תפריט

תביעת שכן על מיקום גדר

אחד מנושאי המחלוקת היותר נפוצים בין שכנים, הינו בניית גדר שהתבצעה על ידי אחד השכנים. לבניית גדר יש כמה וכמה אספקטים, אבל הבולט שבהם הינו מחלוקת על מיקום הגדר. בשורות להלן נדון בנושא של תביעת שכן על מיקום גדר בכללותו, ונצביע על ההתנהלות של בתי המשפט בתביעות אלו. כמו כן נבהיר את החשיבות הרבה של הסתייעות בעורך דין נזיקין בדרך לתיקון העוול והסרת הגדר, או העברתה למיקום אחר.

בכל הנוגע לתביעות ביטוח נזקי רכוש, שריפות, נזילות בבניין דירות ובתי עסק,
משרדנו מעניק לכם את האפשרות לחלק את ההוצאות המשפטיות למספר תשלומים נוחים,
ובמקרים מסוימים (על פי שיקול דעת המשרד ובחינת התיק) אף ניתן לעבוד בשיטת אחוזים המבוססת על הצלחת התביעה.
לפרטים נוספים צרו עימנו קשר היום:

 

תביעת שכן על מיקום גדר – באילו נסיבות היא עלולה להיות מוגשת?

תביעת שכן על מיקום הגדר מוגשת בדרך כלל כאשר אחד השכנים, מזהה פלישה של שכן אחר לתוך החלקה השייכת לו על פי החוק. לא אחת מדובר במחלוקת על כמה מטרים בלבד, אולם לפעמים מדובר על פלישה הגורמת לכך שאחד השכנים מאבד חלק משמעותי מן הקרקע השייכת לו כדין.

להלן כמו דוגמאות קלאסיות לעילות שבגינן מוגשות תביעות מהסוג האמור:

  • השתלטות של שכן על שטחים ציבוריים: מספר לא קטן של תביעות מוגש מדי שנה, בגין השתלטות של אחד השכנים בבניין מגורים משותף, על השטחים הציבוריים. ההשתלטות עלולה להיות למטרה של הפקת הנאה אישית, או על מנת להקים בשטח עסק כל שהוא דוגמת גן ילדים או עסק אחר. אבל התוצאה היא אחת – כל שאר השכנים לא יכולים להשתמש בשטח השייך להם כדין.
  • השתלטות של שכן על חלקה השייכת לשכן אחר: תביעת שכן בגין מיקום גדר מוגשת לעיתים קרובות גם בגין השתלטות של אחד השכנים בבית דו משפחתי, על שטח השייך לדייר השני. במקרים כאלה, הסיוע של עו"ד סכסוכי שכנים הוא משמעותי, משום שבלעדיו עלול בעל הנכס לאבד שטח השייך לו בתוקף פסק דין משפטי.
  • השתלטות של מאן דהוא על שטחים ציבוריים בישובים עירוניים או כפריים: גם כאן, מדובר בפגיעה בזכויות הכלל והפקת הנאה שלא כדין משטח אדמה.

בכל אחד מהמקרים הללו יש להגיש תביעה סמוך ככל האפשר למועד ביצוע העבירה לכאורה. זאת, על מנת למנוע מהפולש את האפשרות לטעון לחזקה על השטח רק משום שהוא נמצא שם זמן רב.

 

מה חשוב לעשות לפני שמגישים תביעת שכנים על מיקום גדר?

אם מתברר ששכן כל שהוא פלש לשטח השייך לך ובנה עליה גדר, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לפנות לשירותיו של עורך דין המתמחה בסכסוכי שכנים על רקע זה. עורך הדין מכיר את הנושא, ויודע מהם ההליכים הנדרשים. בדרך כלל, ההליך החשוב ביותר הוא ביצוע מדידה של השטח על ידי מודד מוסמך.

זאת, על מנת להתאים את התוצאות שלה למה שרשום בהסכמי הרכישה. מאליו מובן שיש צורך גם למצוא את ההסכמים הללו, אם בעלי הנכס אינם אוחזים בהם.

 

הצעדים להגשת תביעת שכן על מיקום גדר

השלבים העיקריים בהגשת תביעת שכן על מיקום גדר הם כדלקמן:

  • השגת מסמכים הקושרים את התובע לשטח – הסכמי מכר, אישור זכויות או נסח טאבו ומדידות שנעשו, אם נעשו בעבר.
  • השגת מסמכים מהרשויות: השגת תשריטים ופרטי השטח מרשות מקרקעי ישראל או מהטאבו, אם ישנם.
  • ביצוע מדידה: כאמור, עורך דין נזיקין יפנה למודד מוסמך, על מנת לבצע מדידה שהתוצאות שלה תהיינה הוכחות קבילות בבית המשפט.
  • הגשת תביעה: בשלב הבא תוגש תביעה כנגד הפולש.

 

זה המקום לציין כי בתי המשפט, בהינתן הוכחות המוצגות בפניהם, אכן עושים מלאכתם נאמנה. גם במקרים שבהם הפלישה התבצעה לפני זמן רב מאוד, בתי המשפט לרוב מחזירים לבעלי השטח את השטח השייך אליהם ומחייבים את הפולש להסיר את הגדר. במקרים מסוימים, הפולש גם מחויב בפיצויים.

 

לסיכום

למרות האמור לעיל, מימוש זכויות מיטבי והגנה על האינטרסים שלכם במקרים של סכסוכי שכנים, מחייב פנייה לעו"ד נזיקין המתמחה בטיפול במחלוקות מסוג זה ובדיני מקרקעין.

תביעת שכן על מיקום גדר
תביעת שכן על מיקום גדר
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?
Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader