תפריט

תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין

נזקי המים הנגרמים בעקבות נזילות או דליפות בבניינים בישראל, הם מפגע נפוץ מאוד הפוגע בדירות ועסקים בבניינים ישנים וחדשים כאחד. נזילות מצנרת המבנה או הצינורות בדירה ספציפית, נוטות להסב נזקים חמורים מאוד לתשתיות ולרכוש ולעיתים אף לבריאות הדיירים.

מאחר וההוצאות הכרוכות בתיקון הנזקים הללו עלולות להיות גבוהות מאוד, חשוב להבין מי אמור לשאת באחריות למפגע ולתיקונים, וכיצד להגיש תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין. לשם כך בדיוק, כתבנו עבורכם את המדריך שלהלן.

 

מי אחראי לשלם על תיקון הנזקים בעקבות נזילה בבניין?

האחריות לכיסוי הוצאות התיקון והנזקים סביב נזילה בבניין, תוטל על גורמים שונים כתלות במקור הנזילה:

 

במידה ומקור הנזילה בדירה שבבעלותכם

בתרחיש זה האחריות לתיקון הנזקים וכיסוי העלויות הכרוכות בכך, מוטלת עליכם. לשם כך תידרשו לפנות אל חברת הביטוח שפוליסת ביטוח הדירה שלכם נרכשה דרכה, או שאם אין לכם ביטוח מתאים, תידרשו להזמין בעל מקצוע באופן פרטי לתיקון הבעיה.

אולם מאחר ולא אחת חברות הביטוח שולחות בעלי מקצוע מטעמן, הפועלים בצורה רשלנית וגורמים בפועל להחמרת המצב בעקבות תיקון שאינו מקצועי, ייתכן שתעדיפו להזמין מראש איש מקצוע מכיסכם כדי לתקן את הנזילה.

במידה ומקור הנזילה הוא בדירת השכנים

במצב כזה האחריות לתיקון הנזילה וכיסוי העלות הכרוכה בכך מוטלת על השכן שמקור הדליפה בדירתו. גם פה, יוכל השכן להסתייע בחברת הביטוח שמבטחת את דירתו או לבחור לתקן את המפגע מכיסו שלו.

 

במידה ומקור הנזילה הוא בתשתיות המשותפות בבניין

אם מקורה של הנזילה בצנרת המשותפת בבניין, למשל, כאשר הנזילה מקורה בצינור הביוב שעובר בדירות השונות בבניין, ועד הבית של הבניין אחראי יהיה לכיסוי התיקונים.

למרבה הצער, במקרים רבים עקב היעדר שיתוף פעולה מצד הגורם שתיקון הנזילה בבניין נמצא באחריותו, אין מנוס אלא להגיש תביעה ל"צו עשה" שתחייב אותו לתיקון המפגע ולאחריה – תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין, לשם קבלת פיצוי כספי ראוי על הנזקים שנגרמו בעקבות הנזילה בבניין.

 

מה עושים במקרה בו זיהינו נזילה שמקורה בדירת השכנים?

במידה וזוהתה רטיבות שמקורה הוא נזילה בדירתם של השכנים או בצנרת הכללית של הבניין, ישנן כמה פעולות שחיוני לבצע כדי לזרז את תיקונו של המפגע, לצמצם את חומרת הנזקים ולשפר את הסיכויים לקבלת פיצוי כספי שיאפשר לכם לבצע את התיקונים הנדרשים ברכוש שנפגע מנזקי המים:

  1. הזמינו אינסטלטור או מומחה לאיתור נזילות לטובת מציאת המקור לדליפת המים ותיעוד הרטיבות והנזקים שהיא גרמה להם.
  2. היה וישנו חשד לכך שמקור הנזילה בדירת השכנים אך אלו ממאנים לאפשר לכם לבצע בדיקה בדירתם, תידרשו לתעד את פנייתכם אליהם ולכן כדאי שהפנייה תתבצע במייל או בווטסאפ.
  3. ככל שמתברר שמקורה של הנזילה בדירת השכנים או בתשתית המשותפת – עליכם לבקש אישית מהגורם הרלוונטי שיפעל לתיקון הבעיה. גם כאן כדאי שהדבר יתבצע בכתב ויתועד (רצוי במייל או בווטסאפ).
  4. באם השכנים מסרבים לטפל בנזילה שמגיעה מדירתם ופנייתכם אליהם בנושא נתקלת בסירוב, או שהם מתמהמהים מאוד בטיפול בבעיה, תידרשו להגיש לטיפול המפקח על רישום המקרקעין תביעה למתן "צו עשה", ורצוי בעזרתו של עו"ד מנוסה מתחום הנזיקין. אל כתב התביעה יש לצרף עותקים מפניותיכם לגורם האחראי לנזקי המים לצד חוות דעת מבעל מקצוע המעידה על מקור הנזילה.
  5. אם הנזילה גרמה לנזקי מים בדירתכם ובכלל זה עובש או פגיעה במבנה או בתכולת הדירה, הגישו תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין כדי לקבל פיצוי כספי בגין הנזקים. הדבר קביל גם במידה והשכנים פעלו לתיקון הנזילה במלואה.
בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

מתי מומלץ להגיש תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין כנגד השכן?

תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין, כדאי שתוגש כנגד השכנים רק לאחר שתיקנו את הנזילה לחלוטין. שאם לא כן, הרטיבות תמשיך לחלחל לשטח דירתכם ולהסב למבנה, לתשתיות ולרכוש שלכם נזקים שרק ילכו ויחמירו.

לכן סדר הפעולות המומלץ הוא בראש ובראשונה להגיש כנגד שכנים סרבנים את התביעה למתן "צו עשה" שיחייב אותם לתקן את הנזילה, ורק לאחר שהנזילה תוקנה במלואה, להגיש את התביעה לתשלום פיצוי כספי שיאפשר את תיקון הנזקים שנגרמו לדירתכם ורכושכם.

 

האם הגשת תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין כנגד השכן היא הדרך היחידה לקבלת פיצוי?

לא. במידה ויש בבעלותכם פוליסת ביטוח דירה פרטית, כדאי לפנות ללא דיחוי למבטחת ולדרוש שישולמו לכם תגמולי הביטוח בגין כלל הנזקים שנגרמו לדירתכם. בעקבות הגשת התביעה לחברת הביטוח, היא כבר תדאג לפנות ביוזמתה לשכנים שמקור הנזילה אצלם, ולדרוש מהם להשיב לה את הכספים שהעבירה לכם.

היה וביטוח הדירה שרכשתם כולל כיסוי ביטוחי רלוונטי, הפנייה לחברת הביטוח לרוב תאפשר לכם לקבל פיצוי כספי בסכום גבוה משמעותית מזה שתוכלו להשיג אם תחליטו להגיש תביעה משפטית כנגד השכנים או ועד הבית שלכם. כך תוכלו להימנע גם מאי הנעימות הכרוכה בהתמודדות עם שכניכם במסגרת הליך משפטי המתנהל בין כתלי בית המשפט.

יחד עם זאת, יש לציין כי גם בהגשת תביעת הביטוח כדאי בהחלט להיות מיוצגים בידי עו"ד נזיקין המתמחה בתביעות ביטוח המוגשות בגין נזקי מים, כדי למקסם את סכום הפיצוי שישולם לכם ולקצר תהליכים.

 

שאלות ותשובות נפוצות בנושא תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין

להלן שאלות נפוצות אשר עולות לעיתים קרובות בנושא של תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין:

ברבים מן המקרים, מתברר כי נזקי המים, הם לא תוצר של נזילה או פיצוץ בצנרת בדירה שבה הופיעה הרטיבות, אלא מקורם בדירת השכנים שמעליהם או בצמוד לדירתם. על כן, מי שאמור לשאת באחריות לתיקון של המפגע ולתשלום הפיצוי הכספי לניזוקים הם בעלי הדירה שממנה המים פרצו וחברת הביטוח שמבטחת אותם. על אותו המשקל – נזקי מים שמקורם בנזילה בתשתיות המשותפות בבניין – רק שבמקרה זה הגורם האחראי הוא ועד הבית. 

מקורם של נזקי מים בבניין משותף הוא במקרים רבים בפגיעה באיטום המבנה, בלאי של תשתיות, חורים או סדקים בצנרת שגורמים לנזילות. זיהוי מקור הנזילה בבניין דירות עלול להיות מורכב היות ובמקרים רבים הרטיבות מופיעה במיקום מסוים למרות שמקור הנזילה הוא באזור אחר לחלוטין בבניין. לכן בכל מקרה יש להזמין בעל מקצוע המתמחה בתיקון נזילות שיוכל גם לאתר את מקור הדליפה וגם לטפל בבעיה בצורה יעילה. 

נזקי מים יכולים להסב נזקים עצומים למבנה, לתשתיות, לרכוש ולבריאותם של הדיירים בבניין המשותף. יתרה מכך, נזילות שאינן מטופלות במשך תקופה ממושכת, נוטות להזיק באופן חמור יותר למבנה לתשתיות, ולפגוע פגיעות נרחבות יותר בתכולת הבית. לכן חשוב ביותר לטפל בנזילות בבניין ללא דיחוי.

כאשר מקור הנזילה בדירת השכנים אך אלו ממאנים לטפל בה גם לאחר שפניתם אליהם בנושא, יש צורך להגיש למפקח על רישום המקרקעין תביעה להוצאת צו עשה שיחייב את השכנים בתיקון הנזילה, ולאחריה תביעת נזיקין לכיסוי עלות התיקון או ההחלפה של הרכוש שנפגע בדירתכם.

תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין
תביעת נזקים בעקבות נזילה בבניין
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader