תפריט

מידע על תביעת פיצויים וקצבאות סיעוד

קצבת סיעוד נועדה להעניק עזרה כלכלית לקשישים אשר נזקקים בטיפול צמוד או השגחה וזאת בשל מצבם הבריאותי או הנפשי שאינו מאפשר להם לתפקד באופן עצמאי.

 

מהי קצבת סיעוד?

קצבת סיעוד הינה אחת הגמלות שניתן לקבל מהמוסד לביטוח לאומי בתור סיוע כלכלי. היא מוענקת לצורך תשלום עבור מטפלים שתפקידם לסייע לקשיש בפעיויות יום יומיות ולהשגיח עליו במידת הצורך.

 

מי זכאי לקצבאות סיעוד?

באופן כללי קצבת הסיעוד ניתנת לקשישים הנדרשים בסיוע יומיומי של מטפל. באופן מפורט יותר ישנם מספר תנאים שהמבוטח נדרש לעמוד בכולם לצורך קבלת הקצבה:

  1. על התובע להיות אחרי גיל פרישה בעת הגשת הבקשה.
  2. התובע אינו מתגורר בסביבה עם טיפול סיעודי. למשל בביתו או במחלקה העצמאית של דיור מוגן.
  3. התובע אינו מקבל תגמולים מיוחדים נוספים מהביטוח הלאומי – כדוגמה קצבה לטיפול אישי, הטבה ממשרד הביטחון או קצבה מיוחדת עבור נפגעי תאונות עבודה בדרגת נכות גבוהה.
  4. התובע עבר מבחן תלות שבו נקבע כי הוא זקוק לסיוע או השגחה צמודה.
  5. עמידה במבחן הכנסה של המוסד לביטוח לאומי.

מהו מבחן ההכנסה?

מבחן ההכנסה בוחן האם מבחינה כלכלית מגיש הבקשה נדרש לסיוע הכלכלי עבור מטפל. במידה וההכנסות של התובע או של בני הזוג (אם מתגורר עם בן זוג) עולים על גובה הסכום המזכה, התובע לא יהיה זכאי לגמול.

  1. קבלת גמול מלא – עבור יחיד עבור הכנסה ברוטו של עד 10,551 ועבור זוג עד הכנסה של 15,826.5.
  2. גמלה מופתחת של 50% – עבור יחיד עבור הכנסה שבין 10,551 ועד ל-15,826.5, עבור זוג מעל 15,826.5 ועד 23,739.75.
  3. ללא זכאות – בהכנסה שעולה על 15,836.5 עבור יחיד ו-23,739.75 בזוג.

 

רמות הזכאות לקצבת סיעוד

ישנן 6 רמות של זכאות לקצבת סיעוד. אלו נקבעות בהתאם למבחן התלות ויכולת התפקוד של מגיש התביעה. הרמות מתחלקות בהתאם לגובה נקודות התלות שהתקבלו במבחן התפקוד ועומדות על בין 2.5 נקודות ברמה ה-1 ועד ל-9.5-10.5 ברמה 6.

בהתאם לרמות אלו יקבעו שעות הסיעוד המגיעות לתובע. ניתן לקבל שעות אלו או להמיר אותן בתשלום כספי. כמו כן, ניתן גם להמיר חלק משווי השעות לקצבה כספית ובשאר השעות לקבל את הסיוע כשעות טיפול. כל שעה מומרת לשווי של 205 ש"ח ובכל רמה ניתן להמיר סכום מוגדר של השעות בהתאם להגדרות של הביטוח הלאומי.

בס"ד

עו"ד ביטוח לאומי שי סולטן

האיש שלכם בחזית המשפטית

 

האם הביטוח הלאומי יכול לשנות את החלטתו בדבר הקצבה?

בהחלט כן, לביטוח הלאומי עומדת הזכות לבחון מעת לעת את הנתונים השונים ותנאי קבלת הקצבה בעבור כל תובע שאושרה לו הקצבה. המשמעות הינה שהביטוח הלאומי יכול לבחון בכל עת האם התובע עדין עומד בחמשת הקריטריונים הנדרשים.

 

שאלות ותשובות – מידע על תביעת פיצויים וקצבאות סיעוד

הסכאות לקצבאות סיעוד ניתנת מהביטוח הלאומי בעמידה ב-5 תנאים: התובע הגיע לגיל פרישה, התובע מתגורר באופן עצמאי או בדיור מוגן במחלקות עצמאיות ולא במחלקות סיעודיות. התובע אינו מקבל תגמולים מיוחדים נוספים, התובע עמד במבחן התלות ובמבחן ההכנסה.

נכון לשנת 2022, אדם יחיד אשר הכנסותיו ברוטו עולות על 15,826.5 שקלים או זוג שהכנסותיו ברוטו עולות על 23,739.75, אינם זכאיים לקבל קצבת סיעוד וזאת בשל העובדה שהם אינם עומדים במבחן ההכנסה.

מבחן תלות הינו הבדיקה שמתבצעת לצורך אפיון ובחינה של היכולת של התובע לבצע פעולות יום יומיות. המבחן בודק חמישה היבטים שונים של פעילויות בסיסיות ובתוכך כך: את היכולת של התובע להתנייד באופן עצמאי, להתרחץ, להתלבש, לאכול ולטפל בהפשרותיו. נוסף לכך, תבחן גם יכולתו הקוגניטיבית של התובע ובתוך כך היכולת שלו לתקשר, להתמצא במרחב, צלילות הדעת שלו והיכולת שלו לזהות את הסובבים אותו.

החוק בישראל מעניק לכל אזרח את היכולת להגיש באופן עצמאי תביעות למוסד לביטוח לאומי. בשל כך, אין חובה משפטית להיות מיוצג על ידי עורך דין בתהליך. אך, ישנה חשיבות מאוד גדולה לביצוע תהליך הגשת התביעה בצורה נכונה, מדויקת ומעיקה וזאת כדי לאפשר לכם לקבל את קצבת הסיעוד המגיעה לכם. על כן, חשוב לפנות לעורך הדין עוד בטרם הגשת התביעה, לצורך קבלת ייעוץ וליווי מותאם אישית. 

 

מידע על תביעת פיצויים וקצבאות סיעוד
מידע על תביעת פיצויים וקצבאות סיעוד
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader