תפריט

מחלוקת נזק בתביעות רכוש לרכב

מחפשים מידע על מחלוקת נזק בתביעות רכוש לרכב? בעמוד זה, נסקור על מחלוקת לגבי היקף הנזק, תביעת הפרשים, מחלוקת בין השמאים, ועוד. 

מחלוקת נזק בתביעת רכוש לרכב מתקיימת כאשר חברת הביטוח סוברת שהנזק שנגרם לרכב עומד בשיעור נמוך ממה ששיער התובע או השמאי הפרטי מטעמו וכן במקרים שבהם תצטרך חברת הביטוח לדון מול חברת ביטוח נוספת לעניין האחריות והפיצוי, כאשר שני המבוטחים ביצעו תאונה פח אל פח שלא ידוע מי האחראי לה.

 

מחלוקת נזק בתביעות רכוש לרכב – לא סיפור פשוט

תביעות ביטוח הרכב הן תורה שלמה, שקשה לתמצת לכדי מאמר אחד. כמו בכל פוליסות הביטוח, גם כאן מתקיימים חוקים וכללים שונים, כאשר במקרה הזה הם נובעים הן מחוק חוזה הביטוח, הן מפקודת התעבורה והן מהוראות המפקח על הביטוח ויתר החוקים הכלליים.

יחד עם זאת, קל להבחין בתופעה שבה חלה מחלוקת לגבי הנזק בתביעות פח אל פח ותביעות שיבוב המוגשות לחברות ביטוחי הרכב, שכן לא פעם מתעוררת שאלת הגורם האחראי לפיצוי ובכמה עליו לפצות בפועל את המבוטח. (מידע נוסף על נזקי פח, תוכלו לקרוא כאן)

 

את מי תובעים בעת נזקי רכוש רכב?

פירוט המקרים השונים, ואת מי תובעים באיזה מקרה:

מקרה פירוט
במקרה של נזקי רכוש לרכב ניתן לתבוע את חברת הביטוח המבטחת בביטוח מקיף או ביטוח צד ג'
כאשר קיים ביטוח צד ג' מי שבפועל ישלם בגין הנזק הוא הביטוח המבטח את הנהג האחראי לתאונה
כאשר קיים ביטוח מקיף כל נהג יכול לתבוע את חברת הביטוח שלו באופן אישי והיא תקזז מאוחר יותר את העלויות שנגרמו לה, מחברת הביטוח של הרכב המזיק
במקרה של מחלוקת נזק ניתן להגיע לפשרה מול חברת הביטוח, או לתבוע ישירות את חברת הביטוח של הצד האחראי לנזק

מלבד אלו, חשוב להבין שדיני הנזיקין מתנים כל תביעת נזקי רכוש בחובת ההוכחה: על התובע להוכיח שהרכב המזיק הפר חובת זהירות שמוטלת עליו, כמו למשל סטייה מנתיב או אי מתן זכות קדימה. לאחר מכן, יש להוכיח את נזקי הרכוש שנגרמו בעקבות אותה התאונה.

 

מחלוקת לגבי היקף הנזק

את היקף הנזק קובעים באמצעות שמאי רכב. כאן רוב התובעים מסתמכים על שמאי חברת הביטוח, אם כי ניתן להשתמש גם בשמאי פרטי (עלות שהביטוח עצמו כמובן לא יכסה). אם ישנה מחלוקת בין שני השמאים, או כאשר שמאי הביטוח מגיע לסכום שאיננו מקובל על המבוטח, ניתן לפנות לבית המשפט והוא ימנה מטעמו שמאי נוסף.

במקרה כזה, נציין כי רצוי מאוד להסתייע בשירותיו המקצועיים של עורך דין נזקי רכוש בתאונות דרכים, שיוכל למצוא את דרכי הפעולה המתאימות ביותר למקרה ולשמור על זכויותיכם מול חברת הביטוח. בכל מקרה שבו יתרחש דיון משפטי לעניין המחלוקת, עיקר הדיון יתבסס על ניתוח העובדות והגרסאות שכל צד לתביעה (נהג מול נהג או נהג מול חברת ביטוח) מסר בטופס ההודעה על התאונה והדיווחים לגביה.

הפרטי, של הביטוח והמכריע סוגיית המחלוקת בין שמאים

 

מחלוקת בנוגע לנזק

כאמור, תנאי ראשון לתביעת נזיקין רכוש רכב הוא הוכחת נזקי הפח ומערכות הרכב שנגרמו בעת התרחשות מקרה הביטוח. לאור התנאי הזה, רצוי באופן עקרוני לערוך דו"ח שמאי אחרי כל תאונת דרכים או פגיעה לרכב, גם אם נראה שהנזק שנגרם ממנה לא משמעותי במיוחד. ישנם נזקים סמויים שנגרמים גם במצב שנראה מינורי, המורידים את ערך הרכב באלפי שקלים.

כמובן שתוכלו לממן מטעמכם את השמאי, שכן הוא עשוי להניב לכם תועלת משמעותית מאוד מול חברת הביטוח. לא פעם נגרמת מחלוקת עקב דו"ח השמאות שמימן מטעמו בעל הרכב ובין דו"ח השמאות שחברת הביטוח סיפקה – דו"ח שבאופן בלתי מפתיע יציג נזק מופחת מזה שגילה השמאי הפרטי. במקרים אלו מומלץ להגיע למשרדו של עו"ד מומחה להתייעצות ולשקול האם לתבוע את חברת הביטוח.

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

תביעת הפרשים: מחלוקת על הפיצוי ששולם

אם רכבכם ניזוק ע"י צד ג' והחברה שלו שילמה לכם פחות ממה שמשקף דו"ח השמאי שלכם בעת מכתב הדרישה לתשלום, הרי שתוכלו להגיש תביעה הנקראת "תביעת הפרשים". את תביעה זו מגישים נגד חברת הביטוח של המזיק, אם שילמה בגין הנזק סכום חלקי בלבד. אפשר לתבוע לעניין ירידת הערך או הנזק עצמו וזאת באמצעות דו"ח שמאי רכב, שיש להגיש יחד עם מכתב התביעה.

ככלל לעניין ירידת ערך – כל מקרה שבו חברת ביטוח משלמת את ירידת הערך או הנזק בחסר, מקים עילת תביעה לפיצוי בגין הפרשים. יש להציג בעת הגשת התביעה את דו"ח השמאי שטוען כי הנזק או ירידת הערך שולמו בחסר ולקבל ייצוג מטעמו של עו"ד המנוסה בתביעות ירידת ערך והפרשי נזק מול חברות ביטוחי הרכב.

 

הפרטי, של הביטוח והמכריע: סוגיית המחלוקת בין שמאים

שמאים שעובדים עם חברת הביטוח מחויבים הן לחברת הביטוח והן למבוטחיה ולכן תמיד יש חשש לחוסר אובייקטיביות. שמאי פרטי לעומת זאת, הוא שמאי מטעם המבוטח בלבד ולכן הוא נטול פניות ולפיכך עשוי להיות מדויק יותר. לא פעם משווים בין סוגיית השמאות לסוגיית המוסכים – גם בה יש חשש מפני חסך מקצועי במוסכי ההסדר, לעומת תיקונים במוסך שבעל הרכב מכיר וסומך עליו.

ולכן כפי שאתם זכאים לבחור כל מוסך ולתקן בו את רכבכם, כך החוק קובע כי אתם רשאים להשתמש בשמאי פרטי. מסקנות וועדת זליכה שנועדו להגביר את התחרותיות בענף הרכב, הצביעו גם על הצורך להקים מאגר שמאים מורשים שמהם המבוטחים יוכלו לבחור כרצונם ואלו יפעלו מולם באובייקטיביות מלאה.

כך או כך, חברת הביטוח מחויבת לכיסוי שכרו הסביר של השמאי – בין אם הוא מטעמה ובין אם הוא שמאי פרטי לחלוטין! אם אתם מזמינים שמאי פרטי, וודאו את חברותו באיגוד השמאים (המנגנון היחידי שמטרתו היא לשאוף לרמה מקצועית תקינה בעולם השמאות), את תעודת לימודי השמאות שלו ואת ניסיונו המקצועי.

כאשר קיימת מחלוקת נזק בתביעות רכוש לרכב בין שמאי הביטוח לבין השמאי הפרטי, ניתן לתבוע בבית המשפט ולהשתמש במנגנון השמאי המכריע. במצב זה בית המשפט ממנה מטעמו שמאי בלתי תלוי שיקבע מי תהיה השומה הנכונה באותו המקרה.

ניתן לערער מול השמאי המכריע על סוגיות שלא נקבעו בהצעת התיקון של הביטוח, על סוגיות שנכללו אך שונו בשומת השמאי וגם כאלו שיכלו להתברר עוד במעמד תיקון הרכב. חברת הביטוח מחויבת להסביר לכם על מנגנון השמאי המכריע ואף להפנות אליו במידת הצורך.

 

סוגיית ההשתתפות העצמית

לא פעם אנו מפעילים את פוליסת הביטוח כתוצאה מחוסר ידע, אך נאלצים "לבלוע" הפסדים כאשר חברת הביטוח מייקרת את הפוליסה לאחר מכן, במהלך הקרוי "העדר הנחת תביעות". ולכן נהגים רבים שהפעילו את הביטוח, גם אם הם אלו שנפגעו, ייאלצו לסבול מתשלום התוספת העתידית על הביטוח. ולכן ישנה תמיד האפשרות לתבוע באופן פרטי את הנהג המזיק ועל הדרך לשמור על ניקיון טופס העדר התביעות ומחיר הביטוח.

יחד עם זאת, גם במקרה שבו הפעלתם את פוליסת הביטוח ושולמו לכם הנזקים הישירים (תיקונים, שמאי, גרר ועוד), עדיין עומדת לכם הזכות לתבוע את המזיק בגין הפסדים שנגרמו כתוצאה מפגיעתו. לשם כך מומלץ לפנות לעורך דין נזיקין מיומן מתחום תאונות הדרכים ונזקי הרכוש, כדי שייצג אתכם גם מול חברת הביטוח במקרה של מחלוקת וגם מול הנהג הפוגע, במידת הצורך.

מחלוקת נזק בתביעות רכוש לרכב
מחלוקת נזק בתביעות רכוש לרכב
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader