תפריט

תאונות עבודה לבעלי מקצוע

אנשים הדבקים במקצוע אחד לאורך שנים הולכים ופוחתים, כיום שלא כמו בעבר יש תחלופה מקצועית רחבה, אך אלו העוסקים באותה המלאכה לאורך שנים נקראים בעלי מקצוע, במקרים רבים העבודה לאורך השנים גופם נחשף לסכנות אשר לאורך השנים התפרצו בגופם כמחלות ובעיות שונות. הביטוח הלאומי הכיר בבעיה זאת תחת הכותרת של מחלת מקצוע, אולם עדיין לא כל מי שנפגע לאורך שנים זכאי לפיצוי.

 

תאונת עבודה, מה הכוונה?

תאונת עבודה כשמה כן היא נגרמת במקום העבודה. כמו כן מכיר החוק בתאונות עבודה גם בתאונות אשר התרחשו בדרך אל העבודה או במסגרת של שליחות מטעמה. תאונת העבודה יכולה להתרחש מכל גורם אשר נמצא במקום העבודה ובתוך כך מתוך ליקוי במקום העבודה, אחד המכשירים המופעלים במקום העבודה או בכל סיבה אשר תוצאותיה הם תאונה שבה נפגע מישהו מהעובדים במקום הפיזי המוגדר כמקום העבודה.

במדינת ישראל לצערנו מתרחשות מידי שנה עשרות אלפי תאונות עבודה מסוגים שונים של צורות ומינים וברמות פגיעה שונות החל מחבלות קלות, דרך פגיעות קשות, פגיעות בנפש ובמקרי קיצון לצערנו גם במוות. מקובל כי תאונת עבודה והטיפול בה מתרחש דרך הביטוח הלאומי אולם יש גם מנגנונים נוספים שניתן לתבוע ויפורטו בהמשך. בכל מקרה של הגשת תביעה יהיה על הנפגע להוכיח כי הוא נפגע במקום העבודה או תחת ההגדרות של העבודה.

מדינת ישראל הסדירה בחוק הביטוח הלאומי את מעמדה של תאונת העבודה ויש כללים ברורים למי זכאי לקבל סעד בגינה. לכן חשוב להכיר את דרישות החוק ולפעול על פי הנהלים המקובלים על מנת לקבל את ההכרה הנדרשת לנפגע תאונת עבודה.

 

מהי מחלת מקצוע?

ההגדרה של מחלת מקצוע מוגדרת בחוק הישראלי כחלק מסעיף 85 לחוק הביטוח הלאומי העוסק בתאונות עבודה וקובע על פי ניסוח החוק : –" מחלה שנקבעה כמחלת מקצוע בתקנות לפי סעיף 85 והוא חלה בה, בהיותה קבועה כמחלת מקצוע, עקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – עקב עיסוקו במשלח ידו". בלשון העם נסביר כי מחלות מקצוע הן מוגדרות על ידי הביטוח הלאומי כמחלות העלולות להיגרם ולהתפתח כתוצאה מעיסוק בסוג מסויים של עבודה לאורך זמן ולא כאירוע חד פעמי כגון תאונה. מחלות המקצוע הוכנסו לתוך החוק כתקנה מחייבת.

יש לציין כי על מנת לזכות בהכרה של הביטוח הלאומי במחלת המקצוע כתאונת עבודה, יש חובת הוכחה החלה על התובע להראות קשר סיבתי ברור בין המחלה ממנה הוא סובל לבין אופי העבודה והתנאים ששררו במקום בזמן עבודתו. להוכחת הקשר הסיבתי בין תנאי העסקה לבין הופעתה של המחלה, יש חשיבות והשפעה עצומה על הצלחתה של התביעה.

מחלות המקצוע יכולות להיווצר ממגוון רחב של סיבות ודוגמאות יינתנו בהמשך, החל מחשיפה לרעלים שונים במפעלי ייצור, דרך לבעיות גב בשל עבודה במנח גוף מסוים. ישנם מקרים בהם קשה להוכיח את הבעיה שנוצרה בשל העובדה שהפגיעות בגוף היו זעירות, אולם כיום ניתן להיעזר בעקרון המיקרו טראומה על מנת להוכיח תאונות עבודה לבעלי מקצוע.

 

סוגים של מחלות מקצוע

החוק בישראל מציין רשימה ארוכה אך סגורה של מחלות כאלו ואחרות אשר מי שנפגע מהם לאורך זמן יכול להיחשב כמי שנפגע ממחלת מקצוע. על מנת לזכות בהכרה זאת. סוגי המחלות והפגיעות הן מגוונות, אך הן סגורים ברשימה קשיחה, אם זאת ניתן לראות בפסיקה לאורך שנים שבית המשפט הכיר גם במחלות מחוץ לרשימה במידה ותנאי הסף עמדו במבחן הנדרש. כאמור הרשימה של מחלות המקצוע היא סגורה, נציג כאן את המחלות הנפוצות יותר כמחלות מקצוע.

  • חשיפה לחומרים כימיים – מחלות הנגרמות כתוצאה מחשיפה מתמשכת לחומרים כימיים ובעקבותיהן מתפתחות מחלות הקשורות לאלרגיות שונות ובעיות בדרכי הנשימה.
  • חשיפה לגורמים ביולוגיים – חשיפה ללא מיגון לחומרים ביולוגיים שונים עלולה לגרום למחלות מסובכות ובהם צהבת, שחפת, שיתוק ילדים ועוד
  • חשיפה לרעלים שונים – אלו חומרים שהחשיפה אליהם היא לרוב דרך מערכת הנשימה דרך גזים רעילים המצויים במקומות מסוימים במקומות העבודה. החשיפה לחומרים אלו עלולים לגרום למחלות הקשורות למערכת הנשימה בעיקר אך פוגעות גם במערכות הדם והעצבים ויוצרת נזק לכליות, לכבד ועוד.
  • פגיעה כתוצאה מגורמים מכאניים – אלו מחלות הכוללות קשת רחבה מאד של פגיעות הנובעות ממפגעים הקיימים במקומות עבודה ויכולים לגרום נזק למערכת השמיעה על ידי שימוש בדציבלים גבוהים או פגיעה בגפיים ובעמוד השידרה לאורך זמן .
  • מחלות ממאירות ( סרטן )  – שם כללי למחלות הנגרמות עקב חשיפה מוגברת לאורך זמן לחומרים שונים בהם חומרים כימיים, סוגים שונים של רעלניים חשיפה לקרינה ועד. לצערנו מגוון סוגי הסרטן הנגרם כתוצאה מחשיפה לגורמי מחלה בעבודה הוא רב.

 

הקושי להוכיח מחלת מקצוע

בעוד מקרה של תאונת עבודה על פני קל להוכיח, התבצעה תאונה, בערבותיה מישהו נפגע, הנה לכן פגיעה בעבודה. שמדובר על מחלות מקצוע הדבר מורכב יותר ויש קושי רב יותר להוכיח את הנזק שלעיתים קרובות מופיע לאחר זמן רב ולעיתים גם לאחר סיום עבודה במקום מסויים. הרעיון של מחלת המקצוע מבוסס על הרעיון של חלה הנגרמת לאורך זמן בעקבות חשיפה למוקדי סיכון שונים במקום העבודה לאורך זמן. כך למשל עובד שהיה חשוף לגזים רעילים לאורך שנים אך הבעיות צצו לאחר סיום תקופת העבודה יצטרך להוכיח קשר סיבתי למחלת מקצוע.

מחלות המקצוע סגורות ברשימה קשיחה בביטוח הלאומי, לכן לא כל מקרה של מחלה הנגרמה מעבודה לאורך זמן תוכר בביטוח לאומי, למרות שלעיתים בית המשפט מחייב את הביטוח הלאומי בפסיקותיו להתייחס למקרה מסוים כאל מחלת מקצוע גם אם לא כלול באותה רשימה.

בתוך כך על מנת לבוא לקראת הנפגעים נקבע עוד כי אם המחלה פרצה בתוך תקופת זמן של שנה מיום סיום ההעסקה, או אז מחלת המקצוע תוכר בביטוח הלאומי.

 

עקרון המירו טראומה?

אחד הקשיים העיקריים של העיסוק במחלות המקצוע נעוצה בעובדה שהרשימה הסגורה לא מרבה להתעדכן ולכן לא עומדת בדרישות של המצב כיום ובשל כך מקצועות רבים מצאו עצמם מחוץ לרשימה של הביטוח הלאומי. בכדי לפתור את הבעיה הזאת רווחה בפסיקה של בתי המשפט שדנו בנושא עקרון הנקרא עקרון המיקרו טראומה שהרעיון העומד מאחוריו הוא הכרה בזכויות הרפואית של מי שנפגע ממחלות הקשורות לעבודה לאורך זמן על בסיס אותם קריטריונים המקובלים עבור מקצועות שבתוך הרשימה. העיקרון בהכרה במיקרו טראומה הוא עיקרון המסביר את הצדק שיש לעשות עם מי שניזוק לאורך זמן כתוצאה מחשיפה לליקויים במקום העבודה, אך לא נכלל ברשימה של הביטוח הלאומי.

 

את מי אפשר לתבוע?

תביעות הקשורות בנזקים שנגרמו ממקומות עבודה ניתן לתבוע בשלושה גופים שונים, אך כמובן שיש צורך להוכיח את הנזק ולעיתים גם לשלם על הביטוח לאורך שנים על מנת לזכות לסעד המגיע לכם

  • תביעה כנגד הביטוח הלאומי – ברוב המקרים זה יהיה הגוף הראשון אליו תפנו על מנת לקבל פיצוי בגין תביעה לבעלי מקצוע. הביטוח הלאומי הוא הגוף האמון על פיצויים במקרים כאלו. התביעה לביטוח לאומי נעשית על פי חוק ותבטיח לכם את הסעד המגיע לכם בהנחה שאתם עומדים בתנאי התביעה וכמובן ששילמתם את תשלומי הביטוח הלאומי כנדרש.
  • חבות מעסיקים – ניתן לגרום בתביעת רשלנות את הגורם המעסיק שהייתה לו האחריות לניהול התקין של מקום העבודה ובנוסף היה עליו לדאוג לסילוק הליקויים ומתן פתרונות מתאימים. במקרה כזה יש צורך להוכיח את הרשלנות בתפקוד המעסיק. זוהי תביעה אזרחית המתנהלת בבית המשפט והפיצוי הניתן בגינה הוא כספי.
  • חברות הביטוח – במידה ורכשתם מבעוד מועד פוליסה מתאימה דוגמת ביטוח תאונות אישיות ואתם עומדים בתנאי הפוליסה, ייתכן בהחלט שתהיו זכאים לפיצוי בגין מחלת מקצוע, אם זאת הפיצוי הזה במקרים רבים מתקזז עם הסכום במתקבל מהביטוח הלאומי.

 

שאלות ותשובות בנושא תאונות עבודה לבעלי מקצוע

תאונה המתרחשת במקום העבודה בזמן העבודה או במשך הזמן בו נעים אל העבודה או ממנה. תאונת עבודה יכולה להיחשב גם כמחלה הנגרמה בשל מקום העבודה או נזק נפשי.

מחלת מקצוע היא מחלה הנגרמת לאורך זמן בעיסוק מסויים על בסיס רשימה מסודרת של הביטוח הלאומי. מחלת מקצוע היא מחלה שיש לה קשר ישיר לסוג העבודה שאדם ביצע.

לא. ישנה כאמור רשימה סגורה של מקצועות שבגינם ניתן לתבוע בגין מחלת מקצוע, אך בית המשפט נדרש בעת הצורך לפי ראות עיניו ויכול להכיל את כללי מחלת המקצוע גם על מקרים אחרים.

מחלת מקצוע היא סוג של תאונת עבודה, לכן זאת האפשרות הראשונה והברורה. במקרים מסוימים ניתן לתבוע את  המעסיק במקרה וישנה רשלנות או את חברות הביטוח במידה ונרכשה פוליסה מתאימה בזמן.

 

תאונות עבודה לבעלי מקצוע
תאונות עבודה לבעלי מקצוע
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader