תפריט

עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים

סכסוכי שכנים היו מאז ומעולם סכסוכים בעייתיים. עם זאת, בבתים משותפים או באזורים כפריים שבהם השכנים קרובים איש לרעהו, הסכסוכים הללו עלולים להפוך לבעייתיים במיוחד. בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא. כמו כן, נבהיר מתי ולמה נמסרים לטיפול עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים ובאילו דרכים אפשר לפתור את הסכסוכים הללו.

בלא מעט מקרים, הסכסוכים מחמירים ועלולים להביא לגרימת נזק הדדית הדורשת מעורבות של עורך דין תביעות ביטוח. במקרים אחרים, עורך הדין נדרש על מנת להעריך תיקונים בבית המשותף, או במטרה לתבוע חברת ביטוח האמונה על ביטוח הנכס.

 

מתי מתעורר הצורך בשירותיו של עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים?

סכסוכי שכנים הם מחלוקות בין שכנים, הן בהתנהלות היום יומית והן בנושאים אחרים העומדים על הפרק. להלן כמה דוגמאות לנושאים אפשריים לסכסוכי שכנים, שלעיתים מזומנות דורשים מעורבות של עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים:

  • רעש: מפגעי רעש הם הגורם העיקרי לסכסוכי שכנים באשר הם. שכנים רעשנים פוגעים באיכות החיים ומפריעים להתנהלות התקינה.
  • לכלוך: נושא אחר לסכסוכים חוזרים ונשנים הוא לכלוך שאחד השכנים או יותר, משליך בשטחים הציבוריים. גם הנושא הזה עלול להוות מוקד למחלוקות ולמריבות חוזרות ונשנות.
  • נזקים לשכנים בגלל רשלנות או העדר טיפול של אחד מהם: מדובר בנזקים שאחת הדוגמאות הטובות להם היא נזקי אינסטלציה בעקבות העדר טיפול. מדובר בנזקים משמעותיים, שבית המשפט כבר קבע שמי שגרם להם יישא במלוא ההוצאות עבור התיקון שלהם.
  • השתלטות על שטחים ציבוריים: נושא נוסף לסכסוכי שכנים הוא ניסיון של שכן אחד להשתלט על המרחב הציבורי, זאת, הן לשם הפקת הנאה אישית והן על מנת לנהל עסק, שבמרבית המקרים הוא איננו חוקי.
  • מחלוקות על שטחים: לעיתים, במיוחד באזורים של בנייה נמוכה, מתגלעות מחלוקות על שטחים. שכנים נוטים לנסות ולהשתלט על חלקים מהאדמות ומהשטחים השייכים לשכנים שלהם, בין אם בשוגג ובין אם במזיד. גם כאן נדרשת פעולה תקיפה על מנת לחסל את הסכסוך באיבו.
  • מחלוקת על אורח חיים: שכן שומר תורה ומצוות, מנסה לכפות על כל שאר השכנים התנהלות התואמת את הערכים שלו, ולא את הערכים של שאר השכנים. לחילופין – שכן חילוני העושה את אותו הדבר לשכנים דתיים.
  • בנייה לא חוקית: גם בנייה לא חוקית של אחד השכנים עלולה להיות מוקד לסכסוך מתמשך בין שכנים. מה שמוסיף שמן למדורה, היא העובדה שאם ההשתלטות על השטח לא נפסקת בתוך תקופת זמן סבירה, יהיה קשה מאוד להוציא את הפולש מהשטח שאיננו שייך לו.

בתי המשפט בישראל נתנו דעתם לא פעם לנושאים אלה, ולנושאים רבים אחרים שהיו בסיס למחלוקות ממושכות בין שכנים. עם השנים ניתנו פסיקות תקדימיות המהוות עד היום בסיס לאכיפת הסדר בין שכנים. יחד עם זאת, תמיד ימצאו נושאים חדשים ובלתי מוכרים לסכסוכים חדשים.

 

באילו אופנים עלולים סכסוכי שכנים לבוא לידי ביטוי?

סכסוכי שכנים עלולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של אופנים. הביטוי השכיח ביותר לסכסוכי שכנים הינו מריבות חוזרות ונשנות בין שכנים. הנושאים למריבות הם זהים במרבית המקרים – שכן מרעיש או מלכלך, או שכן המשתלט על המרחב הציבורי או על חלקים מהשטחים הציבוריים במבנה. במרבית המקרים מדובר במריבות קולניות. במקרים אחרים, נדירים יותר, המריבות גולשות לאלימות בעצימות נמוכה ואף יותר מכך.

במקרים אחרים, עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים עשוי למצוא את עצמו מעורב בתביעות הדדיות שאין להן סוף, ורק פשרה יכולה לחלץ את כל הצדדים מהמבוך. במקרים של נזקים שנגרמו, עורך דין תביעות ביטוח עשוי לסייע למי מהצדדים שנפגע, למצות את הדין עם מי שפגע בו לכאורה.

 

עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים ותביעות כנגד דיירים בעייתיים

המגורים בבית משותף, עם כל היתרונות הגלומים בהם, מהווים לא פעם גם מקור לסכסוכים ממושכים בין שכנים. יחד עם זאת, לא כל סכסוך בין שכנים צריך להפוך בהכרח לסכסוך משפטי ולהתברר בין כותלי בית המשפט. וכמובן, לא כל סכסוך מסתיים בהכרח במעורבות של עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים.

 

פתרון סכסוכי שכנים במשא ומתן

הרוב המכריע של סכסוכי שכנים עשוי להיפתר באמצעות משא ומתן. זאת, כאשר לכל אחד משני הצדדים יש נכונות להתפשר. אם מדובר בסכסוך מקומי או זמני, של שכן המקים רעש בעקבות אירוע חד פעמי, הדבר עשוי להסתיים בהזמנת פקחים של הרשות המקומית לכל היותר. אם מדובר ברעש קבוע, שיחה עם השכן הבעייתי עשויה לפתור את הבעיה. לעיתים קרובות, השכן הבעייתי בכלל לא מודע להשפעה של המעשים שלו על הכלל.

 

האגודה לתרבות הדיור

האגודה לתרבות הדיור הוקמה בדיוק במטרה לפתור בעיות בין שכנים, בעיקר באזורי מגורים צפופים ובשכנים המתגוררים בבנייה רוויה. בסכסוכים פשוטים, האגודה עשויה להשתמש בכלים העומדים לרשותה כדי לסיים אותם בלי שיסלימו ויהפכו לבלתי ניתנים לפתרון.

 

פנייה לשירותיו של עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים

אם הסכסוך בין השכנים מידרדר לרמות של הפרה בוטה של זכויות הדיירים במבנה, או הפרה בוטה של החוק באופן שפוגע בשאר השכנים, הפנייה לעורך דין מקרקעין היא הדרך הנכונה. בחלק ניכר מהמקרים, עצם הפנייה לעורך הדין יכולה לגרום לשכן הבעייתי לחדול מהפרת הזכויות של שאר השכנים.

במקרים אחרים, הסכסוכים נפתרים במשא ומתן לפני התחלת המשפט. רק במקרים נדירים מגיע הסכסוך לפתחו של בית המשפט. עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים הוא איש מקצוע שיכול לתת מענה במגוון רחב של סכסוכי שכנים ובכלל. עם זאת, הפנייה אליו צריכה להיעשות בצורה מושכלת ורק אם מתברר שאין כל דרך אחרת לפתור את הסכסוך.

 

סכסוכי שכנים – שאלות ותשובות

להלן שאלות ותשובות שעו"ד מקרקעין סכסוכי שכנים נתקל בהן לעיתים קרובות:

הסיבות העיקריות לסכסוכי שכנים הן לרוב מפגע שאחד השכנים או יותר, גורם בשגגה או במזיד לשאר השכנים. מפגע כאמור יכול להיות רעש, השלכת פסולת או שימוש בלתי סביר בשטחים הציבוריים. סכסוך יכול להתפתח גם על רקע השתלטות של שכן אחד על שטחים משותפים לצרכים אישיים.

השתלטות של שכן אחד על שטחים ציבוריים, כולל מקלט או גינה, היא גורם נפוץ לסכסוכים בין שכנים. אם ההשתלטות הבלתי חוקית לא טופלה באיבה, יש צורך בהתנהלות משפטית כדי לסלק את השכן הפולש. עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים אמון על ייצוג נפגעים בסכסוכים כאלה.

שכן בקומה עליונה שלא טיפל בנזילות וגרם נזק לשכנים בבית מתחת הוא דוגמה טובה לנזקים כאמור. במקרים כאלה, ההתנהלות המשפטית היא בין השכנים, ולא במעורבות של ועד הבית. במקרים כאלה, עורך דין תביעות ביטוח נותן הערכת נזקים, אשר משמשת לצורך תביעה משפטית עתידית.

לרוב, העדפה הכללית היא לפתור סכסוכי שכנים באמצעות משא ומתן. עם זאת, במקרים שהמשא ומתן נכשל, או השכן המטריד ממשיך בשלו. עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים או עורך דין תביעות ביטוח יכולים להוביל תביעה בשם כל שאר השכנים, שתחייב את השכן הבעייתי לחדול מסורו.

עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים
עורך דין מקרקעין סכסוכי שכנים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader