תפריט

סיעוד הילד – מורה נבוכים

רבים נוטים לחשוב כי מצב סיעודי קורה רק לקשישים אך המציאות היא שהורים רבים נדרשים להתמודד גם עם ילדים במצב סיעודי. מצב של סיעוד הילד יכול להיגרם לאחר תאונה או באופן מולד כתוצאה מאוטיזם או תסמונת דאון המונעים מהילד יכולות תפקוד בסיסיות. חשוב להבין שלילד הסיעודי ולהוריו זכויות רבות אותן ניתן לממש על פי החוק ובכך נעסוק בהרחבה במאמר זה.

 

ביטוח לאומי

קצבת ׳ילד נכה׳ משולמת על ידי הביטוח ולשם קבלתה יש להגיש תביעת סיעוד הילד לביטוח הלאומי. הכרה בזכאות לקצבה אפשרית החל מגיל 3 חודשים והיא מפסיקה בגיל 18 וכאשר המצב הסיעודי נמשך יש לעבור לקצבת נכות כללית. מחלות המזכות בקצבת נכות ילדים כוללות בין היתר, שיתוק מוחין, אפילפסיה, סרטן, ליקויים נפשיים ומוגבלות שכלית והתנהגותית.

 

סכום הקצבה והטבות נלוות

לרוב קצבת סיעוד הילד תחל בסכום של 1,268 ₪ ועד לסכום 4,773 ₪ בכל חודש. ישנם מצבים בהם בנוסף לקצבת הנכות ניתן לקבל קצבת ניידות, במידה והמצב הסיעודי והרפואי מצדיק זאת. במקרים רבים מצב של סיעוד הילד מזכה גם נקודות זיכוי במס הכנסה ובסל שירותים רפואיים מיוחד מטעם משרד הבריאות.

 

פוליסה פרטית עבור סיעוד הילד

במקרה והורי הילד הוציאו פוליסת סיעוד לילד דרך ההרחבה של ביטוח הבריאות בקופת חולים או חברות הביטוח הפרטיות, יתכן והם יהיו זכאים גם לפיצוי כספי נוסף בהתאם לפוליסה. פוליסת סיעוד ילדים מזכה בתשלום חודשי כאשר יש העדר יכולת לבצע פעולות בסיסיות של שליטה בסוגרים, התניידות באופן עצמאי, אכילה, התלבשות והתפשטות, רחצה וקימה.

ניתן להיות זכאים לקצבה פרטית במקרה של סיעוד הילד כאשר מתקיים המצב של "תשישות נפש" בהתאם למופיע בפוליסה. מדובר על ילד במצב דמנטי עם ירידה בזיכרון, פגיעה ביכולת התובנה והשיפוט וקושי בהתמצאות במקום ובזמן. הפוליסה מזכה ילד תשוש כאשר הוא אינו יכול להישאר ללא השגחה במשך מרבית שעות היממה.

בס"ד

עו"ד ביטוח לאומי שי סולטן

האיש שלכם בחזית המשפטית

 

ביטוח סיעודי לילדים מקופת החולים

החל מיולי 2016, כל ילד זכאי להיות מבוטח בפוליסת סיעוד הילד של קופות החולים בחינם. יש צורך להצטרף לכיסוי הביטוחי באופן יזום והיא אינה אוטומטית בעת מעבר קופה. הביטוח הסיעודי של קופות החולים לילדים הינו אחיד וסכום הכיסוי שניתן לילד במקרה והוא זכאי לכך עומד על 5,500 ₪ לחודש כאשר הילד מטופל בבית ו-10,000 ₪ לחודש כאשר הוא מטופל במוסד.

 

סיכום סיעוד הילד

לסיכום הנושא, במאמר זה ניסינו להציג מורה נבוכים ראשוני בתחום של סיעוד הילד וההתמודדות עם מצב זה. חשוב להבין שגם אם נתקלתם בסירוב סירוב לשלם תגמולי ביטוח מביטוח לאומי, קופת החולים או חברת הביטוח, אין הדבר סוף פסוק ונתן לתבוע את הגופים השונים למיצוי זכויות בסיוע של עורך דין המתמחה בתחום.

הגדרת המצב הסיעודי מתבססת על חוסר היכולת לבצע שלוש מתוך שש פעולות במבחן ADL. הפעולות הנכללות המבחן הן, התניידות עצמאית, קימה ושכיבה, אכילה עצמאית, יכולת להתלבש ולהתפשט, יכולת להתרחץ באופן עצמאי ושליטה על הסוגרים. אי הצלחה ב-3 מפעולות אלו תזכה בקצבת נכות מהביטוח הלאומי והפעלת הפוליסה הפרטית.

כאשר מעבירים את המשפחה או רק את הילדים לקופת חולים חדשה וכבר היה להם ביטוח סיעודי בקופה הקודמת עדיין יש לפתוח באופן אקטיבי את הכיסוי בעת המעבר. ניתן להפעיל את כיסוי סיעוד הילד בהליך מקוצר באמצעות חתימה על אישור העברת המידע לגבי הזכויות לקופה החדשה.

אנו לא יכולים להגן על ילדנו מפני אירועים רבים בחיים. עם זאת ישנם מצבים שיכולים להפוך את עולמה של המשפחה וכדאי לקבל רשת ביטחון למקרים אלו. כפי שציינו, אין עלות להצטרפות לביטוח האחיד של קופות החולים לילדים. לגבי רכישת פוליסה נוספת באופן פרטי חשוב לבדוק שיש כיסוי נוסף מעבר לזה המוצע על ידי הקופה ולא לבזבז כסף על כפל ביטוחי.

מצב של ילד סיעודי או חולה מאוד יכול להוביל גם את המשפחה המבוססת ביותר לסחרור כלכלי. כאשר הילד סיעודי חשוב לעמוד על זכויותיכם ולהיעזר בעורך דין המתמחה בכך על מנת שתוכלו להמשיך ככל שניתן בשגרת חיי המשפחה. גם אם הגשתם תביעה והיא נדחתה, אל תהססו לפנות לייעוץ אצל עורך דין המנוסה בתביעות מעין אלו.

סיעוד הילד - מורה נבוכים
סיעוד הילד – מורה נבוכים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader