תפריט

תאונת עבודה לאחר גיל פרישה

בניגוד לתפיסה הרווחת תאונות עבודה נפוצות מאוד גם בעבודות שאינן דורשות סיכון פיזי כמו עבודות בניין בגובה. כמו כן, בעוד הביטוח הלאומי נותן הכרה בנפגעי תאונת עבודה מעל גיל 18, אין הגבלת גיל להכרה זאת ולכן בהחלט יכולה להיות תאונת עבודה לאחר גיל פרישה. כמובן שבמקרה זה התנאים והסיטואציה כולה משתנים וחשוב להכיר את הניואנסים הרלוונטיים לתאונת עבודה לאחר גיל פרישה. 

 

תאונת עבודה לאחר גיל פרישה, מה מגיע?

תאונת עבודה לאחר גיל פרישה שונה מאשר תאונת עבודה לפני גיל פרישה בגלל "כפל ההטבות" שמגיעות לאדם שהיה מעורב בתאונה. מצד אחד לאחר גיל פרישה ישנה זכאות לקבל קצבת זקנה כדי להתמודד עם היעדר ההכנסה, מצד שני אדם אשר בחר כן לעבוד ונפצע בתאונת עבודה זכאי לקבל מענקים כדוגמת דמי פגיעה. במקרה זה של הכפילות המוסד לביטוח לאומי לא מאפשר לקבל את שתי ההטבות ונדרש לבצע החלטה באופן ספציפי.

 

בחירה בקצבת זקנה

במקרה שבו אדם בוחר לפרוש מעבודה, בתנאי שהוא מעל גיל הפרישה, מגיעה לו קצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי אשר משולמת באופן חודשי. מטרת הקצבה היא לסייע להתמודד עם הפסקת העבודה מבחינה כלכלית. לרוב לא מדובר בסכום גבוה ביחס לשכר מינימום לדוגמא, אך ישנן תוספות במקרים מסוימים ולכן סכום הקצבה משתנה בין אדם אחד לאחר. יכול להיות כי לאחר התאונה יחליט העובד לפרוש כפי שמגיע לו וירצה לקבל קצבת זקנה אך זאת יכול לבוא על חשבון קצבת הנכות כפי שנפרט בהמשך.

 

בחירה בקצבה מתאונת עבודה

כפי שנפרט בהמשך, תאונת עבודה מזכה במענקים ובדמי פגיעה המשולמים גם ברטרו מיום הפגיעה. גובה הסיוע הכלכלי אשר עתיד התובע לקבל תלוי בהכנסה החודשית שלו טרם הפגיעה וגם במידת חומרת הפגיעה (במידה והוא נותר עם נכות הפוגעת בתפקוד היום יומי שלו וביכולת שלו להשתכר). כאמור, התקדמות בהליך בעקבות תאונת עבודה לרוב מבטל את קצבת הזקנה שמגיעה לאנשים לאחר גיל פרישה, למרות שהם גם בסטטוס אחרי פרישה וגם בסטטוס נפגעי תאונת עבודה.

 

הכרה כנפגע תאונת עבודה

עובד יקבל הכרה כנפגע תאונת עבודה במקרה שהיה מעורב ונפגע בתאונה שהתרחשה במהלך עבודתו, בדרך לעבודתו או בדרך חזרה ממנה. חשוב לשים לב כי יש הכרח בפגיעה אשר גורמת להיעדרות ממושכת מהעבודה לצורך החלמה ושיקום כדי לדרוש פיצויים וסיוע. הליך ההכרה כנפגע תאונת עבודה לאחר גיל פרישה זהה להליך לפני גיל פרישה והוא כולל כמה שלבים.

 

הגשת תביעה לקבלת דמי פגיעה

השלב הראשון בהליך קבלת ההכרה הוא הגשת תביעה לדמי פגיעה. המטרה של שלב זה היא לא לקבל הכרה בנכות אלא לקבל פיצוי על התקופה שבה נעדר העובד מעבודתו ואינו משתכר. יכול להיות כי מדובר בפגיעה רחבה אשר גרמה לנכות ולכך יתייחס הליך הגשת תביעה לנכות, אך בתור התחלה מגיעים לנפגעי תאונת עבודה דמי פגיעה.

 

דמי פגיעה

דמי הפגיעה מחושבים בהתאם להכנסה החודשית של העובד טרם התאונה ומשולמים לכל היותר למשך 91 ימים. גובה דמי הפגיעה במקרה של תאונת עבודה לאחר גיל פרישה יהיה 75 אחוזים מההכנסה הממוצעת החייבת במס בשלושת החודשים שקדמו לתאונה. כלומר יש הכרח שהאדם אמנם אחרי גיל פרישה אך הוא בכול זאת עובד ומשתכר, כדי שיוכל לדרוש דמי פגיעה על תאונת שאירעה לו.

 

קבלת דמי פגיעה מהמעסיק

ישנם מקרים בהם המעסיק בוחר לשלם את דמי הפגיעה לעובד ישירות. בהמשך לכך שלא ניתן לקבל גם קצבת נכות וגם קצבת זקנה לדוגמא, במידה והמעסיק בוחר לשלם את דמי הפגיעה, לא יקבל העובד דמי פגיעה נוספים מהמוסד לביטוח לאומי וחשוב לקחת זאת בחשבון. את ההחלטה על אופן או מאפייני התשלום כדי לקחת בסיוע של איש מקצוע כדי לוודא שאתם ממקסמים את הזכויות שלכם ומקבלים את המירב.

 

הגשת תביעה לנכות

כאמור דמי הפגיעה הם רק ההתחלה של תהליך והמטרה שלהם לכסות את ההפסדים מפספוס הימים בעקבות התאונה לצורך החלמה. אך תאונות יכולות לגרום לפגיעות חמורות אשר מותירות את הנפגע עם נכות לתקופה ממושכת. במקרה זה מגיע לעובד, למרות שמדובר בתאונת עבודה לאחר גיל פרישה, לקבל הכרה בנכות ובהתאמה לקבל קצבת נכות מהמדינה. כפי שצוין לרוב אין אפשרות לקבל גם קצבת נכות וגם קצבת זקנה ולכן ישנה סבירות שקצבת הזקנה תבוטל.

 

התייעצות עם איש מקצוע

באופן כללי בכל אשר הקשור לנכות ולהתמודדות עם הביטוח הלאומי אנחנו תמיד ממליצים להתייעץ תחילה עם איש מקצוע ולהבין מה התהליך שעליכם לעבור ומה אתם צפויים לקבל. אנחנו מציעים שירות כזה ומזמינים אתכם להתייעץ איתנו בהתאם למקרה שלכם. במיוחד לאור העובדה שמדובר בתאונת עבודה לאחר גיל פרישה ויש הרבה דיוקים שנדרש לבצע, כדאי להסתייע בייצוג משפטי על מנת לייעל את ההליך ולהטיב את התוצאות שלו עבורכם.

 

עובד שכיר מול עצמאי

פירטנו לעיל על האפשרות לקבל את דמי הפגיעה מהמעסיק, אך בהחלט יכול להיות כי אדם עצמאי יפגע בתאונת עבודה ונראה כי זאת מסבך את העניין. הליכים של תאונת עבודה לאחר גיל פרישה לעצמאים מעט שונים בגלל שאין גורם מעסיק שיכול לקחת אחריות וגם לפעמים קשה להגדיר את היקף העבודה או השעות ולכן להצביע באופן ברור על הקשר הנסיבתי בין העבודה לתאונה. אם אתם עצמאים ונפגעתם בתאונת עבודה זכרו שאתם לא לבד ואנחנו כאן בשבילכם!

 

אנחנו במשרד עורכי הדין שי סולטן עבדנו עם מאות נפגעי תאונות עבודה ונשמח להשתמש בידע ובניסיון שלנו על מנת לוודא שגם אתם תקבלו בסיוע שלנו את מירב הפיצויים והסיוע שמגיע לכם. לאחר גיל פרישה הבירוקרטיה מסתבכת עוד יותר בגלל כפל ההטבות שמגיעות ולכן כדאי לא לוותר על כל ההליכים שמוצעים לכם ולוודא שאתם מקבלים את כל מה שמגיע לכם לאחר התאונה וגם לאחר הפרישה.

 

שאלות ותשובות בנושא תאונת עבודה לאחר גיל פרישה

תאונת עבודה מזכה את מי שנפגע בה בדמי פגיעה המחושבים בהתאם להכנסה החודשית טרם התאונה. מצד שני, אנשים אחרי גיל פרישה זכאים לקצבת זקנה. במקרים שיש כפל של הטבות מהביטוח הלאומי עוד עתיד לבטל אחת מהן ולכן כדאי להתייעץ עם איש מקצוע ולוודא כיצד להתנהל.

חשוב לשים לב כי תאונת עבודה נחשבת תאונה שהתרחשה במהלך העבודה אך גם במהלך הדרך לעבודה או חזרה ממנה. בגלל שלא מדובר "בתאונת עבודה קלאסית" לעיתים קשה יותר להוכיח ולקבל את ההכרה אך בהחלט על פי חוק מגיעה הכרה זאת. 

דמי הפגיעה יהיו בשיעור של 75 אחוזים מההכנסה הממוצעת החודשית בשלושת החודשים המלאים שקדמו לתאונה. כמו כן, דמי הפגיעה משולמים החל מיום למחרת התאונה ולמשך תקופת זמן מקסימלית של 91 ימים. 

תאונת עבודה לאחר גיל פרישה היא תאונת עבודה שקרתה לעובד שעבר את גיל הפרישה אך בחר להמשיך לעבוד ונפצע בתאונת עבודה במסגרת עבודתו. 

 

תאונת עבודה לאחר גיל פרישה
תאונת עבודה לאחר גיל פרישה
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader