תפריט

תביעות נזיקין – אלו סוגים קיימים?

תביעות נזיקין הינן תביעות משפטיות שרשאי להגיש כל אדם שנגרמו לו נזקים גופניים או רכושיים על ידי זולתו. תכליתן של תביעות מסוג זה, היא לאפשר לניזוק לקבל פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו להם מהגורמים שלדידם אחראים לגרימתם.

בסקירה שלפניכם ריכזנו את כלל הנושאים שחשוב להכיר בהקשר להגשת תביעות נזיקין – אילו סוגים קיימים? אילו קווים מנחים רלוונטים בהגשתן? אילו סעדים ניתן לתבוע במסגרת תביעות נזיקין לסוגיהן? ולא פחות חשוב מכך – כיצד עורך דין המתמחה בדיני נזיקין יכול לסייע במיצוי מיטבי של זכויותיכם בתהליך.

 

מהן תביעות נזיקין ומהם הסוגים הנפוצים?

תביעות נזיקין נחלקות לשתי קטגוריות מרכזיות:

  1. תביעות נזקי גוף – תביעות מסוג זה מוגשות מטעם ניזוק שנפגע בגופו או בנפשו בעקבות תאונה או רשלנות של צד שלישי. למשל, פגיעת גוף בתאונת דרכים, פציעה במסגרת תאונת עבודה, נזקי רשלנות רפואית וכיוצא באלו.
  2. תביעות נזקי רכוש – תביעות מסוג זה מוגשות מטעם ניזוקים שרכושם נפגע לדידם בידי צד שלישי. במקרים אלו, נטל ההוכחה מוטל על כתפי הניזוקים כשהתנאי לקבלת פיצויים בגין הנזקים בתביעה, הוא שכנוע של בית המשפט בצדקת התובע בשיעור של 51% (זאת בשונה מהדין הפלילי, בו התביעה חייבת בהוכחת אשמתו של הנתבע הנאשם מעל לכל ספק).
    תביעות המוגשות בגין נזקי רכוש, לרוב מוגשות בעקבות נזקים לדירה, נזקי מבנה, נזקי תכולה, נזקי רכב ועוד. לכן הן בדרך כלל יהיו מלוות בדוח הערכת שמאי רכוש או דוח מטעם שמאי רכב (במקרה של תביעות על נזקי רכב).

תביעות נזיקין עשויות להיות מטופלות מול גורמים שונים ובהם: בתי המשפט, חברות הביטוח, משרד הביטחון, המוסד לביטוח לאומי וגופים שונים שנועדו במהותם להעניק פיצויים לנפגעי אירועים מסוגים מסוימים. למשל, 'קרנית' שהיא הגוף בישראל האמון על פיצוי נפגעי תאונות דרכים כאשר הצד המזיק איננו מאותר.

סוגים ספציפיים של תביעות נזיקין

תביעות נזיקין הן שם כולל למגוון רחב מאוד של תביעות משפטיות שנועדו להשגת פיצוי כספי על פגיעות בגוף וברכוש. להלן סוגים נפוצים של תביעות נזיקין הנדונות תדיר בבתי המשפט בישראל:

  • תביעות בגין תאונות דרכים
  • תביעות רשלנות רפואית
  • תביעות נגד משרד הביטחון
  • תביעות ביטוח לאומי
  • תביעות רשלנות מקצועית
  • תביעות על נזקי רכוש
  • תביעות ביטוח
  • תביעות בגין נזקי מים וצנרת
  • תביעות בגין נזקי אש
  • תביעות על תאונות מפגעי מדרכה
  • תביעות בגין תאונות עבודה
  • תביעות על תאונות ילדים בגנים ובבתי הספר
  • תביעות על תאונות ספורט
  • תביעות לשון הרע
  • תביעות על מפגעי רעש, זיהום אוויר ועוד

עם תביעות הנזיקין הנפוצות יותר ניתן למנות את התביעות בגין תאונות עבודה, תביעות רשלנות רפואית, תביעות פיצויים בעקבות תאונות דרכים, תביעות על רשלנות מקצועית, תביעות נזקי גוף, תביעות נזקי רכוש, וכן תביעות על מטרדים או מפגעים ציבוריים.

בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

אילו קווים מנחים רלוונטים בהגשת תביעות נזיקין מכל סוג שהוא?

באופן עקרוני בכל תביעות הנזיקין לסוגיהן (מלבד בתביעות המוגשות בעקבות תאונות דרכים) האחריות של המזיק לפיצוי הניזוקים, נשענת על 2 התנאים להלן:

  1. קיומם של נזקים מוכחים – את אלו יש להוכיח במרבית המקרים בעזרת חוות דעת של בעל מקצוע המתמחה בנושא התביעה (למשל, רופא מומחה – במקרה של תביעות רשלנות רפואית, או שמאי – במקרה של תביעות על נזקי רכוש).
  2. קיומו של קשר סיבתי עובדתי בין הפעולה או המחדל של הנתבע לבין הנזקים שנגרמו לתובע.

אחרי שאחריותו של הנתבע לנזק הנגרם הוכחה, הדיון המשפט מוסב אל עבר נושא הפיצויים שהניזוק דורש. בהקשר זה תיבחן היקף הזכאות של התובע לפיצויים, על פי מה שנקרא בעגה הנזיקית: "ראשי נזק" מסוגים שונים.

בס"ד

עו"ד ביטוח לאומי שי סולטן

האיש שלכם בחזית המשפטית

 

חשיבות הפנייה לייצוג המשפטי בכל סוגי תביעות הנזיקין

כפי שוודאי נוכחתם לדעת זה מכבר, ישנה קשת רחבה של תביעות נזיקין, שכל אחת מהן היא עולם ומלואו מבחינה משפטית ומקצועית. מכאן שבחינת קיומה של עילה להגשת תביעת נזיקין, ההיתכנות לקבלת הפיצוי המבוקש במסגרתו, ואומדן של גובה הפיצוי – מחייבים התמחות ספציפית בסוג התביעה המדובר.

לכן חשוב לפנות לייצוג משפטי של עורך דין נזיקין המתמחה ספציפית בייצוג וליווי משפטי בתביעות מהסוג הרלוונטי עבורכם, כדי למקסם את התוצאות שניתן להגיע אליהן בתהליך.

 

ההוצאות הכרוכות בתביעות נזיקין מסוגים שונים

שכר טרחת עורך דין נזיקין בתביעות הנזיקין על סוגיהן השונים, נקבע כנגזרת של סכום הפיצויים הסופי אותו בית המשפט פוסק לטובת התובעים (אם זכו בתיק). לכן, ההוצאה המרכזית שבה התובעים בתיקי נזיקין נדרשים לשאת, היא בדרך כלל אגרת בית משפט, שגובהה סביב מאות ש"ח בלבד.

בחלק מהמקרים, עורך הדין ימליץ למרשו לצרף חוות דעת מקצועית של מומחה לתחום שהתיק עוסק בו, כדי לשפר את הסיכויים לשכנוע בית המשפט בנזקיו ובאחריות הנתבע להם. גם לחוות דעת זו ישנה עלות שמהווה חלק מההוצאות הכרוכות בתביעות נזיקין לסוגיהן. יחד עם זאת, במידה והתביעה מאושרת והתובעים יוצאים מההליך המשפטי כמנצחים, בית המשפט לרוב מחייב את הנתבעים גם בכיסוי עלותה של חוות הדעת המקצועית.

 

אילו סעדים ניתן לדרוש במסגרת תביעות נזיקין לסוגיהן?

בתביעות נזיקיות, לרוב פיצוי כספי הוא הסעד העיקרי המבוקש בידי הצד התובע. הסיבה לכך היא פשוטה: פיצוי כספי מאפשר לניזוקים להשיב את גופם ו/או את רכושם למצבם טרום האירוע שבו ניזוקו. את סכום הפיצויים בתביעות אלו, קובע בית המשפט על בסיס "ראשי נזק" ברוב המקרים. "ראשי נזק" הם מינוח המתייחס לרכיבים שבגינם התובעים דורשים מהנתבעים פיצוי. ראשי הנזק נחלקים לשתי הקטגוריות הבאות:

  1. ראשי הנזק הממוניים – כאן מדובר בכל ההפסדים הכספיים וההוצאות שספג הניזוק בשל הפגיעה שנגרמה לו. בין היתר מדובר בהפסדי שכר היסטוריים ועתידיים, הוצאות היסטוריות עתידיות שלהן הניזוק נדרש בעקבות הפגיעה – למשל, הוצאות נסיעה, הוצאות רפואיות, הוצאות סיעודיות, ועוד. הנזקים הממוניים יחסית קלים לכימות, היות והם ניכרים בחסרון הכיס של התובעים ומגובים לרוב בקבלות וחשבוניות.
  2. ראשי הנזק שאינם ממוניים – בהקשר זה הכוונה לנזקים שאינם מכומתים בכסף באופן ישיר, ובהם: קיצור תוחלת חיי הניזוקים, כאב וסבל. נזקים אלו אינם באים לכלל ביטוי כחסרון כיס מצד הניזוקים והם אינם מוחשיים אך עלולים להשפיע על מצבו הממוני של הניזוק בעקיפין.

בשורה התחתונה

משרדנו מתמחה במתן ייעוץ משפטי בדיני נזיקין ובייצוג וליווי בתביעות נזיקין לסוגיהן. לייעוץ והכוונה בכל סוגיה הקשורה בייצוג משפטי בתביעות נזיקיות ותביעות ביטוח, צרו עמנו קשר בהקדם. נשמח לסייע לכם!

 

שאלות ותשובות על תביעות נזיקין מסוגים שונים

להלן מספר שאלות ותשובות החוזרות על עצמן תדיר בהקשר לתביעות נזיקין מסוגים שונים:

כל נזק אשר נגרם בעקבות התרשלו מצד המזיק, עשוי להקים לניזוקים עילה להגשת תביעת נזיקין לשם קבלת פיצוי כספי מהגורם האחראי. לעניין זה, חשוב להבין שהתביעה עשויה להיות מוגשת כנגד אנשים פרטיים, בעלי עסקים וגופים ציבוריים כאחד (כגון חברות ביטוח, מוסדות רפואיים ורשויות מקומיות).

כדי שהניזוק יוכל לשכנע את בית המשפט בטענתו לקיומו של נזק שנגרם לו בידי הנתבע, על התובע לרכז מראש כמה שיותר ראיות ועדויות שיגבו את טענותיו. למשל, תיעוד רפואי רלוונטי, תמונות וסרטונים מזירת האירוע, הקלטות של שיחות עם המזיק, עדויות מטעם עדי ראיה, תכתובות מול המזיק, וכן הלאה.

בתביעות נזיקין ישנם ראשי נזק ממוניים וראשי נזק בלתי ממוניים. אלו מאפשרים לניזוקים לתבוע פיצויים בגין רכיבי פגיעה שונים, ובהם רכיבים הניתנים לכימות כספי: הפסדי שכר והכנסות היסטוריים ועתידיים, הוצאות רפואיות היסטוריות ועתידיות, עלויות של עזרה מצד שלישי ועוד, לצד רכיבים שאינם ניתנים לכימות כספי ישיר ובהם סבל וכאב, קיצור תוחלת החיים ועוד. ראשי נזק אלו מאפשרים לתובע להגדיר את הרכיבים שבגינם הוא דורש פיצוי ולבית המשפט לקבוע את היקף הפיצוי שהנתבע ישלם לו.

תביעות נזיקין יכולות להיות מוגשות כנגד מזיק שהוא אדם פרטי, גורם עסקי, רשות ממשלתית, גוף רשותי או גורם מבטח, ככל ואלו אחראים לנזקים שנגרמו לתובע. לדוגמה, עובד יכול להגיש תביעה נזיקית כנגד מעסיקו, במידה ונפגע מתאונת עבודה או מחלת מקצוע במקום עבודתו. ניתן גם לתבוע פיצויים מרשות מקומית, במידה ותושב בעיר או יישוב מסוימים נפל לתוך בור במדרכה שלא כוסה כהלכה. גם אדם שכלבו של שכנו נשך אותו, יכול באם נגרמו לו נזקי גוף בשל כך, להגיש תביעת נזיקין כנגד אותו שכן.

 

תביעות נזיקין - אלו סוגים קיימים
תביעות נזיקין – אלו סוגים קיימים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader