תפריט

תביעת נזק לעסק בגין פריצה

הסיוט הכי גדול של בעל העסק הוא לגלות שהתקיימה אצלו פריצה. מעבר למראה הנוראי והנזק הכלכלי הגדול, מדובר גם בפגיעה קשה בתחושת הביטחון, שנגרמה על אף ולמרות כל מאמצי המיגון והאבטחה שבהם נקט הבעלים. כיצד תגישו תביעת נזק לעסק בגין פריצה ותקבלו פיצוי הכולל את מלוא הנזקים שנגרמו ממנה?

 

הגשת תביעת נזק לעסק בגין פריצה

בעלי עסקים נדרשים למספר פוליסות ביטוח המבטיחות כיסוי במקרה של נזקים ואובדן כלכלי כתוצאה ממגוון רחב של אירועים וביניהם גם אירועי שוד ופריצה לעסק.

יחד עם תביעת פוליסת הביטוח, ישנן גם אפשרויות נוספות שעומדות לחלק מבעלי העסקים. האחת היא תביעת חברת השמירה והאבטחה שייתכן שכשליה או רשלנותה הובילו לפריצה. השנייה היא של חברת ההתקנה של האזעקה שייתכן שלא פעלה ברגע האמת. ישנם גם מקרים שבהם יהיה אפשר לתבוע את השומר בלובי בניין העסקים, אם וכאשר כשל בעבודתו בדומה לשאר.

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

כך תפעלו מיד אחרי הפריצה

סמוך למועד הפריצה יש לדווח על האירוע לחברת הביטוח, או ליצור קשר עם סוכן הביטוח במידה וישנו. חשוב שההודעה תתרחש בצמוד ככל הניתן לרגע הגילוי על הפריצה על מנת למנוע מחברת הביטוח לבוא מאוחר יותר בטענות שעשויות לבסס עילה לדחיית התביעה.

חברת הביטוח תבקש מכם למלא טופס הודעה על תביעת רכוש ותצייד אתכם במספר תביעה, המסמן את פתיחת תיק התביעה בחברת הביטוח והצורך בשמאי להערכת נזקים. כמובן שעליכם לדווח על הפריצה גם למשטרת ישראל ולקבל טופס משטרתי המעיד על האירוע. את הטופס יהיה עליכם לשלוח יחד עם טופס התביעה.

 

כך תפעל חברת הביטוח אחרי הפריצה

כעת משהודעתם על הפריצה, חברת הביטוח תשלח אליכם שמאי מטעמה להערכת הנזק. השמאי אמור לנסח דו"ח מפורט שבו מתוארים כל הנזקים והחוסרים שקיימים בבית העסק ולהגיש אותו לחברת הביטוח. כעת חברת הביטוח תבדוק את זכאות התביעה על בסיס התנאים המופיעים בפוליסה, תדרוש מסמכים נוספים או פרטים במידת הצורך וכעת תחליט האם ובכמה לפצות את המבוטח.

 

בדיקת הפוליסה תכריע את שאלת הפיצוי הכספי

חברות הביטוח כידוע, מפצות ככל שהנזק תואם את האפשרויות הקיימות בפוליסה, אך הן לא בהכרח מפצות אתכם על מלוא הנזק שנגרם. לכן חשוב תמיד להיות עם "אצבע על הדופק" ולהבין מה כוללת הפוליסה, גם מבלי להמתין לאירוע מטלטל ומזיק שיתרחש לכם חלילה.

עקרונית, שתי פוליסות העסקים החיוניות ביותר הן ביטוח מבנה וביטוח תכולה:

סוג הביטוח פירוט
ביטוח המבנה מכסה כל נזק שנגרם למבנה האדריכלי של בית העסק, כלומר קירות, תקרה, רצפה והמערכות הבנויות עליהם (למשל ארונות במטבחון, כלים סניטריים כמו כיור ושירותים וכד').
ביטוח התכולה חלק הארי של נזקי הפריצה, המכסה נזקים שנגרמו לחפצים, פריטים ואביזרים המצויים בתוך בית העסק ושנפגעו או נגנבו. כמובן שמסיבות ברורות מדובר בביטוח רלוונטי יותר למקרי פריצה, אך אין הדבר אומר שביטוח מבנה נמצא בחשיבות משנית.

פעמים רבות, הפריצה מותירה אחריה נזקים קשים מאוד למערכות הקבע כמו דלתות, חלונות ואפילו קירות (כאשר הפורצים שוברים את הקיר הגובל בשטח פנים אחר, במטרה לפלוש מתוכו אל בית העסק).

לאור כל אלו חשוב להבין מהי פוליסת הביטוח שקיימת לנו ואיך היא רלוונטית לסוג האירוע והנזקים שנגרמו לבית העסק, בדגש על כיסוי מקרים של פריצה.

הפרטים המכוסים בביטוח

כאמור, לא כל פריט שניזוק או נגנב יפוצה במלואו ולכן הדבר תלוי בפוליסת הביטוח. רוב חברות הביטוח נוטות שלא לפצות בגין גניבת מסמכים, כרטיסי אשראי וכרטיסי טיסה, או כל מוצר שווה ערך המגיע עם תוקף מסוים. כן יינתן פיצוי על פריטי אמנות ותכשיטים אם השווי הכולל שלהם הוערך בעד 10% מסכום ביטוח התכולה בפוליסה. על פיצוי עבור כסף מזומן שנגנב, תקבלו 50% מערכו לכל היותר.

חשוב לזכור שתמיד קיימת האפשרות לשדרג את הפוליסה לכדי כיסוי רחב יותר (בכפוף להתייקרות הפרמיה) וכך הפיצוי בעת הצורך יהיה הולם יותר. רצוי לעשות זאת כאשר מתקינים בעסק מיגון משוכלל יותר, כמו למשל שימוש במצלמות או מערכת אזעקה משוכללת, מנגנוני פתיחת דלתות אוטומטיים ואמצעי זיהוי שונים כתנאי גישה.

כמובן שהפוליסה קובעת גם תנאים ליצירת מיגון מסוים בבית העסק, כך שאם בעל העסק כלל לא מיגן אותו כנדרש ממנו ולאחר מכן חווה פריצה, חברת הביטוח תהיה פטורה ממתן פיצוי עבורו.

 

דרכי הפיצוי האפשריים

בכל תביעת נזק לעסק, קיימות שתי דרכי פיצוי שונות:

  1. ערכי כינון

    במצב הזה המבוטח רוכש בעצמו מחדש את כל הפריטים שאיבד או שניזוקו בפריצה ולאחר מכן מגיש קבלה או חשבונית לחברת הביטוח. חברת הביטוח תעניק לו החזר בגובה הרכישות.

 

    2. ערכי שיפוי

זהו אופן הפיצוי שבו חברת הביטוח מפצה על פי הערכת שווי כוללת של כלל הפריטים שניזוקו או שנגנבו במעמד הפריצה. כאן היתרון הוא לבתי עסק שהחזיקו בפריטים שעלותם הייתה צפויה לעלות לאורך הזמן מכוח השבחתם או נדירותם, כמו לדוגמה עתיקות או חפצים נדירים.

יחד עם זאת, יש פריטים שערכם יורד, כמו למשל מוצרים אלקטרוניים וממוחשבים שמאבדים מהערך שלהם תוך מספר שנים. במצב כזה, סביר שהמבוטח יעדיף החזר על בסיס ערכי הכינון בו הוא יקבל בחזרה את ההוצאה עבור רכישת ציוד חדש.

 

תביעת נזק לעסק בגין פריצה – התמודדות עם חברת הביטוח

כידוע, חברות הביטוח בעלות אינטרס כלכלי ככל חברה אחרת, לפיו ההכנסות מוכרחות לגדול במקביל לצמצום ההוצאות. הדבר אומר שסביר שגם תביעתכם תיתקל באתגרים מסוימים, או בטענות ותירוצים מצד הביטוח לקיומם של חריגים וסייגים, מכוחם לא תוכלו לקבל פיצוי.

בנוסף, חברת הביטוח עשויה לדחות את תביעתכם עקב פרצה מסוימת, כמו למשל אי עמידה כנדרש בתנאי מיגון העסק, גרימה מכוונת של הפריצה, ניפוח רשימת הפריטים שהמבוטח הגיש (הפרזה בסכום הפיצוי) ועוד.

לאור כל אלו, חשוב להכיר את דרכי עבודתן של חברות הביטוח ולהבין מהו התהליך המשפטי שהתביעה עתידה לעבור. לעתים יהיה ניתן אף להקדים תרופה למכה, על ידי התנהלות שגרתית בעסק שתעזור בבוא היום, כאשר נידרש לתבוע את הביטוח: שמירה של קבלות וחשבוניות, בייחוד של רכישות גדולות, תיעוד מסודר של החפצים והמערכות בעסק, בדיקות יזומות של פעילות המיגון ועוד.

בנוסף, ככל שישנם קשיים או מחלוקות שהתעוררו מול חברת הביטוח, חשוב להתייעץ עם עורך דין נזקי רכוש המתמחה בתביעות נגד חברות הביטוח. עורך הדין יוכל להנחות אתכם כיצד להתנהל מול חברת הביטוח, כיצד לסגור את הפערים בין האינטרס האישי שלה לשלכם (קבלת הפיצוי) ולייצג אתכם בכל מקרה של דחיית תביעה, או מחלוקת לעניין סכום הפיצוי, דוחות שמאים, תנאי הפוליסה ועוד.

 

בשורה התחתונה

פריצה לעסק היא חוויה קשה ומייאשת בקרב בעלי העסקים, שמותירה אותם להתמודד עם נזקים והרס שמשביתים את פעילותם וגורעים ממנה במידה רבה ולאורך זמן. הסתייעות בעורך דין נזיקין מומחה תענה על חלק גדול מסימני השאלה בקרב המבוטח ותאפשר לו להתמודד כראוי עם חברת הביטוח בהתאם לנסיבות המקרה.

תביעת נזק לעסק בגין פריצה
תביעת נזק לעסק בגין פריצה
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader