תפריט

ייצוג בעת סכסוכי שכנים אצל המפקח על הבתים המשותפים

חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, הקנה למפקחים על רישום מקרקעין סמכויות שיפוטיות ומנהליות גם יחד. במסגרת סמכויותיהם המנהליות כלולים בין השאר אף סמכויות משפטיות כדוגמת: מתן צווים לרישום בפנקס הבתים המשותפים, תיקון צווים והכרעה בהתנגדויות לתיקונים, ביטול רישום בית משותף, מתן החלטות עפ"י חוק המקרקעין ותקנותיו, כגון: תיקוני טעויות סופר, ביטול זכויות ועוד.​​​​

בסמכותם השיפוטית של המפקחים על רישום המקרקעין (המפקח על הבתים המשותפים) לדון ולפסוק בסכסוכים בין בעלי דירות בבתים משותפים ובדיונים בסכסוך. סמכות המפקח על הבתים המשותפים הינה כסמכות של שופט בית משפט שלום. ערעורים על פסקי הדין הניתנים ע"י המפקחים מוגשים לבית המשפט המחוזי.

בפסק דין ת"א (י-ם) 1561/98 נחמיה נ' נבון (פורסם בתקדים, 22.9.1999) אוזכרו סמכויות המפקח על הבתים המשותפים ומטרת תפקידו, שם נאמר: "סמכות המפקח אכן הוקנתה במטרה לקיים מנגנון יעיל של הכרעה בסכסוכים בין דיירים, הנדרש כדי לאפשר חיים בצוותא תחת קורת גג בית משותף אחד.

הכרעה בסכסוכים שעניינם ניהול חיים סדירים ותקינים של דיירי הבית המשותף כאשר התקנון מהווה תשתית לכך אכן נתונים באופן ייחודי לסמכות המפקח ואין לפנות לגביהם לבית המשפט הרגיל".

 

סמכויות המפקח על המקרקעין כתובות בסעיף 72 לחוק המקרקעין התשכ"ט-1969 (להלן: "החוק").

 

נושאי התיקים אצל המפקחים על הבתים המשותפים

משרדנו מנהל עשרות תיקים אצל המפקחים על הבתים המשותפים בנושאים הבאים:

  1. הפעלת מעלית שבת בבניין משותף.
  2. סכסוכי שכנים בגין נזקי רטיבות.
  3. סכסוכי שכנים בגין מטרד רעש.
  4. תביעה נגד שכן שדירתו גורמת לנזקי רטיבות.
  5. דיירים סרבנים בפרויקט תמ"א 38.
  6. שינוי ספקי גז בבניין משותף.
  7. שכרן מסרב לתקן נזילה.
  8. תביעות נגד שכן שרוצה להתקין מצלמה ברכוש משותף.
  9. הסגת גבול מצד בעל דירה לגבי דירה אחרת או לגבי הרכוש המשותף.
בס"ד

עורך דין שי סולטן

האיש שלכם בתחום הנזיקין

 

בטרם הגשת תביעה למפקח על המקרקעין ולמפקח על הבתים המשותפים יש להיוועץ עם עורך דין בתים משותפים על מנת לבחון האם העילה בגינה מוגשת התביעה הינה בסמכות המפקח על הבתים המשותפים ו/או המפקח על המקרקעין, וזאת על מנת שתביעתנו לא תידחה מחוסר סמכות עניינית ואף יבדוק את הראיות הקיימות בתיק ויעריך את סיכויי התיק וסיכוניו תוך בחינת נקודת המוצא היכן כדאי להגיש את התביעה האם בבית משפט השלום או תביעה אצל המפקח על הבתים המשותפים.

למאמר המפקח על הבתים המשותפים סמכות עניינית – לחצו כאן

 

  • משרד עו"ד שי סולטן מתמחה במשפט מסחרי ובדיני ביטוח ונזיקין.
  • האמור לעיל הינו בגדר טור אישי, ואינו מהווה עצה כזו או אחרת לקוראים. הפועל על סמך האמור בטור, עושה זאת על אחריותו בלבד.
  • האמור לעיל כתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים.
  • אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף ליעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

 

שאלות ותשובות

סכסוכי שכנים בבתים משותפים זוהי תופעה מוכרת וידועה. לעיתים קרובות הסכסוכים מתעוררים בגין דייר שמהווה מטרד רעש עבור שאר דיירי הבניין, דייר שמדירתו עולה רטיבות או נזילה שמשפיע על הרכוש המשותף או על דירותיהם של דיירים אחרים, סרבנות בפרויקט תמ"א 28 ועוד.

המפקח על הבתים המשותפים, או בשמו המוכר יותר "המפקח על המקרקעין", הוא הגורם השיפוטי שניתנה לו הסמכות הרשמית לדון ולהכריע בנושאי סכסוכי שכנים בתים משותפים. הסמכות של המפקח מקבילה לסמכותו של שופט בית משפט השלום, וערעורים על פסקי דינו יכולים להיות מוגשים לבית המשפט המחוזי.

למפקח על הבתים המשותפים ישנן סמכויות לעסוק במגוון נושאים בתחום סכסוכי השכנים – וביניהם הפעלת מעלית שבת בבניין משותף, סכסוכים בגין נזקי רטיבות, סכסוכים בגין מטרד רעש, סכסוכים בגין דיירים סרבנים בפרויקט תמ"א 38, סכסוכים בגין אי תשלום הוצאה משותפת לכלל הדיירים ועוד.

עורך דין סכסוכי שכנים מכיר לעומק את משרד המפקח על המקרקעין ואת סמכויותיו, וכן את שלל הנסיבות שבגינן עלולים להיווצר סכסוכים בין שכנים בבתים משותפים. עורך הדין יידע להתאים את התביעה באופן שמשרת את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר, ויעמוד על כל זכויותיכם החוקיות עד שימוצו במלואן.

סכסוכי שכנים אצל המפקח על הבתים המשותפים

 

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader