תפריט

עורך דין בניה לא חוקית

דיני עבירות הבניה הם נושא מורכב המשלב בין הדין הפלילי ובין דיני התכנון והבניה. עבירות בנייה נפוצות כוללות, בניה ללא היתר, הטעייה לצורך הוצאת היתר בנייה, פיצול דירה, בניה בחריגה מהיתר והסגת גבול ופלישה. במאמר זה נדון בעבודתו של עורך דין בניה לא חוקית הן בייצוג של מי שעבר עבירות בנייה והן במניעת ביצוע של עבירות בנייה על ידי אחרים.

 

מתי נדרש היתר בניה

כל שינוי בקירות החיצוניים של מבנה או הגדלה של המבנה דורשת קבלת היתר בנייה כדין. כל בניה שכזו ללא היתר או בניה של מבנה חדש ללא היתר מלווה בעבירה בהתאם לחוק ולתקנות. גם בנייה הסוטה מהיתר שניתן בתכנית תיחשב לעבירת בנייה. כל בנייה על מקום בו יש עליו זכויות בנייה לאחר מעבר לעבירה הפלילית שבדבר מהווה גם  פגיעה קניינית בבעל הזכויות.

 

קבלת היתר בדיעבד

כאשר בוצעו עבירות בנייה במקרים רבים ניתן לקבל היתר בדיעבד ולשם כך יש להיעזר בשירותי עורך דין בניה לא חוקית המתמחה בכך. לשם כך יהיה צורך להגיש תכניות בדיעבד לוועדה המקומית לתכנון ובניה ולעבור את כל תנאי הסף. לאחר המצאת האישורים הדרושים ותשלום האגרות והחבויות הנלוות  יונפק היתר בניה כדין.

 

ליווי של עורך דין בניה לא חוקית

רבים נרתעים מהתהליך קבלת ההיתר אך חשוב להבין כי לבנייה לא חוקית עשויה להיות משמעות כלכלית רבה. ניתן לקבל קנסות מהוועדה המקומית ולהיתבע אזרחית על ידי מי שנפגע מהבנייה. גם תהליך משפטי של צווי הריסה עשוי לעלות בכסף רב זמן ועוגמת נפש לעבריינים הבנייה וכדאי תמיד לפעול בהתאם לחוק באופן מסודר על מנת שלא להיות חשופים להפסד.

 

עצירת בנייה לא חוקית

כפי שציינו, עורך דין בניה לא חוקית יכול לסייע גם במניעת עבירות בנייה על ידי שכניו של המיוצג. הדבר נעשה הן מול השכן העבריין והן מול רשויות האכיפה. לשם כך על עורך דין בניה לא חוקית לבדוק את מצב הזכויות במבנה הנדון ולהתריע בפני השכן אשר מבצע בנייה לא חוקית על הפגיעה בזכיותיו הקנייניות של הלקוח במידה ויש כאלה. במידת הצורך ניתן להגיש גם תביעה כנגדו.

 

סיכום עורך דין בניה לא חוקית

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בתפקידו של עורך דין בניה לא חוקית כמייצג, הן של מי שעבר עבירת בנייה והן של מי שנפגע כתוצאה מעבירה שכזו. חשוב להסדיר עבירות בנייה גם בדיעבד גם כאשר נראה שהרשות המקומית אינה פועלת לשם כך, מכיוון שלעיתים האכיפה תיעשה גם זמן רב לאחר ביצוע העבירות. אי הסדרת עבירה עשויה גם לפגוע ביכולת למכור את הנכס בעתיד.

בבניינים רבים מבוצעת בנייה לא חוקית על גג הבניין כאשר הדייר בקומה בעליונה מוסיף חדר. כאשר הדבר נעשה בניגוד לזכויות של דיירי הבניין וגם כאשר יש תכניות החלות על המבנה המאפשרות זאת, אך לא בוצעו הפעולות הדרושות לשם קבלת היתר לביצוע העבודות, תוך פרסום הבקשה כדין ניתן להיעזר בעורך דין על מנת למנוע זאת.

אין לבצע סגירת מרפסת ללא קבלת היתר וללא תשלום עבור היטל השבח בגין הביצוע של פעולה זו. חשוב לקבל ליווי של עורך דין בתהליך האישור טרם הביצוע ובמקרה של רכישת מבנה עם מרפסת שנסגרה לא קבלת היתר להיעזר בו לשם הכשרת העבירה בדיעבד.

לבעלי דירות בבית משותף זכות להתנגד לעבודות בנייה לא חוקיות אשר גורמות נזק לדירתם ולרכוש המשותף. ניתן להוציא צו מניעה לבניה של שכן כאשר הפגיעה היא נזיקית ללא תלות בפליליות של עצם הבנייה כשאר היא מהווה מטרד ליחיד, לרבות עקב הפרעה לאור השמש.

הדבר תלוי במועד ובאופן גילוי העבירה. במקרים רבים פקחי הרשות יגיעו לבקר בנכס בעקבות הלשנה של מי מהשכנים או כאשר ישנה עבירה בהתהוות. הגשת כתב אישום תלויה במהות העבירה שהתגלתה על ידי אגף הפיקוח. בניה הנדרשת בהיתר כוללת כל בניה הכרוכה בשינויים בקירות החיצוניים של המבנה ובהגדלתו.

עורך דין בניה לא חוקית
עורך דין בניה לא חוקית
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader