תפריט

יישוב סכסוך שכנים באמצעות פתיחת הליך משפטי

אנשים כאנשים לא תמיד מסתדרים ביניהם, כשהמקור לסכסוך בין שני אנשים יכול להיות מגוון, ולכלול גורמים ונסיבות שונות.

אחד מהסכסוכים הנפוצים בארצנו הצפופה הוא הסכסוך שיכול להיווצר בין שכנים, ובעיקר בבתים משותפים, שנוצר בדרך כלל בשל הקרבה הקרובה בין שני אנשים או משפחות שלא בחרו זו בזו, אך נאלצות לקבל יחדיו החלטות משותפות, לחלוק אחריות על תחומים דומים, ולשהות בקרבה רבה זה לזה לאורך זמן.

במאמר זה תוכלו לקרוא על כל שניתן לעשות כאשר הסכסוך בין השכנים מסלים ולא יכול להיפתר בדרכי שלום, ולכן דורש יישוב סכסוך שכנים באמצעות פתיחת הליך משפטי.

 

הסוגים הנפוצים של סכסוכי שכנים

שכנים, ובמיוחד שכנים בבתים משותפים, חולקים אלו עם אלו קרבה פיזית גדולה, רכוש משותף ואחריות משותפת, כשכל אחד מהנתונים הנ"ל יכול להוות בסיס לסכסוך שיכול להפוך בהמשך גם להליך משפטי, וזאת בשל הסלמה משמעותית ביחסים בין הצדדים (שסוגרת את הדלת על פתרון הסכסוך בדרכי שלום), חוסר שיתוף פעולה של צד אחד שפוגע בזכויותיהם של הצדדים האחרים, או פגיעה חדה ומשמעותית בזכויותיו של צד, שלא ניתן להבליג עלייה ללא סנקציה משפטית.

 

סוגי הסכסוכים הנפוצים ביותר בין שכנים יכולים לכלול בתוכם כל אחד מהגורמים ברשימה הבאה:

סכסוך על רעש, ריח רע או עשן

רעש בשעות מאוחרות או שקטות, ריחות רעים ואפילו עשן של ממש הם כולם סוגים של מטרדים שיכולים לזלוג משטחו של שכן אחד לשטחו של השכן השני, בין אם דרך קיר שלא נבנה היטב (ולכן דק ומעביר גם רעשים לא חזקים), דרך החללים המשותפים או דרך האוויר הפתוח (במקרה בו מדובר בדירה רועשת במיוחד).

כלל המטרדים הללו יכולים להיראות אולי שוליים, אך יכולים גם להביא לירידה משמעותית באיכות החיים, שלא נדרש להשלים איתה אם היא חוזרת ונשנית.

 

סכסוך על שימוש בשטחים משותפים

השטחים המשותפים בבית משותף (כמו חדרי מדרגות, גינת הבניין ולובי הכניסה) שייכים לכלל בעלי הדירות שווה בשווה, ולא נחשבים לרכושו הפרטי והבלעדי של אף אחד מהדיירים, גם אם לפעמים נפגוש שכנים שלא מכירים בעובדה זו, ועושים בשטח המשותף כבשלהם.

דייר שמרחיב את דירתו על חשבון שטח משותף, וכן דייר שמשתמש בשטח המשותף ללא אישור ומסרב להפסיק את המטרד לבניין, עוברים על החוק ופוגעים ברכושם של דיירים אחרים.

 

סכסוך על נזקים לדירה או לשטחים המשותפים

לעיתים נזקים ופגיעות בתוך הדירות השונות יכולות להשפיע גם על הדירות האחרות בבניין, כאשר חוסר בשיפוץ במקרים של רטיבות, תקרה לא מוחזקת ודומיהם יכולים לייצר נזק כמעט אינסופי לדירתו של השכן, שלא יכול לעשות דבר בנידון. פנייה להליך משפטי יכולה לגרום לכך שהשכן יהיה מוכרח לשפץ את דירתו, ולפצות את הדייר הנפגע חסר האונים על הנזק שנגרם לו.

 

סכסוך על השתמטות מחובות משותפות

חובת תשלום וועד בית, וכן החובה הכללית של כל בעלי הדירות לתחזק את המרחב המשותף ולהימנע ממטרדים שיכולים לפגוע בציבור הרחב הן רק דוגמאות חלקיות לכמות החובות המשותפות המשמעותי שקיימות בבתים משותפים. אי עמידה של אחד מדיירי הבית המשותף בחלקו בחובות אלו יכול להוביל לנזק כספי לדיירים האחרים, שיצטרכו לשלם את חלקו ויוכלו לקבל עליו פיצוי מן הדייר המשתמט.

 

קבלת החלטות באשר לנעשה בזכויות הבנייה בבית

עידן התמ"א, שהתחיל זה מכבר, הוא כזה שיש בו עלייה בכמות סכסוכי השכנים שנובעים מחוסר הסכמה במה כדאי לעשות עם זכויות הבנייה בנכס. סכסוכים אלו ניצתים בדרך כלל כאשר רוב השכנים מעוניינים לממש את זכויות הבנייה בנכסם (ולשפצו בתמורה להעברת הזכויות הללו לחברות קבלניות) ושכן אחד או קבוצה של שכנים מסרבים לקחת חלק, ובכך פוגעים בפרויקט (שדורש את הסכמת כל הדיירים) ומונעים את קיומו.

 

הדרך לדעת מהן זכויותיי אל מול השכן

כלל הזכויות והחובות של הגרים בבתים משותפים אחד כלפי השני רשומים בתקנון הבניין, שהוא מסמך הצהרת כוונות משותף של כל מי שגר בו, המחויב לתוכנו מעצם היותו בעל חלקה בבניין המשותף.

תקנון זה כולל בתוכו התחייבויות הדדיות בהקשרים של תשלומי וועד דירה (כמו תדירות וסכום), סיכומים על אופן חלוקת התשלומים על הוצאות חד פעמיות (כמו בניית מעלית) וכן פירוט של כלל ההתנהגויות שהאדם זכאי או לא זכאי לבצע בביתו, שיכולות לעיתים אף לכלול הגבלות על סוג השימוש בדירה (כדירת מגורים ולא כבית עסק), השיפוצים המותרים והאסורים בדירות, ואופן פתרון הסכסוכים בין הצדדים (שיכולים לכלול גם פניית גישור שמחייבת פנייה להליך זה לפני הגעה לבית המשפט, למשל).

בתים משותפים שלא קיים עבורם תקנון מחויבים לתקנון הכללי המצורף לחוק המקרקעין, שנחשב כתקנון שיורי, וכולל בתוכו הוראות כלליות רבות בדיוק בנושאים הללו.אנו ממליצים לכל מי שמעורב בסכסוך בין שכנים לברר תחילה את קיומו של התקנון ואת ההסכמים הרשומים בו, וזאת בכדי שיהיה מודע לזכויותיו ויבין אם התנהלותו של השכן מובילה לפגיעה בזכויות אלו. מעשים ששכן מבצע שמנוגדים לתקנון הם כאלו שקל יותר לאכוף את הפסקתם.

 

יישוב סכסוך שכנים מחוץ לבית המשפט

חשוב לציין כבר כאן שלא כל סכסוך שכנים צריך להיפטר בבית המשפט, כשההמלצה הגורפת היא דווקא להימנע מסכסוכים משפטיים, שיכולים להעכיר את הרוחות ולהוביל להתפתחותה של סביבת מגורים עוינת.

דרכים אלו כוללות בתוכן ניסיון למשא ומתן פרטני מול השכן המפריע, פנייה לגישור, ואף הגשת כתב תביעה ראשוני (אקט שיכול להיות מבוצע על ידי כל עורך דין) שיעודד את השכן להימנע מביצוע פעולה מסוימת / יוביל אותו לשוב ולבצע פעולה רצויה.בבתים משותפים שיש בהם חברת ניהול יכולים הדיירים לפנות לחברת הניהול לפתרון הסכסוך, כשזו תוכל לבצע את העבודה באופן טוב יותר מכל דייר פרטי מסוים.

 

האם ההשתהות תפגע בזכויותיי?

גם פגיעה בזכות שהדיירים השלימו איתה זמן רוב יכולה להיות עילה לתביעה, וזאת משום שבית המשפט לא סוגר את שעריו בפני מי שניסה להשלים עם מצבו ולא הצליח.למרות קביעה זו, פגיעות חד פעמיות שאינן מתמשכות יכולות להיות חשופות לדיני ההתיישנות הכלליים, שקובעים שבית המשפט לא ידון בתביעה שעוסקת בסוגיה בת מעל לשבע שנים.

 

האפשרות לייצוג עצמי

האפשרות לייצוג עצמי תלויה בגודל התביעה, כאשר תביעות קטנות מאוד, עם פיצויים לא גבוהים, מופנות כולן לבית המשפט לתביעות קטנות, בו יכול אדם לייצג את עצמו בשל ההליך המשפטי המקוצר והלא בירוקרטי המוצע שם. למרות קביעה זו, אנו ממליצים לכל מי שתביעתו נופלת לתוך טווח זה לשקול בכובד ראש את התאמתו לניהול ההליך, שדורש לא פעם ידע משפטי שאינו רק בירוקרטי (כמו היכרות עם זכויות, ויכולת ניסוח כתבי טענות).

מי שמתלבט אם לייצג את עצמו יכול כמובן להתייעץ על כך עם עורך דין מוסמך בתחום ,שיספר לו את סיכויי התביעה שלו במסגרת התייעצות ראשונית.אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם אתם או מי מיקיריכם מעורב בסכסוך בין שכנים, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולקבל מאתנו שירות עוטף ותומך, הכולל ליווי צמוד.

יישוב סכסוך שכנים באמצעות פתיחת הליך משפטי

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader