תפריט

תביעה בגין נזקי הצפה בעסק

בתי עסק רבים בישראל נפגעו בשנים האחרונות בעקבות הצפות ושיטפונות בעקבות סופות גשמים ודליפת מים עקב פגיעה בתשתיות. הנזקים הללו נאמדים בשווי של עשרות מיליוני ש"ח, כאשר הנפגעים העיקריים מטבע הדברים, הם בעלי עסקים הממוקמים בקומת הקרקע של מבנים או שמחסני הסחורה והציוד שלהם נמצאים בגובה פני הקרקע או מתחתיה.

מאליו מובן כי לנזקי מים בבתי עסק ישנה נטייה לגרום לפגיעה אקוטית בפרנסתם של בעלי העסקים. לכן מאמר זה יוקדש לנושא של הגשת תביעה בגין נזקי הצפה בעסק. שלא תצטרכו!

 

מה גורם לנזקי הצפה בעסק?

אף שמדינת ישראל לכאורה סובלת מחוסר במים, מדי שנה בשנה מאות בתי אב בארץ נפגעים מהצפות ושיטפונות בעקבות סופות גשמים חמורות. הנושא עלה מחדש לסדר היום הציבורי בימים אלו ממש, לנוכח הדיונים המתחדשים על משבר האקלים העולמי. תוסיפו לזה את ההצפות הרבות שנגרמות במבנים בישראל עקב פיצוצים בצנרת ותקלות ביוב, ותוכלו להבין כמה גדול הפוטנציאל של עסקים ואנשים פרטיים, להיפגע מנזקי מים חמורים.

 

מה ניתן לעסוק אם נפגעים מנזקי הצפה בעסק?

במידה ואתם בעלי עסק שנפגע מנזקי מים בעקבות שטפון, דליפה או הצפה, יש לכם 3 אפשרויות עיקריות להתמודד עם הנזקים שספגתם: 

  1. הגשת תביעה בגין נזקי הצפה בעסק לחברת הביטוח
  2. הגשת תביעה בגין נזקי הצפה בעסק כנגד הרשות המקומית
  3. הגשת תביעה בגין נזקי הצפה בעסק כנגד רשות הניקוז

 

מי זכאי להגיש תביעת נזקי הצפה בעסק לחברת הביטוח ומה חשוב לדעת?

היה ואתם מבוטחים בפוליסת ביטוח מבנה ותכולה, תוכלו להפעיל את הביטוח שלכם על מנת לקבל פיצוי כנגד הנזקים שנגרמו לכם בעסק. אולם חשוב להיות מודעים לעובדה שביטוח מבנה ותכולה מכסה אתכם בהגדרה אך ורק מפני אירועים חריגים ופתאומיים. פירוש הדבר הינו שברוב המקרים, פוליסת מבנה מכסה רק נזקי הצפה בעסק ממקורות חיצוניים למבנה (כלומר נזקי הצפה שנגרמו בעקבות גשם, סופות או שיטפונות).

מנגד, במידה וההצפה נגרמה בשל תחזוקה קלוקלת של המבנה שבו בית העסק ממוקם, סביר מאוד להניח שתביעתכם תידחה על הסף בידי המבטחת.

 

סייגים נוספים לחבותן הביטוחית של חברות הביטוח כלפי מבוטחים המגישים תביעה בגין נזקי הצפה בעסק

למרות כל האמור לעיל, חשוב לשים לב שביטוחים לבתי עסק אינם מאפשרים קבלת פיצוי בגין נזקי סערה, כך שאם אתם מעוניינים להיות מכוסים מפני נזקי הצפה שעלולים להיגרם בנסיבות כאלו, תידרשו להרחיב את הפוליסה שלכם, וכפועל יוצא – גם לשלם כנראה פרמיה גבוהה יותר.

זה כשלעצמו איננו מבטיח כי תפוצו אם תגישו לחברת הביטוח תביעה בגין נזקי הצפה בעסק, היות ולחברות הביטוח בארץ יש נטייה לחלוק על הגדרת המונחים "סערה", "שיטפון" ודומיהם, על מנת להתנער מחבותן לפיצוי מבוטחיהן. אם הגעתם למצב כזה, זה הזמן לפנות לעורך דין נזיקין ותביעות ביטוח, ולבחון את הכדאיות של פנייה לערכאות משפטיות.

 

מה חשוב לקחת בחשבון לקראת הגשת תביעה בגין נזקי הצפה בעסק כנגד הרשות המקומית?

בהיעדר פוליסת ביטוח מתאימה, תאלצו להסתפק בהגשת תביעה בגין נזקי הצפה בעסק נגד הרשות המקומית באזור בו ממוקם בית העסק שלכם. העילה להגשת תביעה מסוג זה היא שהרשות המקומית התרשלה בתפקידה לתחזוקת התשתיות האזוריות ולכן בית העסק שלכם נפגע מנזקי מים.

הרשויות המקומיות במדינת ישראל אחראיות על פי חוק לדאוג לתחזוקה שוטפת וקבועה של השטחים הציבוריים שבתחום שיפוטן ולתקינותן של תשתיות הניקוז. על כן, במקרה בו העסק שלכם נפגע מהצפה או שטיפון, מן הראוי לבדוק האם הדבר ניתן היה למניעה בעזרת תחזוקה טובה יותר של תשתיות אלו. ניתן לעשות זאת בעזרת ליווי משפטי מקצועי מטעם עורך דין נזיקין המתמחה בהגשת תביעות בגין הצפות כנגד רשויות מקומיות.

אולם חשוב להיות ערוכים מראש לאפשרות שהרשות המקומית תשיב מלחמה שערה. סביר מאוד להניח שאם העסק שלכם נפגע מנזקי גשמים והצפות, כך גם עסקים ובתי אב נוספים באזורכם. הרשות המקומית כמובן מודעת היטב למבול התביעות שעומד לנחות עליה בעונה הגשומה, ולכן היא ערוכה מראש עם שלל טיעונים שמשמשים אותה לדחיית תביעות בגין נזקי הצפה בבתי עסק בתחומה.

בין הטיעונים הנפוצים שרשויות מקומיות "אוהבות" להשתמש בהם כדי להתנער מתשלום פיצויים לנפגעי נזקי מים באזורן, ישנו הטיעון שמדובר ב"כוח עליון" או בפגיעה ש"לא הייתה אפשרות לצפות אותה מראש" – ומכאן שהרשות אינה מחוייבת לשלם פיצוי לנפגעי נזקי ההצפה.

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

למי ניתן לפנות?

כמובן, בעזרת עו"ד נזיקין מנוסה אפשרי בהרבה מקרים לסתור את הטענות הללו בבית משפט. אולם חשוב לדעת כי משך הטיפול בתביעה מסוג כזה נוטה להתארך, וכי היא יכולה להמשך גם שנים ארוכות עד לקבלת פיצוי ראוי, אם בכלל.

יתרה מכך, ככל שבמסגרת התביעה נגד הרשות המקומית לא יעלה בידכם להוכיח את קיומו של קשר סיבתי בין המחדל לו אתם טוענים מצד הנתבעת ובין נזקי ההצפה בעסק שלכם, לא רק שלא תקבלו פיצוי כספי אלא תיאלצו גם לשאת בכיסוי ההוצאות המשפטיות שלכם ושל הנתבעים.

 

באילו מקרים תוגש הגשת תביעה בגין נזקי הצפה בעסק כנגד רשות הניקוז?

רשות הניקוז הינה תאגיד סטטוטורי, אשר אמון על הטיפול בנושא ניקוז המים באזורים ספציפיים במדינת ישראל. רשויות ניקוז שונות קמו במדינת ישראל החל משנות השישים כל בסיס "חוק הניקוז וההגנה מפני שטפונות".

הגשת תביעה בגין נזקי שיטפון בעסק כנגד רשות הניקוז, תתאפשר במקרים שבהם ניתן להוכיח כי רשות הניקוז באזור שבו העסק הנפגע ממוקם, כשלה או התרשלה במילוי תפקידה לדאוג לניקוז יעיל של מי גשמים באזור עליו היא אמונה.

 

מה גובה הפיצויים שניתן לקבל בהגשת תביעה בגין הצפה בעסק לבית המשפט?

כאשר מוגשת תביעת רשלנות כנגד רשות הניקוז או הרשות המקומית, בגין נזקי הצפה בעסק, בית המשפט דואג לבחון אומדן נזיקי שנקרא "אשמת תורם", על מנת להעריך אם הצד הניזוק, יכול היה לצמצם את היקף הנזקים שנגרמו לעסק שלו, לו היה בוחר לפעול בצורה שונה במסגרת אירוע ההצפה או לקראתו.

לעומת זאת, במרבית המקרים, בעל עסק שבית העסק שלו היה מבוטח בפוליסת ביטוח מבנה ותכולה, יוכל לקבל פיצוי נזיקי בגין הנזקים שנגרמו לו על פי הסכום שנקבע מראש בפוליסה, ומבלי שנושא האשם התורם יעמוד על הפרק.

 

למי ניתן לפנות לקבלת סיוע משפטי בהגשת תביעות בגין נזקי הצפה בעסק?

אם נפגעתם מנזקי הצפה בעסק, אין סיבה שתתמודדו עם זה לבדכם. עולם הביטוח ודיני הנזיקין הם תחומים מורכבים מאוד שלאזרח מהיישוב לא פשוט כלל ועיקר להתמצא בהם. חברות הביטוח והרשויות השונות בהחלט מודעות לכך, ולכן על מנת למצות כראוי את זכויותיכם ולקבל פיצוי הולם – חשוב לפנות לייצוג משפטי מקצועי.

עורך דין תביעות ביטוח ודיני נזיקין יוכל לייצג את האינטרסים שלכם מול חברת הביטוח שלכם ובמידת הצורך – גם בבית המשפט, ולשפר לאין ערוך את סיכוייכם לקבל פיצוי כספי הולם ולשקם את העסק שלכם. מעוניינים להתייעץ עם עורך דין בנושא תביעה בשל נזקי הצפה בעסק? פנו לעו"ד שי סולטן לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות!

תביעה בגין נזקי הצפה בעסק - עו_ד שי סולטן

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader