תפריט

תביעה להצהרת בעלות במקרקעין

הגשתה של תביעה להצהרת בעלות במקרקעין – הידועה גם בתור "בקשה לפסק-דין הצהרתי בנכס מקרקעין", נועדה להמצאת אישור רשמי בדבר בעלותו של המבקש על הנכס שלגביו התביעה מוגשת. בסקירה זו יסקור עו"ד שי סולטן על קצה המזלג את עיקרי הדברים שכדאי להכיר בהקשר של הגשת תביעות מהסוג האמור, בדגש על הצהרת בעלות במקרקעין.

 

מהו פסק-דין הצהרתי וכיצד הוא נוגע להגשת תביעה להצהרת בעלות במקרקעין?

פסק-דין הצהרתי הידוע גם כ"סעד הצהרתי" הוא כלי משפטי שמאפשר לאדם בישראל לבקש שקיומה של זכות כלשהי ברכוש תקבל גושפנקא משפטית רשמית של בית משפט. בקשה מסוג זה היא אמנם חריגה אך במקרים לא מעטים מוגשת בהקשר של נכסי מקרקעין.

כאשר תביעת הצהרת בעלות בנכס מקרקעין או נכס מסוג אחר מתקבלת, בית המשפט נותן פסק דין בו נקבע כי התובע הוא בעליו הבלעדיים של הנכס שבמוקד התביעה, ולא אף אדם אחר זולתו. אף שבית המשפט איננו מחויב מן הסתם לאשר כל בקשה למתן פסק דין הצהרתי, כאשר תביעות מהסוג האמור אמנם מאושרות – פסק הדין ההצהרתי לגבי הבעלות ברכוש, מגן על התובע מפני כל בקשה שעשויים להפנות נושיהם של הבעלים הקודמים בנכס.

בהקשר זה מן הראוי לציין כי אף שהגשתם של פסקי דין הצהרתיים מתבצעת על פי רוב בהקשר של נכסי נדל"ן ומקרקעין, הלכה למעשה, ניתן לבקש גם פסק דין הצהרתי הנוגע לרכוש מסוגים אחרים (ובעגה משפטית: תביעה להצהרת בעלות במיטלטלין).

 

על מהותן וייחודן של תביעות להצהרת בעלות במקרקעין

כפי שהזכרנו בקצרה בשורות הקודמות, מתן סעד הצהרתי בתביעת בעלות במקרקעין, אינו מהלך משפטי מקובל במיוחד והוא נחשב למעשה יוצא דופן בנוף המשפטי בישראל. זהו הליך שתכליתו היא כאמור, לציין באופן מפורש ורשמי כי לאדם מסוים ישנן זכויות חוקיות ומשפטיות בלעדיות על קניין מסוים, כפי שאישר בית המשפט.

חרף היותה של הגשת תביעה להצהרת בעלות במקרקעין, פעולה חריגה יחסית, במקרים מסוימים בהחלט מדובר על פעולה מתבקשת והכרחית שבית המשפט עשוי בסבירות גבוהה גם לאשר אותה.

 

התהליך לקבלת פסק דין הצהרתי במקרקעין – על קצה המזלג

כאשר פלוני מגיע למצב שבו עולה הצורך בהגשת תביעה להצהרת בעלות במקרקעין מסוימים, עליו לפנות לסיוע מבית המשפט על מנת שהערכאה תקבע שאותו אדם הוא אכן הבעלים הבלעדיים והחוקיים בנכס האמור. היה ובית המשפט יעתר לבקשתו זו של התובע, למגיש הבקשה יינתן פסק דין שבו יוצהר כי הוא בעל הזכות במקרקעין הנדונים, מה שיקנה לו הגנה משפטית בהקשרים שונים ומגוונים.

 

מדוע חיוני לפנות לעורך דין מקרקעין מנוסה לסיוע בהגשת תביעה להצהרת בעלות במקרקעין?

מאחר והגשת תביעה להצהרת בעלות על נכסי מקרקעין היא כאמור בקשה בלתי שגרתית, חשוב ביותר להסתייע בשירותיו הטובים של עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין בכלל שצבר לעצמו ניסיון משפטי ספציפי בהקשר של הגשת תביעות מסוג זה.

עורך דין שי סולטן, המומחה בדיני מקרקעין, ישמח לעמוד לרשותכם כבר מהשלבים הראשוניים ביותר להגשת התביעה לפסק הדין ההצהרתי לגבי הבעלות בנכס, ולספק לכם ליווי צמוד לכל אורך התהליך – עד לקבלת האישור המיוחל מבית המשפט.

 

מה חשוב לכלול בהגשת התביעה להצהרת הבעלות בנכס?

כאשר מגישים לבית המשפט תביעה לטובת מתן הצהרה על בעלות בנכס מקרקעין, בטופס התביעה חייבים להופיע נימוקים מפורטים והגיוניים לבקשת האישור המדובר. עורך דין מקרקעין שי סולטן, ידאג לספק לךכם ליווי משפטי צמוד ואישי לאורך כל שלב ושלב בהגשת התביעה על מנת להבטיח שכל המידע הרלוונטי לאישורה בבית המשפט, יופיע בה.

עו"ד סולטן ידאג לכוון אתכם גם בריכוז כלל האישורים והאסמכתאות הנחוצות להוכחת בעלותכם החד משמעית בנכס המקרקעין המדובר ובהשגת ההוכחות הרלוונטיות לתהליך שיגילו את הסיכויים לאישור בקשתכם במהירות וביעילות המרבית.

 

אילו סוגים של מסמכים יש לצרף לבקשה לפסק דין הצהרתי בנכס מקרקעין?

לבקשה למתן פסק דין הצהרתי לגבי בעלות בנכס מקרקעין, חשוב לצרף כל מסמך אשר יכול לתמוך בבקשתכם, ובכלל זה:

  • תצהיר תומך בו מופיעים פרטיו המלאים של הנכס שלגביו התביעה מוגשת
  • הסכם הרכישה של הנכס
  • מספרים של תיקים תלויים ועומדים שנפתחו בלשכת ההוצאה לפועל בהקשר לנכס האמור (אם ישנם כאלו).

בנוסף נדרש מבקש הסעד ההצהרתי להוכיח כי הוא פועל בתום לב וחף משיקולים זרים בהקשר להגשת התביעה. גם בנושא זה כדאי להיוועץ מראש בעורך דין מקרקעין מומלץ כדי להבטיח שאתם פועלים בהתאם לחוק ונמנעים מביצוע פעולות שעלולות להכשיל את מאמציכם.

 

מדוע אין לוותר על ליווי משפטי אישי בהגשת תביעת הצהרת בעלות במקרקעין?

אם הגעתם עד כאן ודאי הבנתם זה מכבר כי הגשתן של בקשות למתן פסק דין הצהרתי לגבי נכסי מקרקעין, אינה עניין שבשגרה. מכאן החשיבות המכרעת של ליווי משפטי מקצועי מהשורה הראשונה, מטעם עורך דין מקרקעין טוב, מהימן ובעל ניסיון רב בהגשתן של בקשות מן הסוג הזה.

יתרונו הגדול של עורך דין מיומן בהקשר זה, בא לידי ביטוי בבקיאותו בהוראות הדין בנוגע למילוי התביעה, איסוף וצירוף של ההוכחות הרלוונטיות אליה, והגשת הבקשה לבית המשפט. תשומת לב רבה לפרטים לצד דיוק מרבי באופן הטיפול בהליך הם חיוניים מאין כמוהם לשיפור סיכויי הצלחתו.

לכן לא מומלץ לוותר על הייצוג המשפטי בהקשר זה. צרו עם משרדנו קשר כבר היום ונשמח לסייע לכם בהגשת תביעתכם להצהרת בעלות במקרקעין.

 

שאלות ותשובות שחשוב להכיר בנושא של תביעה להצהרת בעלות במקרקעין

להלן מספר שאלות שכיחות שנשאלות לא אחת בהקשר של תביעות להצהרת בעלות במקרקעין:

הגשה של בקשה להצהרת בעלות במקרקעין, מתאפשרת במדינת ישראל מכוחו של סעיף 75 בחוק בתי המשפט , תשמ"ד – 1984 בנוסף לתקנה 14 א' בתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד – 1984.

תביעה להצהרת בעלות במקרקעין אינה תביעה שכיחה במיוחד במחוזותינו ולכן חשוב לפנות לעורך דין בעל התמחות בדיני מקרקעין שיוכל לסייע לכם בהגשתה. כאמור מאחר ואין מדובר על בקשה פשוטה או כזו שנהוג להגיש בשגרה ישנה חשיבות רבה להסתייעות בעורך דין נדל"ן מקצועי ומנוסה, למקסום של סיכויי התביעה להתקבל. 

הגשת תביעה לקבלת פסק-דין הצהרתי על בעלות במקרקעין, אינה עניין זול כלל ועיקר. בראש ובראשונה הטיפול בתביעה מחייב תשלום של אגרת בית משפט לערכאה שלטיפולה הבקשה מוגשת. אגרה זו עומדת על סכום של כ- 1,000 שקלים כשמדובר בבית משפט השלום או על סכום של כ- 2,000 שקלים באם התביעה מוגשת לטיפולו של בית הדין לענייני משפחה.

תובעים שמעוניינים להימנע מתשלום אגרת בית משפט, מגישים לעיתים את בקשתם לטיפול לשכת ההוצאה לפועל, כבקשת צד ג'. בבקשה המוגשת בערוץ זה, נהוג לבקש מרשם ההוצאה לפועל שכלל ההליכים הפתוחים בהוצאה לפועל כנגד הרכוש של המבקש, שהוא צד שלישי בהקשר לחוב שאיננו שלו, עד שפסק הדין בתביעה ההצהרתית יינתן ו/או עד שהעובדות תתבררנה לאשורן.

תביעה להצהרת בעלות במקרקעין
תביעה להצהרת בעלות במקרקעין
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader