תפריט

תביעה על סכסוך שכנים

כולנו יודעים ששכנות טובה היא אלמנט חשוב, בטח כאשר מדובר על בניין משותף. לצערנו, לא תמיד קיימת הסכמה בין השכנים ועלול להיווצר סכסוך שכנים, עד כדי תביעה. מה עושים במידה וקיים מטרד משכן, או מה עושים כאשר הוגשה נגדי תביעה? כל התשובות במאמר שלפניכם.

 

סיבות נפוצות לתביעה על סכסוך שכנים

כמעט כל בעל דירה בשלב כזה או אחר, נתקל בבעיה אל מול אחד משכניו, בין אם מדובר בבית פרטי עם גבול משותף לבית אחר, או לחלופין דירה כחלק מבניין משותף. הסיבות הנפוצות ביותר לתביעה של סכסוך בין שכנים הן:

נזקי רטיבות – רטיבות הנגרמת בעקבות נזילה בצינורות המים, או מהמקלחת\כיור ויוצרת נזק בדירה אחרת. מדובר על אחת הסיבות הנפוצות ביותר לסכסוכי שכנים.

גרימת מטרדים – אם יש לכם שכן שעושה מנגל במרפסת, שכן שמעשן במעלית, או מטרד רעש הנגרם מבעל חיים, יש לכם עילה לתביעה על סכסוך שכנים.

פגיעה ברכוש משותף – ברמת החוק, דיירים בבניין משותף, יכולים ליהנות ולהשתמש בשטח המשותף. בלא מעט מקרים, דיירים מנכסים לעצמם את השטחים המשותפים, בין אם מדובר בחצר משותפת, מחסן משותף ועוד.

סכסוך שכנים על ועד בית – אדם המתגורר בבניין משותף צריך לשלם את התשלומים השוטפים להחזקתו של הבניין, זאת ע"פ סעיף 58 לחוק. במידה ויש שכן שלא מוכן להשתתף בעלויות, ניתן להגיש נגדו תביעה.

 

הגשת תביעה בעקבות סכסוך שכנים

בעולם אידיאלי, היינו ניגשים לשכן בבקשה לסדר את הבעיה או המטרד שנגרם לנו. אך לצערנו, פעמים רבות תיקון הליקוי או המטרד כרוך בתשלום או פעולה אחרת מצד הפוגע ולא תמיד יש היענות או רצון לטפל בבעיה. במקרים כאלו, לא מומלץ לגשת לתביעה באופן עצמאי, אלא להיוועץ עם עו"ד המתמחה במקרקעין.

מומלץ לפנות לשכן בצורה נעימה וישירה לפני הגשת תביעה. במידה והשכן מסרב לשתף פעולה, ניתן להתחיל בהליכים משפטיים, כמובן, במידה ויש עילה לתביעה. חשוב לתעד את כלל השיחות וההודעות.

למי מוגשת התביעה?

תביעה על סכסוך שכנים מוגשת למפקחת על המקרקעין, שיש בסמכותה לפסוק בנושאים שונים. במידה והתובע לא מרוצה מההחלטה, ניתן להגיש תביעה בבית משפט המחוזי, הנמצא באזור השיפוט של הבית המשותף.

 

הוגשה נגדי תביעה על סכסוך שכנים, מה לעשות?

כמה דברים שחשוב לדעת במידה והוגשה נגדכם תביעה:

  • יש להגיש כתב הגנה עד המועד המצויין לפני הדיון. במידה ולא זומנתם לדיון, יש להגיש את כתב ההגנה בתוך 60 יום.
  • כתב ההגנה צריך להיות בשני עותקים.
  • כתב ההגנה יהיה עם הכותרת "כתב הגנה" ויודפס על דף חד צדדי.
  • בכתב ההגנה יש לציין את הטלפון ליצירת קשר.
  • שימו לב! כל טענה שלא הוכחשה בכתב ההגנה תיחשב כצודקת.

אנו ממליצים להתייעץ עם עו"ד המתמחה במקרקעין על מנת לבחון את כתב התביעה ולכתוב כתב הגנה כנגד.

 

כמה עולה תביעה?

בדומה להגשת כתב תביעה, גם במקרה הזה יש לשלם אגרה ע"פ תקנות בית המשפט. עלות האגרה להגשת תביעה לצו של סכסוך בין שכנים היא 669 ₪ (נכון לשנת 2022) ואילו סכום האגרה לתביעה כספית הוא 2.5% מסכום התביעה ( ומינימום 773 ₪). יש לשלם כחצי מהסכום בעת הגשת התביעה, ואילו את החצי השני כ-20 יום לפני ישיבת ההוכחות.

 

האם כדאי להגיד תביעה באופן עצמאי?

קיימת אפשרות להגיש את התביעה באופן עצמאי ללא צורך בעו"ד. עם זאת, הוצאות תביעה יכולות לגרור עלויות נוספות, מעבר להתעסקות הבירוקרטית הנדרש. על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר, באופן היעיל והקצר ביותר, אני ממליץ להתייעץ תחילה עם עו"ד למקרקעין שיוכל לבחון את המקרה, טרם הגשת התביעה ובמידת הצורך ללוות את התובע, עד להשגת התוצאה הרצויה.

 

לסיכום

תביעה על סכסוך שכנים היא תופעה נפוצה בישראל. קיימות סיבות רבות לסכסוך בין שכנים, כאשר הנפוצות בהן: נזקי רטיבות, גרימת מטרדים, פגיעה ברכוש משותף וסכסוך בנושאי ועד בית.

כמו כל הליך משפטי, גם תביעה על סכסוך בין שכנים דורשת תשלום אגרה וכמו כן, הגשת כתב תביעה והמצאת מסמכים רלוונטיים. על מנת לייעל ולפשט את התהליך וכמו כן, להגיע לתוצאה הרצויה, אנו ממליצים לקחת את שירותיו כל עו"ד לענייני מקרקעין. והכי חשוב, בהצלחה!

תביעה על סכסוך שכנים
תביעה על סכסוך שכנים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

עו"ד שי סולטן בפייסבוק | עו"ד שי סולטן בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 37 ביקורות
×
js_loader