תפריט

מיהו אדם סיעודי – ההגדרות

אדם סיעודי הינו מי שבשל מצבו הבריאותי, פיזי או נפשי, אינו יכול לבצע פעולות יומיומית בסיסיות. יתרה מכך מדובר בעיקר בגדרה ביטוחית המאפשרת לחברות הביטוח ולמוסד לביטוח לאומי להעניק לאנשים שזקוקים לכך סיוע. ההגדרה של אדם סיעודי מתבצעת באמצעות מבחן ADL. כל המידע הדרוש לדעת על מיהו אדם סיעודי – ההגדרות במאמר זה.

 

ההגדרה הביטוחית של אדם סיעודי

ההגדרה של מצב סיעודי נדרשת בעבור חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי. אלו, צריכים להחליט מי יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי או סיוע של מטפל לצורך ביצוע פעולות בסיסיות במהלך. על כן, מדובר בהגדרה שנבדקת בצורה אובייקטיבית על ידי מבחן ADL.

 

מהו מבחן ADL?

מבחן ADL בוחן 6 פרמטרים שונים שאמורים להעריך את מידת התפקוד של החולה. זאת בשקלול עם גיל הנבדק והתמיכה הסביבתית שיש לו (למשל האם גר לבד). בהגדרה של חברות הביטוח השונות נדרש לעמוד בתנאי של אי יכולת לבצע לכל הפחות שלוש פעולות מהרשימה הנבדקת.

 

מהם הפעולות הנבדקות?

ניידות – היכולת של אדם לנוע ללא עזר חיצונית, הליכה בשימוש בעזרי הליכה אינה נחשבת למגבילה. קימה ושכיבה – היכולת של אדם לעבור ממצב שכיבה למצב ישיבה וממצב ישיבה לעמידה בכוחות עצמו וללא קבלת עזרה מגורם שלישי.

היכולת להתלבש ולהתפשט – היכולת של האדם להתפשט ולהתלבש באופן עצמאי. אכילה ושתייה – בפעולה זו נבדקת היכולת הפיזית לאכילה ונטילה של תרופות ולא ביכולת להכין או להגיש את האוכל.

רחצה – יכולת הנבדק להתקלח בכוחות עצמו.

שליטה על סוגרים – שליטה על מתן שתן ועל פעילות המעיים. אי יכולת לשלוט בסוגרים לעיתים מעניקה הגדרה של אדם סיעודי גם אם קיימת רק עוד פעולה אחת שהחולה אינו יכול לעשות.

ההגדרה של חולה סיעודי מורכב

חולה סיעודי מוגדר כמי שנדרש בסיוע לביצוע פעולות יומיומיות ולא למי שנדרש בטיפול רפואי צמוד. בדרך כלל חברות הביטוח או הביטוח הלאומי יפצו בגין עלות של מטפלת או יאפשרו לשכור מטפלת. חולה סיעודי מורכב הינו אדם שנדרש מעבר לעזרה היומית גם להשגחה רפואית צמודה וזאת כתוצאה מחומרת מצבו הרפואי.

דוגמאות למקרים מהסוג הינם חולים אונקולוגים קשים, מקרים בהם נדרש עירוי קבוע בווריד או חולים הסובלים מפצעי לחץ בדרגה 3 ומעלה.

 

זמניות המצב

ניתן לקבל הכרה בתור חולה סיעודי זמני וכן בתור חולה סיעודי קבוע. המקרים של חולה סיעודי זמני הינם מקרים בהם החולה עובר שיקום שבמסגרתו מצבו הרפואי צפוי להשתפר וכתוצאה מכך הוא לא יענה על התנאים המוגדרים לאדם סיעודי.

בס"ד

עו"ד ביטוח לאומי שי סולטן

האיש שלכם בחזית המשפטית

 

מקרים נוספים בהם מוגדר אדם כסיעודי

ישנן מחלות ובעיקרן מחלות נפש אשר מחייבות השגחה של המטופל לאורך כל שעות היום. מקרים אלו נופלים תחת ההגדרה של אדם סיעודי, גם אם המטופל אינו עומד בהגדרות שנקבעו אל מול מבחן ה-ADL.

 

שאלות ותשובות בנושא של מיהו אדם סיעודי – ההגדרות

אדם סיעודי הינו מי שנדרש בסיוע במסגרת פעילויות בסיסיות הנדרשות לתפקוד היומיומי של אדם. לעומת זאת, אדם סיעודי מורכב נדרש גם בטיפול וסיוע רפואי באופן קבוע, זאת בנוסף לסיוע בביצוע פעולות יומיומיות.

בהחלט כן, במקרים בהם מצבו של אדם עשוי להשתפר בשל טיפול, ניתוח או שיקום המטופל עשוי לקבל הגדרה של סיעודי זמני. במצבים אלו, מצבו הסיעודי של המטופל ייבחנו לאחר השיפור במצבו הרפואי.

מבחן ADL הינו המבחן שבוחן את יכולתו של החולה לבצע 6 פעולות בסיסיות. באמצעות בחינה זו מתבצעת הערכה על רמת התפקוד של החולה ובהתאמה על הצורך שלו בטיפול וסיוע. במבחן ה-ADL נבדקות היכולות של החולה להתלבש או להתפשט, ללכת, לאכול ולשתות, להתרחץ, לעבור ממצב שכיבה, ישיבה ועמידה ושליטה על סוגרים. כל אלו ללא סיוע של גורם נוסף.

באופן עקרוני ההגדרות של חברת הביטוח למיהו אדם סיעודי דורשת כי האדם יתקשה בביצוע של לכל הפחות 3 פעולות מהנבדקות במבחן ה-ADL. עם זאת, ישנם מקרים שונים בהם ניתן לקבל הגדרה של חולה סיעודי גם אם לא עומדים בקריטריון זה. לדוגמה במקרה של תשושי נפש שזקוקים להשגחה.

 

מיהו אדם סיעודי – ההגדרות
מיהו אדם סיעודי – ההגדרות
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader