תפריט

מהו מבחן מיני מנטל (MMSE) בתביעת ביטוח סיעודי

קשישים רבים מתמודדים עם מצב של שכחה וחוסר יכולת להתמצא במקום ובזמן. מדובר על מצבים כגון, אלצהיימר, דמנציה, ומחלות ניווניות אחרות שמשפיעות בעיקר על היכולות המנטאליות והקוגניטיביות של הקשיש אך גם על יכולותיו הגופניות. במאמר זה נעסוק בשאלה, מהו מבחן מיני מנטל (MMSE) בתביעת ביטוח סיעודי בהרחבה. נדון מי מבצע מבחן זה, לשם מה וכיצד התוצאות במבחן משפיעות על התביעות.

 

יכולות קוגניטיביות ותפקודיות

מבחן מיני מנטל נועד לאבחון היכולות הקוגניטיביות והתפקודיות של הנבחן בעקבות חשש לירידה זמנית או קבועה בתפקוד. על מנת להפריך את הטענה שמדובר בפגיעה בתפקוד שהיא רק זמנית, הרופא יבצע שוב את המבחן בחלוף זמן מוגדר מהמבחן הראשון. מבחן מיני מנטל (MMSE)  מסייע לא רק באיתור של מחלה חדשה אלא גם לשם מעקב אחר התקדמות המחלה.

בכל הנוגע לתביעות ביטוח סיעוד, מבחן מיני מנטל (MMSE)  משמש לשם בדיקת זכאותו לגמלת סיעוד מביטוח לאומי ולתמלוגי סיעוד מחברת הביטוח בהתאם לפוליסת הסיעוד שברשותו. ככל שהנבדק מקבל ציון נמוך יותר הדבר מעיד על יכולת תפקוד נמוכה יותר והוא זקוק לליווי והשגחה מקיפים יותר לאורך שעות היממה.

מבנה המבחן

במסגרת  מבחן מיני מנטל (MMSE) נכללים 11 מטלות שונות, התמצאות בזמן, התמצאות במקום, זיהוי חפצים מוכרים, משחק זיכרון, העתקה, כתיבה, קריאה, הגייה, ביצוע הוראות פשוטות וחישוב מספרים פשוטים. התוצאה במבחן ביחס לציון הממוצע באוכלוסייה בהתאם לגילו של הנבדק. להלן טבלת דירוג לרמות הפגיעה בהתאם לתוצאות במבחן:

ציוני מבחן מיני מנטל (MMSE)  מאפס לשלושים
ציון בין 0 ל-17 פגיעה קוגניטיבית ברמה ניכרת
בין 18 ל-23 פגיעה קוגניטיבית ברמה בינונית
בין 24 ל-30 בתוך הטווח התקין

 

דחייה על ידי חברת הביטוח

גם כאשר הרופא אשר בודק את המבוטח מטעם חברת הביטוח קובע ציון מבחן מיני מנטל (MMSE)  שאינו עומד בקריטריונים של חברת הביטוח בהתאם לפוליסה, אין הדבר סוף פסוק וחשוב לפנות לעורך דין המתמחה בנושא. במקרים רבים ניתן יהיה להוכיח בבית המשפט שדחיית תביעת הסיעוד הייתה ללא כל בסיס עובדתי או משפטי ותוך חריגה מהוראות דין מפורשות.

בס"ד

עו"ד ביטוח לאומי שי סולטן

האיש שלכם בחזית המשפטית

 

סיכום מהו מבחן מיני מנטל (MMSE) בתביעת ביטוח סיעודי

לסיכום הנושא, במאמר זה ניסינו להשיב על השאלות, מהו מבחן מיני מנטל (MMSE) בתביעת ביטוח סיעודי ולמה הוא משמש. כפי שציינו, מדובר במבחן קצר המשמש לשם הערכת תפקודים שכליים ולקביעת המצב הקוגניטיבי על בסיס שאלות ומשימות קצרות. המבחן משמש בתביעות סיעוד על מנת לקבוע זכאות הנובעת מתהליכים דמנטיים, מצבים רפואיים ומצבים נפשיים.

 

המבחן מורכב ממגוון של מטלות שלכל אחת מהן ניתן ניקוד מסוים. למשל, המבחן בודק התמצאות בזמן ועל הנבדק לנקוב בתאריך שבה אנו נמצאים. המבחן כולל גם התמצאות במקום  כאשר על הנבדק לציין את מיקומו הפיזי מבחינת מדינה, עיר, רחוב וכדומה. עוד במבחן קליטת מילים וזיכרון, הבנה תוך בחינת היכולת לבצע הוראות פשוטות ועוד.

ישנם חלקים במבחן שהינם מובנים וכל מטלה נבחנת בהתאם למשימה המוגדרת. עם זאת על פי החלטת הרופא, ייתכן ויבוצעו בדיקות קוגניטיביות נוספות לרבות לצייר ציור של שעון למשל לשם זיהוי הפרעות נוירו-קוגניטיביות. במבחן זה המטופל נדרש לצייר שעון על ספרותיו ולכוונו לשעה 11:10 שנחשב לקשה מבחינה קוגניטיבית.

מבחן המיני מנטל משמש לסקירה כללית ואבחון מזורז על מנת להבין באלו תחומים הקשיש חווה קושי. בדרך כלל לא משתמשים במבחן המיני מנטל לבדו על מנת לזהות את עצם המחלה ממנה סובל הקשיש. המבחן נועד לרוב לבדוק את רמת הקושי למחלה ידועה על מנת לקבוע את הזכאות לפיצויים ותמלוגים.

לגילו של הקשיש יכול להיות השפעה על הניקוד כמו גם למינו. יש משימות שנשים יכולות לבצע לרוב באופן טוב יותר ולהפך ולכן הציון נמדד בהתאם לגיל למגדר של הנבדק ביחס לאוכלוסייה המתאימה. גם להשכלה יש השפעה על הציון ומי שבעל השכלה רחבה יתר לרוב קבל ציון גבוה יותר בדירוג.

מהו מבחן מיני מנטל (MMSE) בתביעת ביטוח סיעודי
מהו מבחן מיני מנטל (MMSE) בתביעת ביטוח סיעודי
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader