תפריט

נזילות ועובש מהשכנים

נזילות יכולות לנבוע מבעיות איטום ומי גשמים או מבעיות צנרת ואינסטלציה. כאשר יש נזילות ועובש מהשכנים יש לדרוש מהם לתקן אותם, בין אם יש להם פוליסת ביטוח ובין אם לאו. ככל שהנזילה אינה מטופלת למשך זמן רב יותר, כך היא תתרחב ותכלה יותר תשתיות ותזיק בצורה נרחבת יותר. במאמר זה נדון בצעדים אותם יש לעשות על מנת לתקן ולקבל פיצוי.

 

אי שיתוף פעולה

במקרים  רבים ישנה התעלמות ואי שיתוף פעולה מצד השכנים או מטעם ועד הבית המשותף והדבר מותיר את בעלי הדירות שנפגעו מנזקי נזילות ועובש מהשכנים חסרי אונים. בכל מקרה של נזקי רטיבות כדאי להזמין איש מקצוע תוך היוועצות עם השכנים הרלוונטיים. במידה והשכן מסרב לשתף פעולה ולאפשר לכם לבדוק את דירתו יש לתעד את הפניה אליו ולהגיש תביעה.

 

המפקחת על רישום המקרקעין

את התביעה יש להגיש למפקחת על רישום המקרקעין בסיוע של עורך דין המתמחה בתחום. לכתב התביעה יש לצרף העתקי הפניות לגורם המזיק ואת חוות הדעת של איש המקצוע לגבי  המקור של נזילות ועובש מהשכנים ועלות התיקון המוערכת. יש לבקש בתביעה הוצאת צו עשה המורה לשכן לטפל בבעיה

מינוי מומחה

המפקח על רישום מקרקעין רשאי למנות מומחה מטעמו, על מנת שזה יבדוק אם מקורה של הרטיבות אכן בדירת השכן ובהתאם לכך יתווה דרך לתיקון הנזילה באופן שיביא להפסקת הנזק המתמשך. פרט להוראה לגורם המזיק לתקן את הנזק המפקח על רישום מקרקעין עשוי לפסוק גם הוצאות, אותן יהיה על הגורם המזיק לשלם.

 

חברת הביטוח

במידה והשכן מחזיק בביטוח דירה יש להפעיל את הפוליסה בתיאום עם חברת הביטוח. זו תבדוק אם המקרה מכוסה בהתאם לפוליסה ותפצה את התיקון בהתאם להיקף הנזקים. במידה וחברת הביטוח אינה מוכנה לממש את הפוליסה בתואנות שונות השכן יצטרך להוציא זאת מכיסו.

 

תביעת נזיקין

כאשר אין ברשותכם פוליסת ביטוח רלוונטית וכאשר נזילות ועובש מהשכנים הזיקו למבנה ולתכולה, וגם כאשר השכן פעל לתיקון מלא של הנזילה, יתכן ותהיו זכאים לקבל פיצוי על הנזקים שנגרמו. את התביעה לפיצויי נזיקין יש להגיש לאחר שהנזילה כבר תוקנה במלואה, מכיוון שאחרת הפיצוי יהיה חלקי בעוד הנזקים ממשיכים להתפשט.

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

סיכום נזילות ועובש מהשכנים

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בנושא של נזילות ועובש מהשכנים ומה ניתן לעשות לטפל בבעיה. מומלץ לנסות לפתור את הנושא בדרכי שלום תחילה ולבדוק אם השכן יכול להפעיל את הביטוח של דירתו במידה ויש לו. גם כאשר אין לו פוליסה לפני פנייה להליך תביעה בפני המפקחת על הבתים המשותפים ותביעת נזיקין יש לנסות להגיע להסכמות טרם הפנייה להליכים אלו.

תחילה יש להגיש תביעה לצו עשה המורה על תיקון הנזילה או הפיצוץ ורק לאחר מכן להגיש תביעת נזיקין לפיצוי ותיקון הנזקים בביתכם. לאחר סיום התיקון בדירת השכן בין אם באמצעות תביעה לצו עשה ובין אם בלעדיה, במידה וברשותכם ביטוח דירה יש לפנות באופן מידי לחברת הביטוח ולדרוש פיצוי לכלל הנזקים.

למפקחת על הבתים המשותפים יש סמכות לדון במגוון בסכסוכי שכנים לרבות בנושא של נזילות ועובש מהשכנים ותיקונם.  הסמכות של המפקחת מבחינה משפטית זהה לזה של שופט בבית משפט השלום בתביעות אזרחיות. בסמכותו להוציא צו המורה על השכן לתקן את מקור הנזילה ולשלם הוצאות לנזקים.

בכתב התביעה יש לכלול את פרטי הנתבע, פרטי התובע, פרטי הבית המשותף. בנוסף יש להסביר בפירוט את הנסיבות להופעת נזילות ועובש מהשכנים ומועד גילויים, מועד הפנייה לשכן, פירוט הנזקים שנעשו לנכס  תוך צירוף תמונות להמחשת הנזקים בדירה. לתביעה יש לצרף חוות דעת או הצעת מחיר לתיקון ובה לפרט מהו מקור הנזילה ככל שניתן.

מומלץ לקבל ליווי משפטי החל מהרגע הראשון. ניתן גם לפנות לוועד הבית ולאגודה לתרבות הדיור בניסיון לשכנע את השכן לשתף פעולה. כפי שציינו, ניתן לפנות לחברת הביטוח שלכם או של השכן כאשר הוא משתף פעולה. לאגודה  לתרבות הדיור גם יש מעין "מוסד בוררות" שמטרתו לגשר בין הצדדים בהסכמה והוא יכול להיות רלוונטי במידה והבניין מאוגד תחתיו.

 

נזילות ועובש מהשכנים
נזילות ועובש מהשכנים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader