תפריט

תביעה בגין נזקי הצפה בדירה

תביעה בגין נזקי הצפה בדירה תוכל להיות מוגשת לאחד משלושה גורמים: חברת ביטוח מבנה ותכולה, גורם פרטי כמו השכן או וועד הבית וכן הרשות המקומית שייתכן ותיחשף ברשלנותה. מהם האתגרים בדרך לפיצוי מכל גורם ומה חשוב לדעת רגע לפני שממהרים לתבוע? 

 

תביעה בגין נזקי הצפה בדירה: עסק יקר לכל המעורבים

קשה להתחיל למנות את נזקי ההצפה האפשריים שמהן דירת מגורים עלולה לסבול, אבל נסקור את המרכזיים בהם: נזקים קשים לקירות, הריצוף ומכשירי החשמל, מפגעי בטיחות שונים בשהות בחללי הבית, הצטברות עובשים קשים ותיקונים בעשרות אלפי שקלים.

ככל שנזקי ההצפה נמשכים והמים נותרים בדירה ללא פתרון מתאים, כך הנזקים הולכים ומצטברים. לאור זאת, לא נותרת ברירה מלבד הגשת תביעה בגין נזקי הצפה בדירה לגורם שאמור לפצות בגינם, כמו השכן שמקור ההצפה אצלו, הרשות המקומית או חברת הביטוח שמבטחת אתכם בביטוח דירה.

 

האם נזקי הצפה של סופת גשמים מוכרים כאסון טבע?

בשנים האחרונות לא מעט ערים סובלות מהצפות מי גשמים בחורף, דבר שגורם לתושבים שדירותיהם הוצפו לתהות האם יינתן בגין נזק משמעותי למספר גדול של תושבים פיצוי מהמדינה בעקבות הכרה בסופה כאסון טבע.

ובכן, חשוב להעמיד דברים על דיוקם: עיקר הנפגעים בהצפות אלו יהיו דיירים בקומת המרתף וכן בתים ועסקים שנמצאים במפלס הרחוב. חברות הביטוח מקבלות אליהן את תביעות הדיירים הללו ולרוב נאלצות להגיש תביעות שיבוב כלפי העיריות בגין רשלנותן, שגרמה לאותה ההצפה.

ומה בנוגע לדיירים שאין להם ביטוח? הם ייאלצו להמתין זמן רב מאוד עד שבית המשפט יטיל על העיריה אחריות חלקית לנזק.

עקרונית, אין חוק שמאפשר להכריז על סערה קשה כאסון טבע ולפיכך, מצבים שבהם יינתן פיצוי מהמדינה הם רק אסונות טבע שפגעו בתחומים חקלאיים, בצורת (חוק מס רכוש, שהוכרז באסון הכרמל למשל) ופיצוי מכוח מלחמה.

 

הדירה הוצפה: תובעים את הביטוח או את הגורם הפרטי?

שתי אפשרויות עומדות למי שביתם ניזוק בהצפה והן הגשת תביעה לחברת הביטוח למי שמבוטח בביטוח מבנה ותכולה, או תביעת הרשות המקומית או אדם פרטי שעומד מאחורי הנזק (למשל שכן שהיה אצלו פיצוץ בצנרת שהוא סירב לתקן).

בתביעות אלו, יש להוכיח רשלנות כלפי הצד השני שלא דאג כראוי לתחזוקת התשתיות ולא נערך למפגע. כאשר ההצפה מתרחשת בדירה שאיננה מבוטחת, תביעה מהסוג הזה עשויה להימשך מספר שנים, דבר שמאלץ את בעלי הדירה לשאת כך או כך בכל עלויות הנזקים על מנת להמשיך להתגורר במקום.

בתביעות שמוגשות לפוליסת ביטוח מבנה ותכולה, חשוב לזכור את ההפרדה שבין ביטוח מבנה המכסה כל נזק במבנה הבית ולאלמנטים המחוברים אליו בחיבור קבע, לבין ביטוח תכולה שמכסה נזקים לתכולת הבית. לפיכך חל הבדל בחברות הביטוח בין נזקים חיצוניים וחריגים לבין נזקים שמקורם בתחזוקה ירודה. במילים אחרות, ביטוחי מבנה יכסו לרוב נזקי גשמים, שיטפונות והצפות ממקור מים חיצוני לדירה, אך לא תמיד מצבים של דליפת מי גשמים מהתקרה או הקירות בשל נזקי צנרת או נזקי איטום.

האם חברת הביטוח לא תפצה אותי אם התרחש פיצוץ בצנרת שגרם לנזק משמעותי לקיר? חברות הביטוח נוטות לפצות בגין נזקים פתאומיים ובלתי צפויים ולכן עלולות לטעון שחלחול מי גשמים מהקיר מהווה נזק כתוצאה מתחזוקה לקויה או בניה סמוכה ולכן לא יכוסה.

במקרה כזה, חשוב שעורך דין ביטוח ייכנס לתמונה בהקדם ויברר האם ניתן להכליל את אותו אירוע כחריג ולפצות מכוחו. כך למשל, סופה חזקה שגרמה לניתוק רעפים ולחדירת מי גשמים אכן תביא להחלת הכיסוי, אך אם יתברר שבעל הדירה לא פתח וניקה את המרזבים על הגג לפני בוא הגשמים וכעת הדירה הוצפה, סביר שלא יפוצה בגין הנזק.

 

כך תפעלו בעת הגשת תביעה בגין נזקי הצפה לביטוח

תביעה בגין נזקי הצפה בדירה דורשת מכם התנהלות חכמה "לפי הספר" ולא מעט סבלנות. יחד עם זאת, את הדיווח על ההצפה יש לבצע במהירות האפשרית – לעדכן בהקדם את סוכן או חברת הביטוח ולהזמין למקום שמאי לבחינה ותיעוד של כל הנזקים.

מובן שהשמאי שחברת הביטוח תשלח אליכם יתחשב באינטרסים של הגוף המשלם לו יותר מאלו שלכם ועל כן רצוי שלא להסתפק במסקנותיו ולהזמין למקום גם שמאי מטעמכם, שיספק חוות דעת אותנטית. כמו כן, תעדו בעצמכם את הנזקים בסרטונים ובתמונות, ממספר זוויות ומכמה מרחקים שונים. תיעוד רב ומגוון יפעל תמיד לטובתכם.

בנוסף, יש להגיע מוכנים לשלב התביעה ככל האפשר ולגבות כל טענה במסמכים ובראיות המתאימים, בקבלות על תכולה שרכשתם ונהרסה, הוצאות על תיקונים או טיפולים שבוצעו לקראת החורף (בדיקת איתור נזילות, ניקיון מרזבים, סתימת סדקים חיצוניים וכיוצ"ב), חוות דעתו של השמאי מטעמכם, התכתבויות מול חברת הביטוח ועוד.

עליכם לזכור שמבחינת החוק, אתם נדרשים להקטין את הפגיעה ברכוש ככל האפשר ולפיכך אתם מצופים להרים חפצים מהקרקע לפני שיסבלו מנזקי ההצפה (שטיחים ורהיטים לדוגמה), לנתק מכשירי חשמל מהשקע ועוד. אל תשליכו חפצים שניזוקו עד לבוא השמאי מהביטוח. רק משסיים לתעד ואישר לזרוק את החפצים יש להיפטר מהם.

 

כך תפעלו בהגשת תביעה בגין נזקי הצפה לצד ג'

ככל שיתברר שנזקי ההצפה שנגרמו לכם התרחשו בעקבות מחדל של גורם פרטי (דהיינו צד ג' כלשהו), תוכלו להיפרע ממנו בהגשת תביעה מתאימה. אחד התרחישים הנפוצים יותר, הוא של פיצוץ בצנרת הביתית אצל שכן, שכעת המים ממנה מחלחלים הישר אל דירתכם ומציפים אותה.

במקרה כזה, יש לבדוק מהו הגורם לפיצוץ, כמו למשל התקנה או טיפול לקויים בצנרת (ואם זו דירה חדשה בתקופת הבדק והאחריות, ניתן לחייב בכך את הקבלן), טיפול קלוקל של בעל מקצוע שלא אבחן את הנזילה או תיקן אותה כראוי (וכעת הוא האחראי לפיצוי בגין הנזק) או בלאי טבעי שממנו ניתן לקבל פיצוי בכל מקרה רק מחברת הביטוח.

כאשר ההצפה נגרמת עקב נזילה מהשכן מלמעלה, התביעה תוגש נגדו בגין התרשלות תחזוקת הצנרת הביתית, שגרמה לפיצוץ ולנזקים.

אם הנזילה נגרמה מהרחוב הסמוך, למשל בעקבות ניקוז לא תקין של מי הגשמים ועלייתם לפני השטח, יהיה ניתן לתבוע את הרשות המקומית. מחובתה של הרשות המקומית לתחזק את ניקוז מערכת הביוב ומי הגשמים ולהיערך לתקופות גשומות בהתאם. לפיכך, התרשלותה בתחזוקה, הפיקוח והטיפול בבעיות בנושא עשויה לגרום לנזקי הצפה ונזקי רכוש בגינן עליה לפצות.

כך תפעלו בהגשת תביעה בגין נזקי הצפה לצד ג'

 

ייצוג בתביעות נזקי הצפה בדירה על ידי עורך דין

נזקי הצפה בדירות מוגדרים כנזקי רכוש לכל דבר ועניין. לפיכך התביעה בגינן דורשת ייצוג משפטי מקצועי, מעורך דין שמתמצא בפסיקה המתאימה והעדכנית ביותר בנושא.

תביעות אלו כוללות בתוכן עוד שורה של נזקים שמכוחם ניתן לדרוש פיצוי, כמו למשל הצורך בדיור חלופי עד לסיום השיפוץ והתיקונים בדירה, רכישת תכולה חלופית ולעתים גם התמודדות עם פערים ומחלוקות בין שמאי פרטי לשמאי הביטוח וניהול התביעה באופן משתנה בהתאם לסוג הגורם הנתבע. להתייעצות ראשונית בנושא וללא עלות צרו קשר עם משרד עורך הדין שי סולטן.

תביעה בגין נזקי הצפה בדירה - עוד שי סולטן

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader