תפריט

נזקי הצפה – מתי חלה אחריות על הרשות המקומית

במצבים כמו בימי החורף הקשים שפקדו לאחרונה את ארצנו, בעקבותיהם מי הגשמים הציפו רחובות ובתים וגרמו לנזקי הצפה קשים לרכוש הציבור, צריך לבחון האם תביעה על נזקי הצפה היא אפשרית בגין נזקים אלה ואת מי ניתן להגיש תביעה על נזקי הצפה.

 

מי אחראי על נזקי הצפה?

על פי חוק, מחובתה של הרשות המקומית בין אם זו עירייה ו/או ראש מועצה, להיות אחראית לתקינות תעלות ניקוז מי הגשמים, מי שפכים, ולערוך ולפקח באופן שוטף על תקינותם של מתקנים ציבוריים ובתוך כך להיות ערוכים למצבים של ירידת גשמים רבים.

מחובתם של הרשויות המקומיות לתקן ליקויים במתקני הביוב אם נתגלו כאלה. לרשות המקומית השליטה והיכולת לפקח על מצבה של תשתית הניקוז העירונית מתוקף היותה זו שהתקינה את תשתיות אלה ומתוקף  סמכויותיה על פי פקודת העיריות.

העירייה מתוקף היותה הגוף אשר הקים תשתיות ניקוז ו/או הגוף אשר אמור היה להקים תשתיות אלה באזור בו חטא מלהקים, צריכים להכיר את צרכי הניקוז ואת התאמתם להתפתחות הדמוגרפית והגיאוגרפית של העיר ולצרכים המשתנים עם הזמן.

לפיכך ,על העירייה לצפות שהתרשלות מצידה בתכנון ובפיקוח על מערכת הניקוז הקיימת באופן לא תקין או במקרה אחר של העדר תשתית ניקוז באזורים שונים, עשויות לגרום לנזקי רכוש ואף לסכן חיי אדם.

זכות האזרחים להגיש תביעה על נזקי הצפה

חובת התושבים לשלם תשלומי ארנונה הינה, בין היתר, על מנת להבטיח תקינות של מתקנים ציבוריים, כגון: תקינות כביש, מדרכות, שירותי הביוב, תעלות ניקוז, וכד'. באם הוזנחו מתקנים אלה ונגרמו בעקבות כך נזקי הצפה לרכוש התושבים מחובתה של הרשות המקומית: העירייה ו/או המועצה המקומית לפצות את התושבים בגין נזקיהם.

מקרה לדוגמא אנו יכולים לראות בת.א. 3142-06 ברוך נובק נ' עיריית חיפה, שם נגרם לבית עסק נזקי רכוש כתוצאה ממי גשמים שהציפו מוסך, העירייה מנגד ניסתה לטעון כי מדובר בכוח עליון אשר גרם לנזק ולכאורה לא ניתן היה לחזותו מראש אך בית המשפט קבע כי העירייה אחראית לנזק משום שלא דאגה להקמת תשתית ניקוז באזור התעשייה בו ממוקם המוסך ובסופו של דבר נקבע בתביעה על נזקי הצפה כי העירייה אחראית לנזק.

עוד נקבע בפסק הדין כי גם אם הצפות חורף מתרחשות אחת לכמה שנים על הרשות המקומית החובה לצפות לכך ועל כן לדאוג לקיומה של תשתית ניקוז תקינה ומתאימה שתקלוט מאגר מי גשמים אלה.

מקרה נוסף הינו ת.א. 1193/99 שמואל בן ציון ואח' נגד עיריית בני ברק ואח', שם הגישו תביעה על נזקי הצפה בין היתר עיריית בני ברק על נזקי רכוש שנגרמו מהצפה שארעה לאחר ירידת משקעים רבים, ואשר גרמה לגאות נחל הירקון וגרמה נזקים כבדים למבנים סמוכים ולבית עסק לשיווק מוצרי קרמיקה ונקבע כי העירייה לא תכננה כראוי את תעלות הניקוז ולא נערכה לאפשרות כי תיווצר הצפה מגאות מי הירקון ועל כן חייבה גם אותה לפצות את התובעים בגין נזקים כבדים אלה.

 

לסיכום

על מנת לטפל בנזקי רכוש עקב הצפות, יש לפנות לעורך דין המתמחה בתחום על מנת שיכוון את הניזוק כיצד יש לפעול עוד בטרם ינוהלו הליכי המשפט בין אם הניזוק הוא אדם פרטי שביתו הוצף ובין אם הוא בית עסק שספג מהלומה קשה בעקבות נזקי ההצפה. בנוסף, יש צורך בהזמנת שמאי לאומדן הנזק סמוך ככל האפשר למועד קרות אירוע ההצפה.

אם ביתך, או בית העסק הוצפו ועקב כך נגרמו נזקי רכוש, על עוה"ד המטפל לבחון בראש ובראשונה האם הרשות המקומית עמדה בנטל לקיום מתקני ניקוז תקינים וזאת מאחר ולא בכל מקרה של הצפה תעמוד לפתחה של הרשות המקומית החובה לפצות בגין נזקי הרכוש שנגרמו לניזוק, אלא רק במקרים בהם יוכח, כי התרשלה ולא עמדה בנטל לשמירה על תקינות תעלות הניקוז ו/או כל מתקן ציבורי אחר תרם לגרימת ההצפה.

אין באמור באתר ו/או בתכנים ו/או במאמרים שבו כדי לשמש ייעוץ משפטי או אחר ו/או חוות דעת משפטית או אחרת. השימוש באתר, בתכנים ובשירותים שמציע האתר אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי מקצועי אותו יש לקבל מעורך דין העוסק בתחום.

נזקי הצפה - מתי חלה אחריות על הרשות המקומית
נזקי הצפה – מתי חלה אחריות על הרשות המקומית

 

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader