תפריט

תביעה בגין תאונת מדרכה

רובנו, בעת התהלכות ברחובות ערים, בין אם בארץ ובין אם בעולם, נתקלנו במפגעי מדרכה כאלה ואחרים שכמעט גרמו לנו ליפול על הרצפה ולעתים, אף גרמו לנו ליפול בפועל. תאונת מדרכה טומנת בחובה את כל אותם מקרים שבמסגרתם אדם עשוי ליפול ולהיפגע בעת הליכה על המדרכה ברחובות העיר בשל מפגעים להם העיריה אחראית. מהן התנאים להגשת תביעה בגין תאונת מדרכה? המשיכו לקרוא.

רטיבות על המדרכה, מדרכה שבורה, פסולת שהושארה על המדרכה ועוד מפגעים שלא ניתן לצפות להם. נפגעתם בשל נפילה בעת הליכה על המדרכה? ייתכן ומגיע לכם פיצוי.

 

מה נחשב מפגע על המדרכה

מפגע על המדרכה עולה לכדי שלל מקרים שלמעשה מהווים סיכון עבור הולכי הרגל השונים. מפגעי מדרכה  הינם, הלכה למעשה, בסמכותה של העיריה. מפגעי מדרכה שכיחים, בהם נתקלים בדרך כלל, הם מדרכה שבורה, מדרגות שבורות, רצפת מדרכה רטובה, פסולת על המדרכה שמסכנת את הולכי הרגל ועוד.

 

נפלתם? תתעדו את מקום הנפילה

חשוב להבין כי חובת ההוכחה היא עליכם! בהיעדר הוכחות שאכן נפילתכם וכתוצאה מכך, פציעתכם, נגרמו בשל היתקלות במפגע או מכשול עליו אחראית העיריה – הסיכוי שתקבלו פיצוי כלשהו בין אם במסגרת של תביעה נזיקית ובין אם במסגרת של פניה אל העיריה הוא אפסי.

 

תיעוד המקום

הקפידו לתעד את מקום האירוע מכמה שיותר זוויות, תוך מיקוד ותשומת לב למפגע שגרם לנפילתכם ופציעתכם. כמו כן, תעדו את המקום בו נפלתם.

פרטי עדים

במידה והיו עדים במקום האירוע, הקפידו לקחת מהם פרטים, שכן קבלת עדות מעד עשויה לסייע לתביעתכם בבית המשפט.

 

מתן הודעה למוקד העירוני

ככל שזה מסתייע עבורכם, השתדלו לעדכן את המוקד העירוני כי נפלתם, נפצעתם ונפגעתם בשל מכשול או מפגע.

 

חשיבות תיקון המפגע

במקרה בו הודעתם למוקד העירוני כי ישנו מפגע אשר גרם לנפילתכם ופציעתכם ובסמוך להודעתכם העיריה דאגה לפנות את המכשול או המפגע – יסייע המקרה בהוכחת תביעתכם בבית המשפט וכן מול העיריה עצמה.

 

החשיבות בתיעוד רפואי

נפצעתם בדרך כלשהי?, מומלץ ואף הכרחי לפנות לטיפול רפואי – עליכם להקפיד, ביתר שאת, לשמור את כל המסמכים הרפואיים והקבלות שיעידו על ההוצאות והנזקים שנאלצתם להתמודד עמם בשל הנפילה והפציעה שלכם.

 

תארו את נסיבות התאונה

חשוב מאוד, בעת הפגישה עם הגורם הרפואי, בין אם מדובר בפרמדיק, מיון בבית חולים ואף במוקדי "טרם", לפרט את הנסיבות אשר בגינן נגרמה לכם הפגיעה – לענייננו, נסיבות אלה הן המפגע או לחלופין המכשול אשר היה בדרככם שהביא, בסופו של דבר לנפילתכם ופציעתכם.

הלכה למעשה, עליכם לוודא כי העובדות והנסיבות הנ"ל יהיו מפורטות, ככל הניתן, במסמך הרפואי – זאת משום מתן המשקל למסמכים ותיעודים רפואיים ראשוניים אלה מטעם בית המשפט, אם וכאשר תחליטו לתבוע במסגרת תביעה נזיקית.

 

קבלת פיצוי מן העיריה

העיריה מחויבת למנוע מפגעים שכאלה אשר נמצאים בתחומי אחריותה. עם זאת, החובה אינה חובה מלאה וישנם מקרים בהם לעיריה אין כל יד בדבר ועל כן, חובתה לפצות את הנפגע נחלשת במידת מה.

 

ניתן לפנות לעיריה בבקשה לפיצוי

לפני שתפנו לתביעה נזיקית, תוכלו לפנות לעיריה בבקשה לפיצוי בגין הנזק שנגרם לכם בעת הליכה על המדרכה בטענה כי מפגע שהיה תחת אחריות העיריה – הוא זה שגרם לנפילתכם שלאחר מכן הובילה לפציעתכם.

 

הסיכויים למענה חיובי נמוכים

העיריה לא תשוש לשלם לכם פיצוי בגין תאונת המדרכה שלכאורה חוויתם; מצידה של העיריה, היא תוכל לטעון להגנתה כי הנפילה אשר גרמה לפציעתכם לא נבעה באופן כלשהו ממפגע או מכשול שהיה או היה צריך להיות באחריותה של העיריה.

 

סכום פיצוי נמוך

במידה והתמזל מזלכם והעיריה מצאה לנכון לפצות אתכם בשל נזקי הגוף שהוסבו לכם בשל הנפילה המצערת שקרתה לכם – אל תצפו לקבל פיצוי עתק, קרוב לוודאי שתקבלו פיצוי ניחומים שאינו משתווה למה שמגיע לכם באמת. קרי, לא מה שהייתם מקבלים במסגרת תביעה נזיקית בבית המשפט.

תביעה בגין תאונת מדרכה – הוכחת התביעה

תביעה של אדם שנפל בשטחה של רשות מקומית כזו או אחרת היא, הלכה למעשה, תביעה נזיקית. מרכז תביעה זו יהיה בתביעת רשלנות כנגד העיריה שעקב התרשלותה בטיפול במפגעים גרמה לאדם נזקים גופניים. להלן נעמוד על רכיבי ההוכחה הרלוונטיים.

 

התרשלות

התרשלות היא למעשה סטייה מן הסטנדרט הסביר והמקובל. לענייננו, מדובר באי הסרה של מכשול או מפגע כאשר היה על העיריה להסירם. הלכה למעשה, העיריה לא צריכה לדעת במאת האחוזים כי המפגע או המכשול נמצאים במקום בו הם נמצאים, שכן חובה עליה לפקח על אזורים בשטחה ולבדוק שהינם תקינים למעבר בבטחה של הולכי רגל.

 

נזק

רכיב מהותי וחשוב ביותר, מטבע הדברים, הוא רכיב הנזק – בהיעדרו, אין מקום לתביעה נזיקית בגין רשלנות של העיריה; זאת גם אם אכן היה מכשול או מפגע באחריות העיריה.

 

אין צורך בנכות

גם אם לא נפגעתם בצורה קשה שהביאה אתכם לכדי נכות, עצם העובדה שהפגיעה שחוויתם בשל המכשול או המפגע הביאה אתכם לבית החולים ואילצה אתכם לשלם על טיפולים רפואיים עשויה לזכות אתכם בפיצויים ותיחשב לנזק מסוג "כאב וסבל".

 

הוכחת הנזק

נזק יש להוכיח באמצעות איסוף של חומר רפואי – מסמכים רפואיים שונים בטיפול בפגיעה, סיכומי ביקורים, אבחנות וחוות דעת רפואיות. כמו כן, מומלץ לתעד בווידאו או לחלופין, בתמונת סטילס את מימדי הפגיעה בסמוך להתרחשותה.

 

קשר סיבתי

הקשר הסיבתי הוא רכיב מהותי מאוד, בהיעדרו, מטבע הדברים, לא יהיה מקום לתביעה בגין רשלנות של הרשות המקומית. הקשר הסיבתי כשמו כן הוא – הקשר בין הנזק שנגרם לאדם לבין התרשלותה של העיריה. קרי, על התביעה להראות כי אילו העיריה לא הייתה מתרשלת בתפקידה ופועלת באופן מקצועי ותקין על פי המצופה ממנה, לא היה נגרם הנזק להולך הרגל שחווה תאונת מדרכה.

הלכה למעשה, אם ייקבע שהעיריה לא סטתה מן הסטנדרט הסביר והתקין – לא יהיה מקום לתביעה בגין תאונה במדרכה.

 

אשם תורם

אשם תורם מתאר את מידת האשמה של הנפגע בפגיעה שקרתה לו. קרי, ככל שהאשמה של הנפגע גבוהה יותר, כך הפיצוי הנזיקי שיקבל מן המזיק יהיה נמוך יותר. בתי המשפט מכירים בכך שהרחובות אינם שטח סטירלי, ולעתים, כתלות בנסיבות, יטו לפסוק אשם תורם כנגד הניזוק ובכך להפחית את פיצוייו מן הרשות המקומית.

 

תביעה מול ביטוח לאומי

למרות שניתן לפנות אל האפיק הנזיקי, ולתבוע את העיריה בשל הפרת חובתה, ניתן לפנות גם אל המוסד לביטוח לאומי על מנת שתוכלו לקבל פיצויים. כתלות במידת הפגיעה והפציעה שלכם, ייתכן ותקבלו פיצויים מן המוסד לביטוח לאומי וכלל שיקבעו לכם אחוזי נכות, ייתכן ותקבלו תקבול פיצוי קבוע עד סוף חייכם – זאת על פי מידת הנכות שלכם.

 

פנו לעורך דין

התמודדות מול העיריה בכלל וניהול תביעה נזיקית מול העיריה בפרט אינה הליך פשוט; למעשה, מדובר בהליך משפטי לכל דבר ועניין המצריך ידע משפטי בתחום עולם דיני הנזיקין.

משום כך, במידה ונפגעתם בתאונת מדרכה ונגרם לכם נזק, בין אם קל ובמיוחד אם כבד, עליכם לשקול בכובד ראש את אפשרות שכירת שירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה מתחום הנזיקין שיוכל לסייע לכם בניהול התביעה והשגת הפיצוי שיסייע לכם להשיב את חייכם בחזרה אל מסלולם התקין.

תביעה בגין תאונת מדרכה
תביעה בגין תאונת מדרכה
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader