תפריט

תביעה לצו הריסה בניה ופגיעה ברכוש משותף

קיימת בעיה נפוצה של השתלטות על רכוש משותף ובנייה תוך פגיעה ברכוש המשותף לשכנים. במקרים כאלו כולם סובלים, גם הדיירים וגם המזיק. כאן תקבלו מידע על תביעה לצו הריסה בניה ופגיעה ברכוש משותף.

 

מתי ניתן צו הריסה?

צו הריסה הוא מסמך בעל תוקף משפטי המחייב את המקבלו להרוס את הבנייה שבנה. צו הריסה יינתן בהתאם לחוק הפיקוח התכנון והבניה, אחרי שמישהו שם לב שנעשתה בניה לא חוקית כמו בניה שהביאה לפגיעה ברכוש המשותף.

 

מתי מתרחשת בניה הפוגעת ברכוש המשותף?

פגיעה ברכוש המשותף יכולה להיות השתלטות של שכן על שטח ציבורי כמו הרחבת החצר הפרטית על חשבון צמצום שטח חצר הבניין, הרחבת הדירה על חשבון חדר המדרגות ועוד.

 

מה נחשב לרכוש משותף?

חוק המקרקעין בסעיף 52 מגדיר את הרכוש המשותף. "כל חלקי הבית המשותף הוא אחד. ולכן, קירות חיצוניים, גגות משותפים, מעליות, חדרי מדרגות, מחסנים וכדומה, כל אלו נחשבים לשטח משותף כל עוד והם לא רשומים כדירה".

ועד הבית הוא האחראי על שמירת רכוש הבית המשותף. הדיירים מתאגדים ובוחרים נציגים כדי לדאוג לתחזוקת הבניין ולנראותו. במסגרת זו ועד הבית גובה תשלום חודשי למימון התיקונים הנדרשים. במקרה בו יש פגיעה ברכוש המשותף, ועד הבית אמור לפנות למזיק בדרישה לשיפור המצב. כשמדובר במצב שנראה כאבוד, כדאי להכניס לתמונה כמה שיותר מהר, עורך דין לענייני פגיעה ברכוש משותף.

אילו זכויות יש לדיירי בית משותף?

לבעלי דירה בבית משותף יש זכויות וגם חובות. בין הזכויות תמצאו זכות לקיים אספת דיירים, זכות לבקש תיקון תקלה בדירת שכן, זכות להיבחר לוועד בית ועוד.  אחת הזכויות הידועות היא להשתמש ברכוש המשותף בצורה סבירה. ברגע שהשימוש לא סביר, דיירי הבית יכולים להגיש תביעה על כך.

 

מה עושים במקרה של בניה ופגיעה ברכוש המשותף?

בנייה על חשבון הרכוש המשותף מביאה נזק גם לרכוש המשותף וגם לדיירי הבית המשותף. נכון שכל דייר רוצה למקסם את רווחיו מנכסיו, אבל זה לא אומר שהוא יכול להשתלט על הרכוש המשותף ולפגוע בו. מדובר בהסגת גבול לכל דבר.

במקרה כזה בעלי הרכוש המשותף יכולים להתאגד לתביעה לצו הריסה או מניעה בגין פגיעה ברכוש המשותף. פגיעה ברכוש המשותף היא עבירה על החוק ולכן, כדי למנוע סבל מיותר, ההמלצה היא לפתוח בתביעה לצו הריסת הבנייה.

 

מה המטרה של צו הריסת בנייה?

צו הריסה בנייה נותן מענה למקרים של בנייה לא היתר, בניה מסוכנת ובניה המסיגה את גבול הרכוש המשותף. מטרת הצו היא להחזיר את המצב לקדמותו ולמנוע נזק נוסף לרכוש המשותף.

 

איך מגישים תביעה לצו הריסה בגין בניה ופגיעה ברכוש משותף?

כדי להגיש תביעה לצו הריסה בגין בניה ופגיעה ברכוש המשותף, צריכים ליווי של עורך דין מומחה ברכוש משותף. לצורך כך כל דיירי הבית המשותף מתאגדים לתביעה משותפת על פגיעה ברכושם המשותף.

במקרה בו הבית המשותף הוא חדש והתגלו בו ליקויי בניה המסכנים את דיירים הבניין או חורגים מהמותר על פי חוק, לדיירי הבניין הזכות להגיש תביעה נגד הקבלן שבנה את הבניין. לפני הכל יש לבדוק את חומרת ליקויי הבניה ולהביא חוות דעת ממומחה בתחום ויחד איתה לפנות לעורך דין מומחה לתביעה לצו הריסה בניה ופגיעה ברכוש המשותף.

כל שינוי משמעותי ברכוש המשותף חייב לקבל את הסכמת כל דיירי הבית. לדוגמה, שכן שמעוניין לשנות את מיקום הגינה שלו ולגדר שטח גינה משותף במקום את שטח הגינה שלו, צריך את אישור דיירי כל הבית המשותף.

כל מי שמקבל צו הריסה מנהלי יכול לערער עליו תוך שלושה ימים מיום קבלתו. על המערער לפנות לבית המשפט ובית המשפט ידון בהחלטה. תביעה לצו הריסה שלא הוגשה בצורה מיומנת יכולה להקל על ביטול צו ההריסה. כדי שזה לא יקרה, כבר בשלב התביעה פנו לעורך דין מומחה בתחום.

עורך דין מומחה בתחום חוסך ללקוחותיו עוגמת נפש, הוא מקל על התהליך ובא מתוך מטרה להגן על מי שהוא מייצג. ברגע שעורך דין מומחה מעורב, בבית המשפט מסתכלים על התיק אחרת.

תביעה לצו הריסה בניה ופגיעה ברכוש משותף
תביעה לצו הריסה בניה ופגיעה ברכוש משותף
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader