תפריט

תאונת דרכים בזמן פריקה וטעינה

תאונות פריקה וטעינה

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מגדיר תאונת דרכים, כ"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". נקבע בפסיקה כי המבחן המגדיר תאונה כתאונת דרכים הוא ה"מבחן התעבורתי", אשר בוחן האם הייעוד של השימוש ברכב אשר בעקבותיו נגרמה התאונה היה תעבורתי.

בנוסף, קבע החוק חריג, לפיו פעולות של טעינת מטען ופריקתו כשהרכב עומד לא ייחשבו כשימוש ברכב מנועי ולפיכך, תאונה שנגרמה כתוצאה מאירוע פריקה וטעינה מרכב לא תיחשב לתאונת דרכים ולא תזכה בפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. יחד עם זאת, אם במקביל לפריקה או לטעינה נעשה ברכב שימוש אחר על פי החוק כמו כניסה לרכב או ירידה ממנו, דחיפה, גרירה, או התהפכות – התאונה תחשב "תאונת דרכים".

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

חריגים להגדרת תאונת דרכים

הלכה שהשתרשה בפרשת אסם תעשיות מזון נ' סמג'ה, שם בית המשפט העליון איחד שני תיקים שבהם נפגעו נהגי משאית כאשר עסקו בסגירת דלתות רכבם לאחר פעולה של טעינה ופריקה של רכב עומד. עלתה השאלה האם צריך להתייחס לפעולה של כניסה לרכב או ירידה ממנו או "לחריג" של פריקה וטעינה.

הכרעה זו תקבע האם מדובר בתאונת דרכים או שמא יתכן והמדובר בתאונת עבודה. בית המשפט עמד על הקושי אשר נוצר בעניין והחליט כי בהתנגשות בין חריג הטעינה והפריקה לבין אחת החזקות המרבות החלוטות שבהגדרה הכוללת, יד ההוראה הממעטת על התחתונה.

משמעות קביעה זו הינה שכאשר קיים מצב אשר עונה על שתי הקטגוריות (חזקה מרבה וחזקה ממעטת) יש לראות במצב זה כתאונת דרכים. כך למשל במקרה הנ"ל נקבע שיש לאמץ את המודל שלפיו מקום שבו ניתן לשייך אירוע אחד לכמה קטגוריות בהגדרת השימוש, כאשר על-פי אחת מהן הפעולה מהווה "שימוש" ועל-פי האחרת – לאו, כן תקום לנפגע זכאות על-פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

במקרה של תאונה שאירעה במהלך פריקה או טעינה מומלץ לפנות מבעוד מועד לעורך דין נזיקין המתמחה בתאונות דרכים ולקבל הדרכה וייעוץ מתאימים על מנת שלא לפגוע בזכויות המוקנות לנפגע על פי החוק.

 

  • משרד עו"ד שי סולטן מתמחה במשפט מסחרי ובדיני ביטוח ונזיקין, תאונות דרכים ורשלנות רפואית.
  • האמור לעיל הינו בגדר טור אישי, ואינו מהווה עצה כזו או אחרת לקוראים. הפועל על סמך האמור בטור, עושה זאת על אחריותו בלבד.
  • האמור לעיל כתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים.
  • אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף ליעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

 

תאונת דרכים בזמן פריקה וטעינה
תאונת דרכים בזמן פריקה וטעינה
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader