תפריט

תאונת עבודה לעובד זמני

עובדים זמניים לעומת עובדים קבועים לעיתים זכאי לפחות זכויות, במיוחד אם הותק שנצבר להם יחסית קצר או אפילו לא קיים. אך כאשר מדובר במקרה של תאונת עבודה לעובד זמני הזכויות מול הביטוח הלאומי אשר מהווה את גורם הפיצוי המשמעותי במקרים אלו, הן סך הכל זהות לזכויותיו של עובד קבוע שיהיה מעורב בתאונת עבודה. מימוש הזכויות מול הביטוח הלאומי הוא ההליך המרכזי וחשוב להכיר אותו על פרטיו. 

 

הגדרת תאונת עבודה לעובד זמני

במסגרת חוק ביטוח לאומי עובדים שמשלמים ביטוח לאומי כראוי מבוטחים מפני תאונות עבודה, וכן מפני נכות, במוסד לביטוח לאומי. כחלק מכך, ישנה הגדרה ברורה לתאונת עבודה ועל פיה בוחן הביטוח הלאומי באם תאונה שהתרחשה היא אכן תאונת עבודה לעובד זמני או שהיא אינה ולכן אינה מזכה בדמי פגיעה. ההגדרה כוללת כמה סוגים של סיטואציות:

  1. תאונה שהתרחשה תוך כדי העבודה – לדוגמא נפילה מגובה בעבודות בניין
  2. תאונה שהתרחשה בעקבות העבודה – לדוגמא התקף לב כתוצאה מלחץ מסיבי בעבודה
  3. תאונה שהתרחשה בדרך לעבודה – לדוגמא החלקה מהמדרגות בדרך למשרד
  4. תאונה שהתרחשה בדרך חזרה מהעבודה – לדוגמא תאונת דרכים בדרך הביתה

 

שלבים למימוש זכויות

לאחר שמתרחשת תאונת עבודה לעובד זמני הוא נדרש להתמקד בשני מישורים עיקריים – מצד אחד להחלים ולהתמקד בתהליך השיקום, אך מצד שני להתחיל ולהתמיד בהליך מימוש הזכויות שלו אשר לעיתים כולל בירוקרטיות רבות ועשוי להיות מתיש. מניסיונו אנשים מזניחים את הליך מימוש הזכויות גם בשל היעדר ידע מספק במה נדרש לעשות ולכן אנחנו תמיד שמחים לסייע ללקוחות שלנו לקדם את ההליך בזמן שהם בהליך ההחלמה.

 

שלב ראשון – הגשת תביעה לדמי פגיעה

הדבר הבסיסי שמקבלים במקרה של תאונת עבודה לעובד זמני או לכל עובד שמבוטח כמו שצריך בביטוח הלאומי הוא דמי פגיעה. מטרתם של דמי הפגיעה להשלים את המשכורת שהעובד אינו מקבל בשל כך שהוא נעדר מעבודתו לצורך החלמה מנזקי התאונה. דמי הפגיעה משולמים על פי קריטריונים ברורים אשר נבחן ביחד על מנת להבין בדיוק כמה מגיע לכם ובהתאמה גם כמה לוודא שאתם מקבלים.

 

תקופת קבלת דמי פגיעה

בגלל שתאונות עבודה מתרחשות בתדירות יחסית גבוהה ולא תמיד מובילות לנזקים חמורים, קבלת דמי פגיעה מותנית בתקופת היעדרות הגבוהה מ-12 ימים וכן מוגבלת בתשלום לאורך 91 ימים. במשך 12 הימים הראשונים המעסיק הוא שצריך לשלם לעובד בשל כך שהוא עוד נושא באחריות על התאונה, אך בהמשך העובד צריך להפעיל את הביטוח (הביטוח הלאומי במקרה זה) כדי לקבל את הסיוע שמגיע לו.

 

חישוב שיעור דמי הפגיעה

דמי הפגיעה מחושבים על פי 75 אחוזים מהשכר הממוצע בשלושת החודשים המלאים שקדמו לתאונה חלקי 90. במקרה של תאונת עבודה לעובד זמני לא תמיד יש לו ותק מספק של שלוש שנים, במקרה זה תהיה הסתכלות על חוזה העבודה של העובד עם המעסיק ועל פי השכר הצפוי יחושבו דמי הפגיעה. בגלל שהמטרה של דמי הפגיעה לחקות את השכר, החישוב הוא כזה שנותן 75 אחוזים מהשכר המשוער של העובד ליום.

 

הגשת תביעה לנכות

שלב זה לא תמיד רלוונטי במקרים של תאונת עבודה לעובד זמני שכן לעיתים הפגיעה גורמת להיעדרות הנמוכה מכ-3 חודשים והעובד פשוט חוזר לעבודתו, או לעבודה אחרת, לאחר ההחלמה. אך ישנם מקרים בהם הפגיעה מתאונת העבודה חמורה ומשאירה את העובד עם השלכות רפואיות להתמודד איתן. במקרים אלו, הביטוח הלאומי מבטח גם מפני נכות ולכן נדרש העובד להגיש תביעה נוספת להכרה בנכות ובהמשך לקבלת קצבאות בהתאם.

 

מעבר וועדה רפואית

הגשת התביעה מביאה לפתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי אשר בוחן את פרטיו הרפואיים ואת ההשלכות שחווה התובע. על מנת להחליט בדיוק בדבר חומרת מצבו וחומרת הפגיעה בתפקודו, יזומן התובע לוועדה רפואית אשר אמונה על קביעת שיעור אחוזי הנכות המתאים. זאת כמובן שבתנאי שכבר היה מעבר בשלב הקודם ונפתחה תביעה רלוונטית. בוועדה הרפואית יכול התובע להגיע עם ייצוג משפטי וזה גם אחד הדברים שאנחנו במשרד עורכי הדין שי סולטן מתמחים בו, אם אתם כבר בשלב זה בהחלט צרו איתנו קשר!

 

בדיקת הליכים מול ביטוח פרטי

כחלק ממיצוי הזכויות שנדרש לעשות מול המדינה ובפרט מול המוסד לביטוח לאומי, יש גם לוודא מיצוי זכויות מול ביטוחים פרטיים במידה ואכן יש כאלה לעובד הזמני הרלוונטי. ביטוחים פרטיים יכולים להיות הן ביטוחים ספציפיים לתאונת עבודה או לאובדן כושר עבודה, אך הן ביטוחי בריאות אשר יכולים להיות מופעלים במקרה של נזקים מהתאונה. לרוב בביטוחים יהיה מדובר במענקים ולאו דווקא בקצבאות כמו דמי הפגיעה או קצבת הנכות, אך עדיין חשוב ואפילו חובה לדרוש אותם.

 

בחירה בייצוג משפטי – מה החשיבות?

כל השלבים שציינו לעיל הם שלבים הכרחיים בהליך מימוש הזכויות של אדם שנפגע בתאונת עבודה. במיוחד כאשר מדובר בעובד זמני אשר לא תמיד עטוף מספיק מצד המעסיק שלו וכוח האדם שיש לעסק. ייצוג משפטי רלוונטי בכל השלבים שתוארו, וכן בשלבי מימוש זכויות נוספים המשתנים לפי האדם והביטוחים שלו. בחירה בעורך דין שילווה לאורך כל התהליך גם מורידה מהנפגע אחריות ומשימות רבות, וגם מנצלת את הידע והניסיון שיש לאנשי מקצוע וכנראה שאין לנפגע עצמו.

 

תאונת עבודה לעובד זמני פעמים רבות מזכה בזכויות רבות שמגיעות "במשיכה" מצד הנפגע, עליו לדרוש אותן על יד הליכי הגשת תביעות ומעבר שלבים בירוקרטיים. עם ייצוג משפטי הולם כמו שאנחנו מציעים במשרד עורכי הדין שי סולטן, תוך שימוש בניסיון ובמומחיות שלנו, השלבים יותר לא יראו מאיימים ואתם תקבלו את כל מה שמגיע לכם ביעילות ובאכפתיות.

 

שאלות ותשובות בנושא תאונת עבודה לעובד זמני

לאחר תאונת עבודה לעובד זמני, בהנחה שהוא נעדר למעלה מ-12 ימים, תחילה יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי לקבלת דמי פגיעה. לאחר מכן, במידה ונותר הנפגע עם נכות לטווח ארוך, יש להגיש תביעה להכרה בנכות גם כן לביטוח הלאומי. 

הכסף שמקבלים בעקבות תאונת עבודה יכול להגיע מכמה ערוצים ולכן קשה לנקוב בסכום מדויק. בכל מקרה הבסיס הוא דמי פגיעה אשר שווי ערך ל-75 אחוז מהשכר הממוצע של העובד. מעבר לאלו יכולים להיות תשלומים נוספים כמו פיצויים מהמעסיק, קצבת נכות או תשלומים מביטוח פרטי שיש לעובד.

על מנת שתאונה שקרתה לעובד תהיה תאונת עבודה תחילה העובד צריך לצאת מהתאונה עם נזק כלשהוא. כמו כן, התאונה תהיה תאונת עבודה אם היא אכן התרחשה תוך כדי העבודה, כתוצאה מהעבודה או בדרכים (בדרך הלוך או חזור מהעבודה).

אזרחים במדינת ישראל מבוטחים על ידי המוסד לביטוח לאומי מפני תאונות עבודה (וגם מפני נכות) אך זאת בתנאי שהם משלמים בצורה סדירה וראויה למוסד לביטוח לאומי. כמו כן, עובד יכול לבחור לבטח עצמו גם מול ביטוח פרטי ואז חשוב גם לפעול במישור זה בהליכי מימוש הזכויות לאחר התאונה.

 

תאונת עבודה לעובד זמני
תאונת עבודה לעובד זמני
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader