכת הניקוז האזורית שהאחריות לתחזוקתה נתונה בידי הרשות המקומית. על פי פקודת העיריות, על רשויות מקומיות בישראל חלה חובת הטיפול והתחזוקה של תעלות הניקוז של מי הגשמים בשטחיהן ושל מערכת הביוב.

זאת בנוסף לחובתה להיערך לימות הגשם הסוערים יותר ולהבטיח את תקינותן של מערכות הניקוז ביישוב או בעיר. מכאן שהחוק רואה ברשות המקומית כמי שאחראית לבדיקת שמישותם של המנגנונים הללו ולמניעת תקלות והצפות, שאת התרחשותן ניתן לצפות מראש כאשר מבצעים תחזוקה שוטפת של התשתיות.

מכאן שבמקרים שבהם נגרמו נזקים לבתים או דירות בעקבות הצפה בשטחי הרשות המקומית, האחריות לפיצוי הניזוקים מוטלת על כתפיה. לכן במצבים מסוג זה, יש צורך לבדוק בעזרת עו"ד נזקי הצפה אם הרשות המקומית מילאה את אחריותה לתחזוקת מערכות הניקוז כנדרש.

במידה ויוכח שלא עשתה כן ולא יעלה בידה להוכיח שלא התרשלה בתחזוקת תשתיות הניקוז, ניתן בהחלט להגיש תביעה בגין נזקי הצפה בדירה שתחייב את הרשות המקומית לשלם לתושביה הניזוקים, בגין פגיעות הרכוש שספגו.

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

הקשיים הכרוכים בניהול תביעה בגין נזקי רטיבות בדירה והצורך בסיוע משפטי

קבלת פיצוי כספי בעקבות נזקי הצפה בדירה – בין אם מחברת הביטוח של הניזוק ובין אם מצד שלישי שההצפה היא באחריותו, עלולה לקחת זמן רב. לא אחת, המבטחות מקשות על מבוטחים בתהליך, דורשות מהתובעים להציג אישורים שונים וכל זאת כדי שבסופו של תהליך יוצע למבוטח פיצוי חלקי בלבד בגין נזקיו.

גם כאשר התביעה על נזקי ההצפה בדירה מוגשת כנגד צד שלישי, במקרים לא מעטים הגורם המזיק אינו מסכים לקחת אחריות על הנזק שנגרם בשל התרשלותו ואיננו מסכים לשלם כלל, או מציע לניזוקים פיצוי כספי מצומצם שמכסה רק חלק קטן מהנזק.

בנוסף לכך, בתביעות בגין נזקי הצפה, מעבר לנזקים הישירים שהמבנה ספג בעקבות ההצפה, ישנם גם נזקים עקיפים שדייריו נפגעו מהם, כגון הוצאות שנדרשו להוציא על פתרונות דיור חלופיים למשך תקופת התיקונים של הנזק, הוצאות הובלה של תכולת הבית שהוצף, וכן הלאה.

גם בהקשר לנזקים הישירים מתעוררות לא אחת מחלוקות בין שמאי חברת הביטוח או השמאי של הגורם המזיק לבין השמאי של הניזוק, באשר לעלות התיקונים המשוערת. לכן חשוב לוודא מראש שהשמאי שבודק את הנזקים מטעמכם בקיא בפסיקה בתביעות על הצפות ומודע לרכיבי הנזק השונים שבגינם ניתן לתבוע פיצוי.

 

חשיבות הפנייה לייצוג משפטי מקצועי מעורך דין נזיקין לקראת הגשת תביעה בגין הצפה בדירה

בתביעות על נזקי מים לדירה, יש להיזהר ממצב שבו הנזק מוערך בעלויות נמוכות מאלו הנדרשות לתיקון יעיל של הבעיה והנזקים שהיא הותירה במבנה וברכוש בפועל. לכן כאשר שואפים לקבל את מלוא הפיצויים בעקבות נזקי מים שמקורם בהצפות ופיצוצים בצנרת, ישנה משמעות לבחירת עו"ד מייצג שבקיא ברזי החקיקה והפסיקה העדכנית הרלוונטית לנושא.

 

שאלות ותשובות נפוצות בנושא תביעה בגין נזקי הצפה בדירה

להלן שאלות ותשובות נפוצות בנושא של הגשת תביעות בגין נזקי הצפה בדירה:

תיקון של נזקי הצפה בדירה יכול להצריך מגוון סוגים של תיקונים הכרוכים כל אחד בפני עצמו בעלות לא מבוטלת. למשל, תיקון של נזקי צבע וטיח בקירות, תיקון של נזק לריצוף או החלפה של האריחים, ייבוש או החלפה של רטיבות בחול שתחת הריצוף, החלפה או תיקון של ריהוט שניזוק מספיגת מים, החלפה של פנלים, ניקוי עובשים ונטרול ריחות לא נעימים הנובעים מהם, תיקון הרטיבות בקירות המבנה, מציאת דיור חלופי בזמן התיקונים, עלויות הובלה של החפצים מהנכס למיקום זמני ובחזרה ממנו, ועוד.

כאשר נזקי ההצפה התרחשו בשל התקנה קלוקלת של תשתית הצנרת, כאשר מדובר בדירה חדשה שעודנה נמצאת תחת תקופת האחריות של הקבלן, ניתן יהיה להגיש את התביעה כנגדו. כך גם באם התבצע שיפוץ בידי איש מקצוע שהתרשל בביצוע עבודתו ובעקבות זאת נגרם נזק לצנרת שהוביל להצפה בדירה.

לא. ניתן להגיש תביעת שיבוב, שהיא תביעת ביטוח שבעל הנכס הניזוק מגיש דרך פוליסת ביטוח המבנה והתכולה שלו. לאחר מכן, חברת הביטוח בתורה כבר תדאג לתבוע את בעליו של הנכס המזיק בגין הסכומים שאותם שילמה למבוטח במקור.

במקרים כאלו, צריך לבדוק בעזרת עו"ד נזיקין המתמחה בנזקי הצפה לרכוש אם הרשות המקומית פעלה כנדרש ממנה בהקשר לתחזוקת תשתית הניקוז. היה ויוכח שהרשות המקומית חרגה מהאחריות המוטלת עליה לבדיקת ותיקון מערכת הניקוז האזורית ובשל כך אירעה ההצפה, ניתן יהיה לתבוע ממנה תשלום פיצוי לניזוקים.

 

תביעה בגין נזקי הצפה בדירה
תביעה בגין נזקי הצפה בדירה
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader