תפריט

תביעת שכן בבית משותף

התמודדות עם שכנים מטרידים, מרעישים או בעלי דירות שגורמות למפגעים סביבתיים כגון נזקי רטיבות לדיירים אחרים, היא אתגר לא פשוט לכל הדעות. לא אחת, הדבר מוליד סכסוכי שכנים שמסלימים לעיתים עד לאלימות של ממש. במצבים אלו אין מנוס אלא לשקול את הגשתה של תביעת שכן בבית משותף. זהו הנושא בו נדון בהרחבה בסקירה הבאה.

 

האם תביעת שכן בבית משותף היא בהכרח הפתרון הטוב ביותר?

אף שבאופן עקרוני, התמודדות עם סכסוכי שכנים וקונפליקטים באופן כללי מחוץ לכתלי בית המשפט, היא עדיפה כאשר הדבר מתאפשר – אם הגעתם לכאן, ניתן להניח שכבר עשיתם ניסיונות להתמודד באופן מתון עם הקונפליקט שנוצר ביניכם לבין השכנים שלכם, ללא הועיל. במצב כזה אין טעם להמשיך ולנסות ליישב את המחלוקת בכוחות עצמכם, אלא עדיף להתייעץ עם עורך דין נזיקין בנוגע לאפשרות להגשת תביעה כנגד השכן הבעייתי.

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

באילו מצבים תוגש תביעה כספית כנגד שכן בבית משותף?

ככל שנגרמו נזקים פיזיים לכם או לרכושכם והאחראי להם הוא דייר אחר בבניין המשותף שלכם, יש מקום להגשת תביעה נזיקית לבית המשפט על מנת לקבל פיצוי כספי בגין נזקיכם. על מנת לזהות את הערכאה המשפטית שאליה נכון להפנות את תביעתכם, חשוב שבראש ובראשונה תבינו מה סוג הנזק שהשכן גרם לכם ומה שוויו הכספי המצטבר.

לעיתים תביעות כנגד שכנים מזיקים בבית משותף, מוגשות לטיפול בית משפט לתביעות קטנות. אך דווקא משום שרבות מהן הן תביעות כספיות חשוב לדעת שסכום התביעה המרבי במסגרת זו הוא עד 34,600 ש"ח (נכון לשנת 2022) ושלא ניתן להסתייע בערכאה זו בעורך דין מייצג.

איזה סוג של תביעה ניתן להגיש כנגד שכן אלים או מטריד?

כאשר מתעורר הצורך בהתמודדות עם דייר מטריד ו/או אלים פיזית בבניין, אין אפשרות לטפל בנושא מול בית המשפט לתביעות קטנות, מאחר והוכחת הנזקים הפיזיים מצרכיה הגשה של חוות דעת מקצועית של רופא מומחה על ידי התובעים. בית המשפט לתביעות קטנות איננו עוסק בהליכים מסוג זה, בין השאר, מאחר וסכום הנזקים הפיסיים לרוב חורג מתקרת הסכום שניתן לתבוע בערכאה זו.

 

האתגרים הכרוכים בתביעת שכנים מרעישים בבית משותף

החיים בבית משותף הם לא פיקניק עבור מי שרגיש לרעשים והפרעות. מדירות השכנים עולים כמעט תמיד רעשים מסוגים שונים, שבמרבית המקרים – אינם מיוצרים בכוונת זדון או במודעות להיותם טורדניים עבור הסביבה. לעיתים מדובר במוסיקה המנוגנת בעוצמה גבוהה, במקרים אחרים בויכוחים קולניים או שיחות רמות, ואף בגרירה של רהיטים על רצפת דירת השכנים.

גם אירועים משמחים עבור השכנים, עלולים להסב אי נוחות ממשית לדיירים אחרים במבנה, כמו במקרה של אירוח חברים או קרובי משפחה, שקולותיהם וצעדיהם מהדהדים בכל רחבי הבניין.

מטבע הדברים, עד כמה ששכנינו ינסו לנהוג במתינות, בכבוד ובהתחשבות כלפי הצרכים שלנו, ישנם משתנים שאינם בהכרח בשליטתם, כגון רמת הבידוד האקוסטי בין הדירות (שלעיתים מאפשרת גם לצעדים של אדם יחף על רצפת דירתו להישמע מבעד לתקרת שכניו כצעדי פיל), או הרעש שמייצרים בעלי מקצוע שמגיעים לדירה, מכשירים יומיומיים וכלי עבודה שונים.

בנוסף לכך חשוב גם לזכור שרגישות לרעש היא עניין סובייקטיבי במידה לא מבוטלת. לכן הדבר המתבקש וההוגן לעשות לפני שחושבים להגיש תביעה, הוא כמובן לפנות לשכנים ולבקש מהם שינמיכו את הרעש. רצוי שהפנייה תתבצע בכתב כדי שיהיה ברשותכם תיעוד מסודר. הצעד האפשרי הבא במידה והשכנים אינם נעתרים לבקשתכם, הוא להזמין משטרה ולהגיש כנגדם תלונה רשמית. יש לבקש אישור משטרתי על הגשת התלונה.

רק במידה וצעדים אלו לא הובילו לנטרול המפגע, יש להתקדם להגשת התביעה לבית משפט. לטובת העניין, מומלץ לתעד כמה שיותר מקרים שבהם השכנים הרעישו בצורה בלתי סבירה, כולל את השעות שבהן הדבר התרחש. הסתייעות בדיירים אחרים בבניין בתור עדי תביעה ו/או אורחים שנכחו בדירתכם בעת שהרעש נשמע, יכולה להיות חיונית מאוד להוכחת טענותיכם.

אולם חשוב לדעת מראש שההתמודדות המשפטית עם שכנים רועשים אינה תמיד פשוטה, היות וזוהי זכותו של כל אדם לבצע פעולות שונות בתחומי דירתו, כגון האזנה למוסיקה. האתגר הכרוך בטיפול בתביעות המוגשות בהקשר למפגעי רעש אם כן, הוא להוכיח כי מדובר בעוצמת רעש בלתי סבירה.

כדי לספק לבית המשפט הוכחה כזו, יש צורך בציוד מדידה מיוחד המופעל בידי בעל מקצוע שיודע למדוד את גובה הדציבלים באופן מקצועי. תזמון הגעתו של בעל המקצוע הרלוונטי לטובת העניין, אינו תמיד מסתייע והשירות כרוך בתשלום מן הסתם, מה שמגביל את כמות הפעמים שבהן ניתן לזמן את המודד.

על כן מרבית התביעות על שכנים רועשים נסמכות על איסוף עדויות משכנים נוספים שהיו עדים למטרד הרעש שהנתבעים מייצרים או על ראיות מסוגים אחרים (כמו הקלטה) שיכולות להעיד על כך שהמטרד קיים לאורך זמן ממושך, ולכן מצדיק הוצאת צו מניעה לשכן שיאלץ אותו לחדול ממעשיו. זהו סעד שלגיטימי ואפשרי לבקש אך ורק כאשר מדובר על רעש עוצמתי שהשכן מייצר לאורך זמן.

 

תביעת שכנים בבית משותף על רק נזקי רטיבות

נזילה מדירת השכנים היא בין הגורמים השכיחים ביותר לנזקי רטיבות שמסבים נזק רב למבנה ותכולתו. במידה וניסיתם לפנות לשכן שמקורה של הנזילה בביתו והוא סירב לטפל בבעיה עליכם בראש ובראשונה לברר אם מדובר בבעלי הדירה עצמו או בשוכר בלבד. היה ומדובר על שוכר, עליכם לפנות ללא דיחוי לבעלי הדירה עצמם.

הם אלו האחראיים במרבית המקרים לתקן נזילות בדירה. לכן בהינתן שבעל הבית ממאן לטפל בנושא – תוכלו להתקדם להגשת תביעה כנגדו. אולם בראש ובראשונה חשוב שתתקנו את הנזילה מכיסכם כדי למנוע את התפשטותה והחמרת הנזקים. רק לאחר שיהיה לכם אומדן של ההוצאות תוכלו להגיש את התביעה הכספית לבית משפט.

לא תמיד הדבר מסתייע מטעמים טכניים (לדוגמא, לעיתים תיקון הנזילה מתאפשר רק מתוך דירת השכן). לכן לעיתים טרום הגשת התביעה הכספית – יש לבקש סעד זמני שיחייב את השכן בתיקון הליקוי באופן מיידי או לכל הפחות – יחייב אותו לאפשר לכם ולבעלי המקצוע מטעמכם להיכנס לדירתו כדי לתקן את הנזילה על חשבונכם.

 

בשורה התחתונה

שכנים עשויים להטריד ולהפריע אלו לאלו במגוון דרכים שונות. לכן ההתמודדות עם שכנים מטרידים היא תלויית נסיבות והקשר. מכאן החשיבות הרבה של פניה לייעוץ משפטי מעורך דין נזיקין המתמחה בסכסוכי שכנים, לפני שנוקטים בכל פעולה בהקשר זה.

 

שאלות ותשובות נפוצות בנושא של תביעת שכן בדירה משותפת

להלן כמה שאלות ותשובות נפוצות שחשוב להכיר בהקשר להגשה של תביעת שכן בדירה משותפת:

כדאי לשקול את הגשתה של תביעה כנגד שכן בבניין במקרים שבהם הוא גרם נזק לדירתכם באופן מכוון או עקיף. למשל, במקרה של נזקי רטיבות או אש שמקורם בדירת השכן. גם הוצאות דיבה ולשון הרע הן עילות להגשת תביעות כנגד שכנים בבתים משותפים, כמו גם אלימות פיזית או מילולית, הסגת גבול, מפגעי רעש, מטרדי ריח וכיוצא באלו.

התשובה לשאלה זו תלויה בסוג הקונפליקט הנדון. בחלק מן המקרים התביעה כנגד השכן תוגש לבית משפט השלום ובמקרים אחרים – למפקח על הבתים המשותפים.

העלות של הגשת תביעות על רקע סכסוכי שכנים משתנה בכל מקרה לגופו על פי מורכבות התיק. אולם על פי רוב, שכר הטרחה של עורך דין נזיקין טוב, לא יפחת בסכום של 10,000 ש"ח פלוס מע"מ לתביעת שכן בבית משותף.

התשובה העקרונית היא כן. במידה וישנו דייר בבניין שאתם סבורים שמתנכל לכם ומפיץ דברי בלע כנגדכם בקרב שאר הדיירים (למשל, בקבוצת הווצאפ של הבניין) – שמורה לכם הזכות לתבוע אותו על הוצאת לשון הרע. אולם חשוב לבצע בירור מדוקדק בנושא מול עו"ד המתמחה בסכסוכי שכנים ובתביעות לשון הרע על מנת לוודא כי אכן קיימת עילה להגשת תביעה על פי חוק איסור לשון הרע.

תביעת שכן בבית משותף
                                                             תביעת שכן בבית משותף
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader