תפריט

תאונות עבודה לעצמאיים

העבודה תופסת חלק נכבד משגרת חיינו ופעמים רבות אנחנו מבלים בעבודה יותר זמן מאשר בבית. באופן טבעי, מציאות של פציעות ותאונות במהלך העבודה, הופכת להיות שכיחה למדי, גם בעבודה הנחשבת למשרדית ונמצאת בסביבה בטוחה. בעוד שהתמודדות של שכירים עם תאונות עבודה נחשבת לקלה יותר, ההתמודדות עבור עצמאיים הופכת למורכבת יותר. לפניכם כל מה שצריך לדעת על תאונות עבודה לעצמאיים

 

מהן תאונות עבודה לעצמאיים?

אם נשאל את האדם הממוצע מהן תאונות עבודה ומתי הן מתרחשות, סביר להניח כי נקבל תשובות הנוגעות למקומות עבודה מסוכנים, דוגמת אתרי בנייה ומפעלים וכי הן מתרחשות בעיקר לעובדים בלתי מנוסים. תשובות אלו אמנם נכונות בחלקן, כאשר קטגוריות אלו הן ללא ספק בין גורמי הסיכון העיקריים לתאונות עבודה, אך המציאות בשטח מראה כי תאונות עבודה מתרחשות גם במקומות עבודה משרדיים ובטוחים למדי וגם לעובדים מנוסים בתחום עבודתם.

על פי חוק הביטוח הלאומי, תאונות עבודה מוגדרות ככאלו במידה והתרחשו תוך כדי העבודה ובעקבות העבודה, כאשר התאונה עצמה אינה צריכה להתרחש דווקא במקום העבודה והיא יכולה להיחשב כתאונת עבודה גם אם התרחשה בדרך אל העבודה ובחזרה ממנה.

 

מהי ההגדרה של עובד עצמאי?

בכדי לממש את זכויותיכם במקרים של תאונות עבודה לעצמאיים, נדרש להוכיח כי תאונת העבודה התרחשה בעקבות עיסוקו של העצמאי וכתוצאה ממשלח ידו. אך עוד לפני שנעסוק בסוגית מימוש הזכויות המגיעות לעצמאיים שעברו תאונת עבודה, כדאי שנכיר מהם הפרמטרים המגדירים עובדים עצמאיים (לפחות אחד מהם):

  1. עיסוקו במקצוע עולה על 20 שעות עבודה שבועיות בממוצע.
  2. בעל הכנסה חודשית ממוצעת אשר אינה פחתה מ – 50% מהשכר הממוצע במשק.
  3. עיסוקו במקצוע עולה על 12 שעות עבודה שבועיות בממוצע וההכנסה החודשית הממוצעת שווה או עולה על הסכום הקבוע בחוק.

 

תאונות עבודה לעצמאיים – את מי ניתן לתבוע?

במקרים של תאונות עבודה לעצמאיים, ניתן לתבוע שני גורמים עיקריים:

 

המוסד לביטוח לאומי

במסגרת תשלום דמי הביטוח החודשיים לביטוח לאומי, אנחנו מקבלים למעשה רשת הגנה כלכלית, שנועדה לעזור לנו לשמור על איכות ושגרת חיים נורמטיבית באמצעות קבלת פיצויים חד פעמיים ו/או קצבאות חודשיות, בהתאם לסוג התאונה ואופן הפגיעה שלה.

 

חברות הביטוח הפרטיות

הפיצויים המתקבלים מביטוח לאומי אינם תמיד מספיקים, כך שעצמאיים רבים בוחרים לרכוש לעצמם פוליסות ביטוח פרטיות – ביטוח אובדן כושר עבודה, בעלות מרכיבי פיצויים גבוהים יותר ומותאמים באופן אישי לצרכים והמאפיינים שלנו.

 

מהם האתגרים העומדים בפני עצמאיים במקרים של תאונות עבודה?

בראש ובראשונה, האתגר העיקרי והמהותי איתנו נאלצים העצמאיים להתמודד במקרה של תאונת עבודה הוא ההתמודדות עם הפגיעה בכושר ההשתכרות, פרמטר המקבל משנה חשיבות כאשר מדובר בעובד עצמאי, בעל קהל לקוחות והזמנות עתידיות לביצוע עבודות.

האתגר השני והמהותי לא פחות, הוא ההתמודדות המורכבת מול אותם גופים – המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח הפרטיות, במטרה לממש את הזכויות המגיעות לנו לאחר תאונת עבודה. קשיים אלו נובעים בעיקר בשל:

 

התמודדות מול גופים גדולים

המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח הפרטיות הן גופים גדולים ומנוסים בתחום, כאשר הניסיון הרב שלהם ומיטב אנשי המקצוע העומדים לרשותם, מאפשרים להם לבחון כל תביעה לעומק ולדחות תביעות לקבלת פיצויים בגין תאונות עבודה  בשל סיבות שונות ומגוונות.

 

הוכחת הנזק שנגרם

בניגוד לשכירים, הנמצאים בסביבת עבודה מוגדרת ובעלי זמני עבודה קבועים לרוב, הרי שבמקרה של עצמאיים הסיפור מעט שונה, שכן מקומות העבודה שלהם יכולים להיות מגוונים וכן זמני העבודה שלהם. נתונים אלו מקשים בין היתר על הוכחה ותיעוד מקרה התאונה בצורה מסודרת.

 

תביעת תאונות עבודה לעצמאיים מול ביטוח לאומי

כאמור, אחד הגורמים העיקריים אותם ניתן לתבוע במסגרת תביעת תאונות עבודה לעצמאיים הוא ביטוח לאומי. שני הגורמים העיקריים המשפיעים על קבלת הפיצויים מביטוח לאומי הם מהות הפגיעה ורמת אובדן כושר העבודה.

קבלת הפיצוי מביטוח לאומי מותנית במספר שלבים עיקריים:

 

תשלום דמי פגיעה

לאחר הכרת העצמאי כנפגע תאונת עבודה, הוא זכאי לקבל דמי פגיעה, 13 ימים לאחר יום הפגיעה והפסקת העבודה. כיום, דמי הפגיעה המקסימליים שניתן לקבל ליום עבודה עומדים על סך של כ – 1,200 ₪. דמי הפגיעה הללו מגיעים לתקופה של 91 ימים בלבד וזאת במידה ומתקיימים התנאים המצטברים הבאים:

  1. העצמאי אינו עובד בתקופה זו.
  2. הצגת אישורי מחלה.

 

תביעת אחוזי נכות

במידה ולאחר תום 91 ימים מיום תאונת העבודה, עדיין אינכם יכולים לשוב לעבודה, הרי שניתן לפנות לביטוח לאומי לתביעת אחוזי נכות בגין תאונות עבודה לעצמאיים. על מנת לקבוע את אחוזי הנכות המגיעים לכם בגין תאונת העבודה, תקבלו זימון לוועדה הרפואית מטעם ביטוח לאומי, אשר תבחן את מצבכם הרפואי ואת העיסוק.

 

מה גובה הפיצויים שניתן לקבלת במסגרת תאונות עבודה לעצמאיים?

גובה הפיצויים שניתן לקבל במסגרת תביעת תאונות עבודה לעצמאיים הוא נגזרת של סך ההכנסות שלכם כעצמאיים, סעיף המבוסס על שומת המס האחרונה, עליה התבסס חישוב המקדמות ששולמו לביטוח לאומי עד למועד התאונה.

פרמטר נוסף המשפיע על גובה הפיצויים שניתן לקבל בתביעת תאונות עבודה לעצמאיים הוא תקופת אובדן כושר העבודה, כאשר תקופה ארוכה וממושכת יותר, תזכה אתכם בקבצה חודשית ופיצויים מוגדלים. סך הפיצויים המקסימליים שניתן לקבל מתעדכן מעת לעת ומומלץ להיעזר במחשבונים מקוונים וכן באנשי מקצוע מומחים, דוגמת עו"ד שי סולטן, לבירור מעמיק ומדויק של סך הפיצויים המגיעים לכם.

 

כיצד ניתן למקסם את הפיצויים המגיעים לנו בגין תאונות עבודה לעצמאיים?

על מנת למקסם את הפיצויים המגיעים לעצמאיים בגין תאונות עבודה, חשוב לדאוג למספר דברים – דיווח לרופא המשפחה, תיעוד מדויק ומפורט ככל האפשר של הפגיעה והגשת מסודרת של טפסי התביעה לביטוח לאומי.

בכדי להתמודד עם התביעה בצורה המוצלחת ביותר ולמקסם בצורה משמעותית את סך הפיצויים המגיעים לכם, מומלץ להיעזר בשירותיו של משרד עו"ד מקצועי ומנוסה בתחום – משרד עו"ד שי סולטן, בעל ניסיון ומוניטין מוכח בתחום, לקבלת התוצאות הטובות ביותר.

תאונות עבודה לעצמאיים יכולות להתרחש בכל סוג עבודה ולכל עובד וזאת בתנאי שהן מתרחשות תוך כדי העבודה ובעקבות העבודה, בדרך אליה או בחזרה ממנה. על פי הגדרת ביטוח לאומי, עצמאי נחשב כעובד העוסק לפחות 20 שעות עבודה שבועיות בממוצע ובעל הכנסה חודשית העולה על 50% מהשכר הממוצע במשק.

את הזכויות הרפואיות המגיעות לנו בגין תאונות עבודה לעצמאיים ניתן לממש מול שני גורמים עיקריים: המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח הפרטיות. תהליך התביעה ומימוש הזכויות מול גורמים אלו נחשב למאתגר ובירוקרטי, הן בשל הקושי בהוכחת הנזק והן בשל היותם גופים גדולים ובעלי ניסיון, אך עם הוכחת הנזק, גורמים אלו מעניקים פיצויים חד פעמיים ו/או קצבאות חודשיות בהתאם.

פיצויים לעצמאיים מורכבים בעיקר משני הגורמים הבאים: דמי פגיעה, המשולמים עד לתקופה של 91 ימים מיום התאונה ותביעת אחוזי נכות והוכחת פגיעה בכושר ההשתכרות בתקופה שלאחר מכן. אחוזי הנכות ודרגת הפגיעה בכושר העבודה נקבעים על ידי הוועדה הרפואית מטעם ביטוח לאומי.

הכנה מוקדמת והיערכות נכונה לקראת התביעה, הכוללת הגשת טפסי התביעה וכלל המסמכים הרלוונטיים בצורה נכונה, תסייע לכם למקסם את הפיצויים המגיעים לכם. כמו כן, חשוב ומומלץ לפנות לשירותיו של משרד עו"ד מקצועי ומנוסה בתחום, שילווה אתכם לאורך כל התהליך.

תאונות עבודה לעצמאיים
תאונות עבודה לעצמאיים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader