תפריט

תביעה לגמלת סיעוד בכסף

כאשר בן משפחה או אדם קרוב הופך לסיעודי, החיים מתהפכים – בבת אחת אותו אדם זקוק לליווי והשגחה בכל פעולה, אפילו היומיומית והפשוטה ביותר. מדובר במצב מאתגר מאוד עבור משפחות רבות הן בפן הרגשי והן בפן הכלכלי – שינויים אלו מצריכים הוצאות כספיות לא מעטות. במקרה כזה, חשוב שתדעו מהן זכויותיכם – מאמר זה יסביר על הזכאות לגמלת סיעוד, כיצד ניתן לקבל אותה ומהי תביעה לגמלת סיעוד בכסף. 

 

מהי גמלת סיעוד?

מצב סיעודי הוא מצב מאוד לא פשוט – הן עבור האדם הסיעודי והן עבור משפחתו וחבריו שצריכים להתגייס למענו על מנת שיקבל את העזרה לה הוא זקוק. מצב סיעודי הוא למעשה מצב בו אדם אינו יכול לדאוג בעצמו לצרכיו היומיומיים וזקוק לעזרה שוטפת על מנת לבצע פעולות פשוטות.

כאשר אדם מגיע למצב סיעודי בשל מחלה, תאונה, זקנה או כל סיבה אחרת, עליו לשנות את חייו מהקצה אל הקצה – הוא זקוק לטיפול שוטף מצד אדם שלישי, צריך עזרה בעבודות הבית ולעיתים אף זקוק להתאמת הבית למצבו הסיעודי החדש. ברוב המקרים, מצבו הסיעודי של אדם משפיע גם על יקיריו אשר נאלצים לשנות את חייהם על מנת להתאים אותם לשינוי הדרסטי.

בשל הקשיים הרבים שסיעוד מעמיד בפני האדם הסיעודי ומשפחתו, מדינת ישראל מציעה גמלת סיעוד לזכאים אליה. חוק הביטוח הלאומי קובע כי אדם קשיש אשר נמצא בגיל פרישה יכול להגיש תביעה לגמלת סיעוד אם הוא מצוי במצב סיעודי אשר מקשה עליו לבצע פעולות יומיומיות ומצריך השגחה חיצונית.

ניתן לרכוש ביטוח סיעודי גם בקופות החולים המוכרות, אך חשוב לדעת שאדם אינו יכול לקבל "כפל פיצויים" – כלומר, אם מבוטח קיבל כספים מחברת הביטוח הסיעודי של קופת חולים וגם מביטוח לאומי כזכאי לגמלת סיעוד, הסכומים יתקזזו בין חברות הביטוח.

 

מי זכאי לגמלת סיעוד?

על מנת לקבל זכאות לגמלת סיעוד יש לעמוד בחמישה קריטריונים:

  1. מבקש הגמלה הוא תושב ישראלי אשר הגיע לגיל פרישה – גיל הפרישה הינו גיל 62 לנשים וגיל 67 לגברים.
  2. מבקש הגמלה מתגורר בקהילה – כלומר, מתגורר בדיור מוגן או בבית, ולא במוסד אשר רוב הוצאותיו ממונות על ידי גוף ממשלתי או מקומי, כמו בית חולים גריאטרי, אגף סיעודי וכן הלאה. אם אדם נמצא באחד מהמוסדות הללו למשך תקופה זמנית, הוא יוכל להמשיך ולקבל את הגמלה לאחר שישתחרר מהמוסד הרלוונטי.
  3. מבקש הגמלה אינו מקבל את אחת מהגמלאות ששוללות את זכאותו לגמלת סיעוד – קצבה לנפגעי עבודה אשר דרגת נכותם גבוהה, קצבת שירותים מיוחדים, קצבה להשגחה מאוצר המדינה או לטיפול אישי, הטבה ממשרד הביטחון וכן הלאה. אם ירצה, מבקש הגמלה יוכל להחליף את גמלתו הקיימת בעבור גמלת סיעוד.
  4. מבקש הגמלה צריך השגחה או סיוע – ב'סיוע' הכוונה היא לעזרה רבה בפעולות אשר נחשבות יומיומיות ופשוטות יחסית, כמו רחצה ושימוש בשירותים, אכילה, הלבשה וכן הלאה. הכוונה ב'השגחה' הינה כי האדם הסיעודי זקוק להשגחה של אדם נוסף לשם בטיחות סובביו ובטיחותו האישית.
  5. מבקש הגמלה עומד במבחן ההכנסה – מבחן ההכנסה הינו מבחן אשר מטרתו היא לקבוע את גובה הגמלה שהמבקש זכאי לה בהתאם להכנסה החודשית שלו או שלו ושל בן\בת זוגו. אם שני בני הזוג סיעודיים, כל אחד מהם יחשב כאדם יחיד לצורך קביעת שיעור גמלת הסיעוד:
  • אדם יחיד אשר מרוויח עד 10,551 ₪ בחודש זכאי לגמלה מלאה.
  • אדם יחיד אשר מרוויח מעל 10,551 ₪ ועד 15,826.5 ₪ זכאי לגמלה פחותה ששיעורה 50% מגובה הגמלה המלאה.
  • אדם יחיד אשר מרוויח מעל 15,826.5 ₪ לא זכאי לגמלה.
  • זוג אשר מרוויחים עד 15,826.5 ₪ לחודש זכאים לגמלה מלאה.
  • זוג אשר מרוויחים מעל 15,826.5 ₪ ועד 23,739.75 ₪ זכאים לגמלה פחותה ששיעורה 50% מגובה הגמלה המלאה.
  • זוג אשר מרוויחים מעל 23,739.75 ₪ לא זכאים לגמלה.

 

למה להגיש תביעה לגמלת סיעוד בכסף?

כשאדם נמצא זכאי לגמלת סיעוד, הוא מקבל רמה אשר מתארת את גובה זכאותו, כאשר הרמות נעות בין 1 ל- 6. הזכאים לגמלת סיעוד יכול לבחור כיצד יחלקו את הגמלה – האם יקבלו אותה ככסף נזיל או כשירותי סיעוד אישי. ניתן להמיר כל שעת טיפול ברמות 2-6 ב- 204.7 ₪ בחודש. זכאי לגמלת סיעוד ברמה 1, ניתן להמיר כל שעת טיפול ב- 256 ₪.

כל זכאי לגמלת סיעוד יכול להחליט אם הוא מעוניין לקבל את הכסף ישירות ולהעסיק בעצמו מטפל צמוד, או לקבל טיפול סיעודי בתיווכו של ביטוח לאומי. אם הוא מעוניין בכך, הוא יוכל להמיר את הכסף גם מבלי להעסיק מטפל סיעודי צמוד, ולעשות עם הכסף כנכון בעיניו. כמו כן, הזכאי לגמלת סיעוד יכול לחלק את סך השעות שיש לו בין טיפול סיעודי וגמלה כספית המומרת מהשעות שאינם מקבל בהן טיפול.

למעשה, תביעה לגמלת סיעוד בכסף מעניקה למטופל הסיעודי את האפשרות לנהל את חייו כראות עיניו יחד עם עזרה כספית מהמדינה. חשוב לדעת שהמבוטח יכול לשנות את החלטתו בכל עת, ולהמיר מחדש את גמלת הסיעוד הכספית בטיפול סיעודי מטעם ביטוח לאומי, ולהפך. לכן, הבחירה בדרך מסוימת אינה כה גורלית והיא ניתנת לשינוי.

בס"ד

עו"ד ביטוח לאומי שי סולטן

האיש שלכם בחזית המשפטית

 

כיצד ניתן להגיש תביעה לגמלת סיעוד בכסף?

לאחר שהגשתם תביעה לגמלה ונקבעה רמתכם ונקודות התלות המגיעות לכם, עליכם להגיש בקשה לאופן שבו תרצו לקבל את גמלת הסיעוד שלכם. יש לעשות זאת באמצעות המוקד הטלפוני במספר *2637, במילוי ידני ושליחתו של 'טופס בחירת שירותי סיעוד' המופיע באתר ביטוח לאומי או באמצעות הגשתו באופן מקוון באתר ביטוח לאומי.

לאחר שבקשתכם תתקבל במוסד לביטוח לאומי, תקבלו חוות דעת מעובד סוציאלי של המוסד לביטוח לאומי באשר להרכב השירותים המתאים לכם ביותר. אם אינכם מרוצים מהרכב השירותים שנקבע עבורכם, ניתן לערער על כך באמצעות כתיבת ערעור מנומק, אותו יש להגיש תוך 60 ימים מיום קבלת ההחלטה.

לאחר מכן יתנהל דיון בנושא, אך חשוב לדעת כי המערערים אינם רשאים להיות בו. אם תרצו להגיש ערעור נוסף על ההחלטה השנייה שתינתן, תוכלו לערער לבית הדין לעבודה.

 

ייצוג משפטי מעורך דין המתמחה בתביעת גמלת סיעוד

כפי שניתן להבין, לגמלת סיעוד יש משמעות אדירה עבור המבוטח – מדובר בסכומי כסף לא מעטים לצד שירותי טיפול אשר מבטיחים כי חייו של המבוטח יהיו נעימים יותר ואיכותיים יותר.

לכן, אם אינכם מסכימים עם גובה נקודות התלות שקיבלתם ועם רמת הסיעודיות שנקבעה לכם, אל תוותרו על זכויותיכם!  צרו קשר עם עורך דין המתמחה בתביעת גמלת סיעוד על מנת שתקבלו את כל מה שהחוק יכול להציע לכם. ייתכן שאם תערערו תקבלו סכומי כסף גבוהים אף יותר, אשר יקלו על חייכם וחיי משפחתכם.

משרדנו, משרד עורך הדין שי סולטן, מתמחה בייצוג משפטי מול ביטוח לאומי בכל הקשור לתביעה לגמלת סיעוד. נשמח ללוות אתכם לאורך כל ההליך על מנת להבטיח כי תקבלו את זכויותיכם המלאות כך שתוכלו להנות מחיים קלים וטובים ככל האפשר. 

תביעה לגמלת סיעוד בכסף
תביעה לגמלת סיעוד בכסף
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader