תפריט

תביעה בגין נזקי שריפה לרכוש

מעוניינים להגיש תביעה בגין נזקי שריפה לרכוש? בואו נלמד על הפיצויים השונים, משמעות גורם השריפה, הוכחת התביעה, ועוד. כל זאת ועוד, בעמוד הבא.

שריפות הן מסוכנות ביותר ויכולות להוביל לפציעות, נכות ואפילו מוות עבור מי שביתו / מקום עבודתו עלה בלהבות. גם במקרים בהם בעזרת השם לא מתרחשת במהלך השריפה פגיעה בגוף ובנפש, עדיין נותרים הנפגעים פעמים רבות ללא בית, עם פגיעה משמעותית ברכושם הפרטי, וטראומה מאוד משמעותית שתלווה אותם זמן רב.

במאמר זה תוכלו לקרוא על הליך תביעת הפיצויים בגין נזקי שריפה, כאשר אנו נעסוק בשני סוגים עיקריים של תביעה – כזאת שנעשית כאשר הגורם האחראי לשריפה איננו ברור (תביעת ביטוח), וכאלו שנגרמות כאשר הגורם האחראי לשריפה נמצא (תביעה נזיקית רגילה).בנוסף לשתי האופציות הללו נעסוק גם בדברים שניתן לעשות כאשר האחראי לשריפה לא נמצא, והדירה לא מכוסה בפוליסת ביטוח.

 

מהו נזק?

פקודת הנזיקין מגדירה את המושג "נזק" כ "אבדן חיים, אבדן נכס, נוחות, רווחה גופנית או שם-טוב, או חיסור מהם, וכל אבדן או חיסור כיוצאים באלה", כאשר במהלך השנים נוצרה הבחנה ברורה בפסיקה בין נזקים פיזיים – פגיעה ממשית בדבר גשמי (גוף או רכוש) לבין נזקים נפשיים בלבד – כגון פיצויים על כאב וסבל או עוגמת נפש, שנוצרו בשל פחד או פגיעה משמעותיים, אך לא כוללים בתוכם פגיעה פיזית בגוף או ברכוש.

פגיעות אלו (הפגיעות הנפשיות) לא הוכרו בתחילת הדרך במשפט הנזיקי, אך צוברות בשנים האחרונות הכרה הולכת וגוברת, שמובילה לכך שבמקרים רבים ניתן גם אליהן לקבל פיצויים, גם אם הליך זה מעט מורכב וקשה ממקרים אחרים.

חשוב לציין! למרות הקביעה הכללית הנ"ל, שנשארה תקפה ברוב המקרים שמגיעים לפתחו של בית המשפט, בשנים האחרונות ישנה תזוזה משמעותית בנושא זה, שמובילה לקבלה חלקית / מלאה של חלק מהטענות על נזק נפשי טהור.אנו ממליצים לכל מי שספג נזק נפשי טהור כתוצאה משריפה לא לוותר על הפיצוי שמגיע לו, ולפנות לעורך דין מומחה בתחום בכדי לוודא את סיכויי התביעה, שיכולים להיות משמעותיים.

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

תביעת בגין נזקי שריפה – פיצויים

דיני הנזיקין מסתמכים על העיקרון המנחה לפיו יש להשיב את הניזוק למצב בו היה בטרם התרחש האירוע, או במקרה שלנו השריפה.

משמעות עקרון זה הוא שסכום כספי הפיצויים שיתקבלו על ידי האדם הנפגע תלוי בסך הנזק שנוצר לו, ויכולים לכלול בתוכם רכיבים מצומצמים יחסית – כמו ערכו הכספי של הרכוש שניזוק (שוויו של בית, במקרה של שריפה, שווי ירידת ערכו של הבית, שמקרה של שריפה שלא כילתה את הבית כולו), אך גם נזקים פחות מובנים מאליהם – כמו נזקי לוואי שהתווספו לנזק הראשוני (אובדן ימי עבודה, לינה במלון בעת שיפוצי הבית ועוד) או נזקים נפשיים שנגרמו בשל הנזק הפיזי (כמו עוגמת נפש, או כאב וסבל).

מומלץ להגיע לבית המשפט מצוידים במסמכים ועדויות מומחה המגבות את סכום הפיצויים המבוקש על ידי התובע, שבמקרה של שריפה יכללו בתוכם בעיקר הערכה של שמאי מטעמכם, שיעריך את הנזק המדויק שנגרם למבנה (כמובן לאחר שמכבי האש קבעו שהמבנה בטוח לשימוש).

תביעה בגין נזקי שריפה לרכוש – משמעות גורם השריפה

שריפות יכולות להיגרם מסיבות רבות, הכוללות בתוכם איתני טבע (כגון מכת ברק או התלקחות) והתערבויות של גורמים אנושיים (כמו הצתות מכוונות, שכחת תנור דולק ועוד).

גורם השריפה חשוב מאוד לצורך ניהול התביעה האזרחית, וזאת משום שהוא משפיע על זהות הנתבע (חברת הביטוח או אדם פרטי) ועל סוג המידע שנדרש להוכחה במשפט, כאשר בתביעות ביטוח ההוכחה תתרכז בדרך כלל בהתאמת המקרה לפוליסת הביטוח (שיכולה לכלול או לכלול גורמים שונים), ובתביעות נזיקיות ההוכחה תתרכז בהצגת אחריותו של הגורם הנתבע לאירוע בכללותו.

בירור גורם השריפה

מי שמברר וחוקר את מקור השריפה יהיה בדרך כלל שירות הכבאות שנקרא לעזרה ולטיפול באירוע. למרות קביעה זו, פעמים רבות ימליץ עורך הדין המומחה בתביעת נזקי שריפות על הזמנת חוקר שריפות מנוסה לבית הניזוק, על מנת שיברר את מוקד הנזק ויספק לבית המשפט חוות דעת מקצועית מגובה בעובדות, שבעזרתה יוכל שליחו של התובע לבסס את טענותיו.

חשוב מאוד להזמין את החוקר (אם נדרש) במהירות האפשרית, וזאת בכדי להעלות את ההסתברות לבירור הגורם.

 

ייעוץ עם עורך דין מומחה גם בתביעות ביטוח

חברות הביטוח הבינו בשנים האחרונות שיש להן אינטרס להפוך את הליך תביעת הפיצויים מהם למהיר וקל ככל האפשר, וזאת מתוך רצון להישאר תחרותיים אל מול החברות האחרות בשוק, אך גם מתוך הבנה שהפיכת התביעה לפשוטה תוביל את לקוחותיה לתביעות אישיות, ללא ליווי מקצועי, בהן יקבלו פעמים רבות סכומים קטנים מאלו המגיעים להם, ואף יאבדו את זכאותם לפיצוי בכלל בשל "אי התאמה לתנאי הפוליסה" שלא בהכרח מתקיימת במציאות.

אנו ממליצים לכל מי שמוצא עצמו במצב בו הוא מגיש תביעה לחברת הביטוח המבטחת את הבית שלו לפנות לפני ההגשה לעורך דין מומחה בתחום, שיוכל לוודא שההצעה שניתנה להם על ידי הביטוח אכן תואמת את ההסכם שנחתם ביניהם, וכן יוכל להגיש תביעה עצמאית נפרדת / להיכנס למשא ומתן מול חברת הביטוח במקרה שנוצרה פגיעה בזכויות התובע, או במקרה שחברת הביטוח מנסה להתחמק מאחריותה.

 

הוכחת תביעה כנגד גורם פרטי

תביעה כנגד גורמים פרטיים יכולה להיות מופנית נגד מספר רב של אנשים, כאשר הגורמים הנפוצים ביותר לתביעה הם חברות פרטיות המייצרות מוצרי חשמל (שייתכן שתקלה בהם גרמה לשריפה), ואנשים פרטיים שהבעירו את האש בעצמם / התנהלו ברשלנות שגרמה לפריצת השריפה.

בשל העובדה שאש היא דבר מסוכן שהמחוקק מעוניין שיתנהלו איתה באחריות, קובעת פקודת הנזיקין בסעיף 39 בזו הלשון: "בתובענה שהוגשה על נזק והוכח בה שהנזק נגרם על ידי אש או עקב אש, וכי הנתבע הבעיר את האש או היה אחראי להבער האש, או שהוא תופש המקרקעין או בעל המיטלטלין שמהם יצאה האש – על הנתבע הראיה שלא היתה לגבי מקורה של האש או התפשטותה, התרשלות שיחוב עליה"

משמעות קביעה זו היא שנטל ההוכחה להיעדר רשלנות מוטל על הנתבע במקרים של נזקי שריפה, ולא על התובע (שנדרש בדרך כלל להוכיח את קיומה של התרשלות במעשיו של המזיק כדי לקבל פיצוי).

בשל חקיקה זו מסתכמת עבודת התביעה במקרים של תביעות על נזקים שנגרמו בשל שריפה בהוכחה שהמזיק הוא זה שגרם לשריפה / שהשריפה יצאה מביתו / הוא בעל המיטלטלין (רכוש) שהשריפה התפשטה ממנו, ובהוכחת הקשר הסיבתי בין הנזק שנגרם לבין השריפה, יחד עם סכום הנזק שנוצר.

דבר זה הופך את התביעה לפשוטה יותר, אך עדיין לא מאפשר את הגשתה העצמאית, וזאת משום שכל פנייה למערכת המשפט כורכת בתוכה בירוקרטיה רבה שאותה יכיר רק עורך דין מומחה בתחום. לייעוץ ועזרה בנושא תביעה בגין נזקי שריפה לרכוש, צרו קשר עם עורך דין שי סולטן בעמוד זה.

תביעה בגין נזקי שריפה לרכוש
תביעה בגין נזקי שריפה לרכוש
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader