תפריט

מגשר סכסוכי שכנים

סכסוכי שכנים מתרחשים לעיתים יותר קרובות משהיינו מצפים, ובייחוד בבניינים משותפים הכוללים מספר דירות, אשר לכל אחת מהן בעל דירה אחר. מצד אחד, חשוב לשמור על קשר טוב עם שכנינו על מנת להפוך את החיים המשותפים לקלים ולנעימים יותר, ומצד שני, מומלץ שלא לוותר על הזכויות שלנו כבעלי דירה ודיירים בנכס בגלל חוסר הנעימות שכרוכה בסכסוך.

קראו את המאמר על מנת להבין מה האפשרויות העומדות בפניכם, והאם ליווי בידי מגשר סכסוכי שכנים הוא הפתרון בשבילכם. 

 

בתים משותפים בישראל

רבים מתושבי ישראל מתגוררים בבתים משותפים. בתים משותפים הם הגדרת החוק לבניין אשר יש בו שתי דירות ויותר, כאשר כל אחת מהן מצויה בבעלות בעל דירה אחר. מלבד הדירות, כל בניין כולל גם אזורים משותפים כמו גג, גינת הבניין, גרם המדרגות, המקלט וכן הלאה. אלו נמצאים בבעלותם המשותפת של כל בעלי הדירות המחזיקים בדירה בבניין, ועל כן לא ניתן לערוך בהם שינויים ללא הסכמה כוללת.

החשיבות המשפטית של בתים משותפים הינה שותפותם המלאה של בעלי הדירות בבניין, לרבות האזורים המשותפים, הצורך לשאת בהוצאות באופן שווה וכן הלאה. לשם כך, חוקק חוק בתים משותפים, אשר נועד להסדיר את כל הסוגיות הנוגעות לבתים משותפים. כאשר אדם מעוניין לתבוע בעל דירה או דייר מטעמו בשל התנהגות אסורה בבית המשותף, הוא יכול לעשות זאת בלשכתו של המפקח על בתים משותפים.

ברוב המקרים, בעל דירה אינו בוחר את בעלי הדירות שיחלקו איתו את הבית המשותף, ולכן לעיתים קרובות בעלי הדירות והדיירים מטעמם נקלעים לסכסוכי שכנים. 

 

סכסוכי שכנים בבתים משותפים

סכסוך שכנים הוא מונח אשר מתאר מחלוקת בין שכנים אשר יצאה מגבול הטעם הטוב והפכה להיות סכסוך של ממש. ישנן סיבות רבות להתלקחות של סכסוכי שכנים – שכנים יכולים להסתכסך בגין סיבה פשוטה כמו אי הסכמה על התקנת מעלית ועיצוב חזות הבית באופן מסוים, או בגין מחלוקת עמוקה יותר כמו הזנחה של הבניין מצד אחד מבעלי הדירות או סירובו לשאת בהוצאות המשותפות.

לדוגמא, סכסוך שכנים נפוץ יכול להתעורר סביב נזילה – בבתים רבים בישראל ישנה נזילת מים. הצרה מתחילה כאשר הנזילה אינה מטופלת, כך שהיא הופכת במהרה להיות מפגע תברואתי ואסתטי ואפילו עשויה לפגוע בתשתיות הבניין. לעיתים קרובות הנזילה חודרת לדירה השכנה או לדירה שמתחתיה, ובכך הופכת להיות בעיה של הבניין כולו.

במקרה כזה, נהוג לדרוש מבעל הדירה שיתקן את הנזילה ויפצה את בעלי הדירות שנפגעו ממנה ומחוסר הטיפול בה. במקרה בו השכן מסרב לתקן את הנזילה או לפצות את שכניו, נוצרת בעיה והמחלוקת הופכת לסכסוך שכנים של ממש שיש לטפל בו ביד זהירה על מנת שלא להחמיר את המצב.

 

כיצד מטפלים בסכסוכי שכנים?

ישנן שלושה דרכים עיקריות בהן ניתן לנהל סכסוכי שכנים 

פתרון הסכסוך באופן חוץ משפטי – זוהי כמובן דרך נהדרת לטפל בסכסוך, אם השכנים מוכנים לנהל שיח בוגר, קשוב ומתחשב. אם אתם קוראים את המאמר הזה, כנראה שזה לא המצב. אמנם פתרון סכסוכי השכנים בינכם לבין עצמכם ללא מעורבות משפטית עשויה להיות מהירה יותר, לעיתים היא לא הדרך המתאימה ביותר, ובמיוחד אם היא גורמת לכך שתוותרו על זכויותיכם הבסיסיות למען שלום הבית.

הגשת תביעה למפקח על בתים משותפים או לבית משפט שלום – הגשת תביעה הינה האופציה המשפטית. מומלץ להיעזר בה כאשר אתם מתמודדים עם שכן עקשן במיוחד אשר לא ניתן לנהל עמו שיחה רציונלית, וכאשר מדובר בסוגיה הנוגעת לסכומי כסף גדולים. המפקח על בתים משותפים, בדומה לבית משפט השלום, יכול לפסוק פיצויים, להטיל עונשים ולהכריע בסכסוכי שכנים. לכן, הוא יכול לסיים את ההליך בצורה יעילה ונוחה.

החיסרון העיקרי המצוי בהגשת תביעה למפקח על בתים משותפים הוא העמקת הפילוג והסכסוך בין השכנים. ככל הנראה, הגשת תביעה כנגד שכניך לא תגרום להם לחבב אתכם יותר.  על כן, שקלו להגיש תביעה כאשר אתם חשים כי אין מוצא אחר על מנת להגן על נכסכם ועל הזכויות המגיעות לכם.

על מנת להבין האם עליכם להגיש תביעה למפקח על בתים משותפים או לבית משפט השלום, היוועצו בעורך דין על מנת שיסביר לכם איזה גוף ישרת את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר.

 

גישור בין שכנים

גישור הוא שילוב מצוין בין הגשת תביעה לבין פתירת הסכסוך ללא גוף משפטי. בהליך גישור, השכנים נעזרים במגשר מוסמך על מנת שיסייע להם לנהל שיח ידידותי ומושכל יותר, מתוך מטרה למצוא את עמק השווה ביניהם. המגשר ינחה את השיח באופן שיפיק תועלת רבה יותר ויציע אפשרויות שונות לפשרה אשר עשויות להתאים להם.

לגישור סכסוכי שכנים יש לא מעט יתרונות – ראשית, הוא קל לביצוע ובהחלט אפשרי, ואכן מפיק לא מעט תוצאות חיוביות. בנוסף, הוא משמר את היחסים בין בעלי הדירות על הצד הטוב ביותר ומאפשר להם לנהל חיים משותפים נעימים יותר.

עם זאת, חשוב לדעת שגישור לא מתאים לכולם – אם לשכנים יש תשתית רעועה מאוד של אמון והדדיות, או שהם מסוכסכים אישית מזה זמן רב, ייתכן מאוד כי הם לא יצליחו למצוא את עמק השווה ביניהם, גם לאחר גישור מודרך. במקרה כזה, ייתכן כי עדיף לפנות לאפיק התביעה, שהרי היחסים בין השכנים לא יכולים להתדרדר אפילו יותר.

 

מה לעשות אם השכן מסרב לגישור?

אם שכנכם מסרב בכל תוקף לגישור, יש להניח כי אין טעם לשכנע אותו. במקרה כזה, היוועצו עם עורך דינכם בנוגע לקיומה של עילת תביעה, ובמידה שיש – הגישו תביעה למפקח על בתים משותפים או לבית משפט השלום בליווי של עורך דין המתמחה בסכסוכי שכנים ובבתים משותפים.

זכרו – הנכס שבבעלותכם ככל הנראה שווה כסף רב ובעל חשיבות גדולה לחייכם. אל תתנו ליחסים המעורערים עם שכניכם לפגוע בשוויו של הנכס ובזכותכם לבעלות על האזורים המשותפים בבניין. עמדו על שלכם על מנת להבטיח כי נכסכם לא ייפגע בגלל שכנים עקשנים.

 

עורך דין שי סולטן – מגשר סכסוכי שכנים ועורך דין מקרקעין

בכל מקרה של סכסוך שכנים, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה גם כמגשר סכסוכי שכנים על מנת להבין מה אפיק הפעולה הנכון ביותר עבורכם. עורך הדין יוכל לבחון את הסיטואציה ולהמליץ מניסיונו על אופן הפעולה המתאים ביותר למקרה הספציפי.

זכרו כי היעזרות בעורך דין מיומן עשויה לחסוך לכם הוצאת כספים רבה בעתיד ולמנוע פגיעה בנכס.אנו ממליצים כי תנקטו את כל הצעדים האפשריים בהקדם על מנת למנוע מסכסוך השכנים להחמיר ולמנוע פגיעה בנכס.

עורך הדין שי סולטן מתמחה גם כמגשר סכסוכי שכנים וישמח לעמוד לשירותכם על מנת להגן על נכסכם ולהבטיח כי שוויו לא ייפגע מהתנהלות חסרת אחריות של שכניכם. נשמח לעמוד לשירותכם על מנת שהסכסוך יסתיים על הצד הטוב ביותר ובמהירות האפשרית.

מגשר סכסוכי שכנים
מגשר סכסוכי שכנים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader